loadingEn halverad matmoms, från 12 till 6 procent, kan trycka ned matpriserna och inflationen enligt storbanken SEB:s ekonomer. Arkivbild Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
En halverad matmoms, från 12 till 6 procent, kan trycka ned matpriserna och inflationen enligt storbanken SEB:s ekonomer. Arkivbild Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Storbanken: Sänkt matmoms kan få stort genomslag

Joakim Goksör/TT

Halveringen av matmomsen som väntas i höstbudgeten kan få stort genomslag på matpriserna ute i butikerna och trycka ned inflationen, enligt storbanken SEB:s ekonomer. De räknar med att matpriserna kan sjunka med mer än 5 procent om momsen på mat sänks från 12 till 6 procent.

– Vi tror att det får ganska stort genomslag, även om det inte är 100 procent, säger SEB:s ränte- och valutastrateg Amanda Sundström.

– Det kan vara så att matbutikerna tar tillfället i akt och höjer priser och att slutresultatet inte innebär att konsumenterna faktiskt får hela sänkningen. Det beror väldigt mycket på konkurrenssituationen och efterfrågan, tillägger hon.

Väntas trycka ned inflationen

Men det redan hårda trycket på branschen – politiskt, i media och från olika konsumentbojkotter – gör att utrymmet för att passa på att höja priserna när matmomsen sänks är litet, enligt Sundström.

– Det finns inte tillräckligt goodwill i branschen för att få igenom att matbutikerna sväljer momssänkningen. Om du skulle höja priserna trots att momsen sänks får du inte så bra publicitet, säger hon.

En matprissänkning på drygt 5 procent skulle i sin tur trycka ned inflationen med 0,8 procentenheter, enligt Amanda Sundström. Men då åtgärden antas bli tillfällig – och bara gälla under ett år och nio månader – väntas den inflationseffekten inte få något stort genomslag på Riksbankens penningpolitik. Möjligen kan det på marginalen göra Riksbanken “mer villig” att sänka styrräntan, enligt Sundström.

Kan stimulera konsumtion

Sänkt matmoms – och därmed lägre matpriser – skulle troligen också kunna stimulera fram mer konsumtion generellt, enligt SEB:s ekonomer, då konsumentförtroendet brukar påverkas av just matpriserna.

SEB:s analys – som bygger på att momsen på alla livsmedel sänks – har gjorts sedan SVT i måndags rapporterat att regeringen och Sverigedemokraterna har gjort upp om att halvera matmomsen från 12 till 6 procent under perioden 1 april 2026-31 december 2027.

Förslaget väntas ingå i de nya satsningar på totalt 80 miljarder som regeringen flaggat för i budgetpropositionen för 2026, den så kallade höstbudgeten.

SEB:s beräkning av effekterna utgår bland annat från vad som hände när matmomsen 1996 sänktes från 21 till 12 procent, vilket första året ledde till att matpriserna (inklusive moms) sjönk 7,4 procent.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEn halverad matmoms, från 12 till 6 procent, kan trycka ned matpriserna och inflationen enligt storbanken SEB:s ekonomer. Arkivbild Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
En halverad matmoms, från 12 till 6 procent, kan trycka ned matpriserna och inflationen enligt storbanken SEB:s ekonomer. Arkivbild Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Storbanken: Sänkt matmoms kan få stort genomslag

Joakim Goksör/TT

Halveringen av matmomsen som väntas i höstbudgeten kan få stort genomslag på matpriserna ute i butikerna och trycka ned inflationen, enligt storbanken SEB:s ekonomer. De räknar med att matpriserna kan sjunka med mer än 5 procent om momsen på mat sänks från 12 till 6 procent.

– Vi tror att det får ganska stort genomslag, även om det inte är 100 procent, säger SEB:s ränte- och valutastrateg Amanda Sundström.

– Det kan vara så att matbutikerna tar tillfället i akt och höjer priser och att slutresultatet inte innebär att konsumenterna faktiskt får hela sänkningen. Det beror väldigt mycket på konkurrenssituationen och efterfrågan, tillägger hon.

Väntas trycka ned inflationen

Men det redan hårda trycket på branschen – politiskt, i media och från olika konsumentbojkotter – gör att utrymmet för att passa på att höja priserna när matmomsen sänks är litet, enligt Sundström.

– Det finns inte tillräckligt goodwill i branschen för att få igenom att matbutikerna sväljer momssänkningen. Om du skulle höja priserna trots att momsen sänks får du inte så bra publicitet, säger hon.

En matprissänkning på drygt 5 procent skulle i sin tur trycka ned inflationen med 0,8 procentenheter, enligt Amanda Sundström. Men då åtgärden antas bli tillfällig – och bara gälla under ett år och nio månader – väntas den inflationseffekten inte få något stort genomslag på Riksbankens penningpolitik. Möjligen kan det på marginalen göra Riksbanken “mer villig” att sänka styrräntan, enligt Sundström.

Kan stimulera konsumtion

Sänkt matmoms – och därmed lägre matpriser – skulle troligen också kunna stimulera fram mer konsumtion generellt, enligt SEB:s ekonomer, då konsumentförtroendet brukar påverkas av just matpriserna.

SEB:s analys – som bygger på att momsen på alla livsmedel sänks – har gjorts sedan SVT i måndags rapporterat att regeringen och Sverigedemokraterna har gjort upp om att halvera matmomsen från 12 till 6 procent under perioden 1 april 2026-31 december 2027.

Förslaget väntas ingå i de nya satsningar på totalt 80 miljarder som regeringen flaggat för i budgetpropositionen för 2026, den så kallade höstbudgeten.

SEB:s beräkning av effekterna utgår bland annat från vad som hände när matmomsen 1996 sänktes från 21 till 12 procent, vilket första året ledde till att matpriserna (inklusive moms) sjönk 7,4 procent.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025