Varm, svensk ull har blivit riktigt het. Från att ha setts som sopor finns fårullen nu i allt fler produkter.
För tio år sedan åkte nästan all ull på soptippen. Den sågs inte som något värdefullt - då svensk tekoindustri packade ihop glömdes ullråvaran bort. I stället har vi importerat ull.
Men så hände något. Små ullspinnerier och lokala företag spirade, och sakta ökade intresset för vår svenska råvara.
Christian Lundell, styrelseordförande i Arena Svensk ull och vd på Nordiska Textilakademin, anser att det börjar våras rejält för svensk ull.
– Utbudet av produkter gjorda av svensk ull har definitivt ökat, säger han.
Svenska modeföretag, som Filippa K och Fjällräven, gör kläder, och textiltillverkaren Klippan använder svensk ull.
Men det kommer till allt fler användningsområden.
– Till exempel blev förra årets trädgårdsprodukt ullpellets, som används för gödning.
Nya sorters isoleringsmaterial tas också fram, berättar han.
– Nu används ull som isolering även i kläder. Sedan tidigare har ull använts i ljudabsorbenter och i värmeisolering, men nu kommer fler produkter, säger Christian Lundell.