Den svenska broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” har väckt stor uppmärksamhet utomlands. Nu jobbar flera länder med egna versioner.
Tillsammans med Norge är Sverige ensamt i Europa om att ha skickat ut en beredskapsbroschyr vid två tillfällen de senaste åren och MSB har deltagit i flera säkerhetskonferenser där broschyren lyfts fram som ett framgångsrikt sätt att bygga beredskap hos befolkningen.
Många är imponerade över att broschyren distribuerats till alla hushåll, men också hur den kommunicerar om krig.
– Många länder reagerar över att vi är så öppna om kriget och beskriver konsekvenserna och vad man behöver göra. För många är det otänkbart, säger Christina Andersson, projektledare för broschyren på MSB.
Just krig – kriget i Ukraina och det försämrade säkerhetsläget – är skälet till att många länder nu tar fram egna broschyrer inspirerade av den svenska. Men även extremväder, som översvämningar och skogsbränder spelar in.
– Man kanske inte är så öppen i sin kommunikation just om kriget som hotbild, men vill att människor har en hemberedskap och den typen av organisation.
Det är ett komplext projekt att kommunicera med hela befolkningen, konstaterar Christina Andersson och MSB har kunnat dela med sig av både sådant som fungerat och annat som har varit svårare.
– Något som vi verkligen understryker är att en svensk broschyr kanske inte funkar i alla länder. Man kan dra lärdomar av och inspireras, men det är jätteviktigt att man utgår ifrån den nationella kontexten – historia, det politiska läget och allt sådant.