loadingDen senaste versionen av "Om krisen eller kriget kommer" gavs ut i november förra året. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Den senaste versionen av "Om krisen eller kriget kommer" gavs ut i november förra året. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Svensk krisbroschyr imponerar utomlands

Boel Holm/TT

Den svenska broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” har väckt stor uppmärksamhet utomlands. Nu jobbar flera länder med egna versioner.

Tillsammans med Norge är Sverige ensamt i Europa om att ha skickat ut en beredskapsbroschyr vid två tillfällen de senaste åren och MSB har deltagit i flera säkerhetskonferenser där broschyren lyfts fram som ett framgångsrikt sätt att bygga beredskap hos befolkningen.

Många är imponerade över att broschyren distribuerats till alla hushåll, men också hur den kommunicerar om krig.

– Många länder reagerar över att vi är så öppna om kriget och beskriver konsekvenserna och vad man behöver göra. För många är det otänkbart, säger Christina Andersson, projektledare för broschyren på MSB.

Just krig – kriget i Ukraina och det försämrade säkerhetsläget – är skälet till att många länder nu tar fram egna broschyrer inspirerade av den svenska. Men även extremväder, som översvämningar och skogsbränder spelar in.

– Man kanske inte är så öppen i sin kommunikation just om kriget som hotbild, men vill att människor har en hemberedskap och den typen av organisation.

Det är ett komplext projekt att kommunicera med hela befolkningen, konstaterar Christina Andersson och MSB har kunnat dela med sig av både sådant som fungerat och annat som har varit svårare.

– Något som vi verkligen understryker är att en svensk broschyr kanske inte funkar i alla länder. Man kan dra lärdomar av och inspireras, men det är jätteviktigt att man utgår ifrån den nationella kontexten – historia, det politiska läget och allt sådant.

Om krisen eller kriget kommer

Den första broschyren "Om kriget kommer" gavs ut 1943.

När "Om krisen eller kriget kommer" skickades ut i maj och juni 2018 var det första gången på 57 år som alla svenska hushåll fick en broschyr med kris- och krigsinformation.

2024 skickades en ny version ut till 5,2 miljoner hushåll.

I samband med Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina ökade intresset för ”Om krisen eller kriget kommer”. Under en intensiv period gjordes 4 000–5 000 beställningar om dagen.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDen senaste versionen av "Om krisen eller kriget kommer" gavs ut i november förra året. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Den senaste versionen av "Om krisen eller kriget kommer" gavs ut i november förra året. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Svensk krisbroschyr imponerar utomlands

Boel Holm/TT

Den svenska broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” har väckt stor uppmärksamhet utomlands. Nu jobbar flera länder med egna versioner.

Tillsammans med Norge är Sverige ensamt i Europa om att ha skickat ut en beredskapsbroschyr vid två tillfällen de senaste åren och MSB har deltagit i flera säkerhetskonferenser där broschyren lyfts fram som ett framgångsrikt sätt att bygga beredskap hos befolkningen.

Många är imponerade över att broschyren distribuerats till alla hushåll, men också hur den kommunicerar om krig.

– Många länder reagerar över att vi är så öppna om kriget och beskriver konsekvenserna och vad man behöver göra. För många är det otänkbart, säger Christina Andersson, projektledare för broschyren på MSB.

Just krig – kriget i Ukraina och det försämrade säkerhetsläget – är skälet till att många länder nu tar fram egna broschyrer inspirerade av den svenska. Men även extremväder, som översvämningar och skogsbränder spelar in.

– Man kanske inte är så öppen i sin kommunikation just om kriget som hotbild, men vill att människor har en hemberedskap och den typen av organisation.

Det är ett komplext projekt att kommunicera med hela befolkningen, konstaterar Christina Andersson och MSB har kunnat dela med sig av både sådant som fungerat och annat som har varit svårare.

– Något som vi verkligen understryker är att en svensk broschyr kanske inte funkar i alla länder. Man kan dra lärdomar av och inspireras, men det är jätteviktigt att man utgår ifrån den nationella kontexten – historia, det politiska läget och allt sådant.

Om krisen eller kriget kommer

Den första broschyren "Om kriget kommer" gavs ut 1943.

När "Om krisen eller kriget kommer" skickades ut i maj och juni 2018 var det första gången på 57 år som alla svenska hushåll fick en broschyr med kris- och krigsinformation.

2024 skickades en ny version ut till 5,2 miljoner hushåll.

I samband med Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina ökade intresset för ”Om krisen eller kriget kommer”. Under en intensiv period gjordes 4 000–5 000 beställningar om dagen.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025