loadingStegras vd Henrik Henriksson framför bygget av det nya stålverket som ska producera fossilfritt stål. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Stegras vd Henrik Henriksson framför bygget av det nya stålverket som ska producera fossilfritt stål. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi & Näringsliv

Stegra tar in 10 nya miljarder till stålfabriken

Olle Lindström/TT

Stålbolaget Stegra drar in mer kapital för byggandet av fabriken i Boden, bland annat för att ha råd med investeringar i hamn och järnväg. Produktionsstarten skjuts fram omkring tre månader.

– Och då ligger det precis i slutet av 2026, i början av 2027, säger vd Henrik Henriksson.

Enligt Stegrachefen rör sig de nya pengarna om 15 procent, eller omkring tio miljarder kronor, av totalkostnaden som i dagsläget ligger runt 6,5 miljarder euro, drygt 70 miljarder kronor. Den nya finansieringen består av en blandning av nytt eget kapital från de större ägarna och mer lån. Henrik Henriksson hoppas att detta ska landa de närmaste två månaderna.

– Vi har gjort 60 procent av hela projektet fram till dags datum och vi gör ungefär 1 procent färdigställande per vecka. Nu kan vi se framåt på projektet vad vi kommer att ha för kostnadsläge men också vad vi har för risker och möjligheter, säger han.

Men enligt källor till Financial Times ska situationen vara betydligt mer allvarlig. På ett styrelsemöte i förra veckan var frågan om insolvens uppe på dagordningen, det vill säga bolaget ska ha haft svårt att betala sina skulder. Storägaren och ordföranden Harald Mix skriver i ett svar till Dagens industri att stålföretagets situation är stark, och att hans bolag Kallskär går in med nya pengar.

Ökade kostnader

Stegra, vars affärsidé är att tillverka mer eller mindre fossilfritt stål, har drabbats av fördyringar, bland annat allmän inflation, högre kostnader för elinstallationer, men också till följd av att bolaget nu själv ska äga infrastruktur som järnväg och den del av hamnen i Luleå som är nödvändig. Dessutom blev bolaget blåst på en statlig investering via industriklivet.

Produktionsstart är nu satt till runt årsskiftet 2026/2027.

– Och sen så tar det väl kanske upp till 12-18 månader innan vi har certifierat alla produkter och vi kan köra hela anläggningen för fullt, säger Henrik Henriksson.

Ifrågasatt leverantör

Det stora behovet av el är säkrat, enligt Henriksson. Järnmalmen, som ska användas för stålproduktionen, köps in från Kanada, och det ifrågasatta brasilianska gruvbolaget Vale som är svartlistat av flera tunga investerare som exempelvis norska oljefonden.

– De har en historik som många gruvbolag har, oavsett var i världen man kommer ifrån. Vår bedömning när det gäller Vale är att de har ett väldigt gediget arbete kring sin hållbarhetsposition och de har väldigt höga ambitioner och målsättningar också, säger Henriksson om kritiken.

Tanken är att Stegra på sikt ska ha mer svensk järnmalm. Tidigare sade LKAB nej, men provleveranser ska inledas nästa höst.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingStegras vd Henrik Henriksson framför bygget av det nya stålverket som ska producera fossilfritt stål. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Stegras vd Henrik Henriksson framför bygget av det nya stålverket som ska producera fossilfritt stål. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi & Näringsliv

Stegra tar in 10 nya miljarder till stålfabriken

Olle Lindström/TT

Stålbolaget Stegra drar in mer kapital för byggandet av fabriken i Boden, bland annat för att ha råd med investeringar i hamn och järnväg. Produktionsstarten skjuts fram omkring tre månader.

– Och då ligger det precis i slutet av 2026, i början av 2027, säger vd Henrik Henriksson.

Enligt Stegrachefen rör sig de nya pengarna om 15 procent, eller omkring tio miljarder kronor, av totalkostnaden som i dagsläget ligger runt 6,5 miljarder euro, drygt 70 miljarder kronor. Den nya finansieringen består av en blandning av nytt eget kapital från de större ägarna och mer lån. Henrik Henriksson hoppas att detta ska landa de närmaste två månaderna.

– Vi har gjort 60 procent av hela projektet fram till dags datum och vi gör ungefär 1 procent färdigställande per vecka. Nu kan vi se framåt på projektet vad vi kommer att ha för kostnadsläge men också vad vi har för risker och möjligheter, säger han.

Men enligt källor till Financial Times ska situationen vara betydligt mer allvarlig. På ett styrelsemöte i förra veckan var frågan om insolvens uppe på dagordningen, det vill säga bolaget ska ha haft svårt att betala sina skulder. Storägaren och ordföranden Harald Mix skriver i ett svar till Dagens industri att stålföretagets situation är stark, och att hans bolag Kallskär går in med nya pengar.

Ökade kostnader

Stegra, vars affärsidé är att tillverka mer eller mindre fossilfritt stål, har drabbats av fördyringar, bland annat allmän inflation, högre kostnader för elinstallationer, men också till följd av att bolaget nu själv ska äga infrastruktur som järnväg och den del av hamnen i Luleå som är nödvändig. Dessutom blev bolaget blåst på en statlig investering via industriklivet.

Produktionsstart är nu satt till runt årsskiftet 2026/2027.

– Och sen så tar det väl kanske upp till 12-18 månader innan vi har certifierat alla produkter och vi kan köra hela anläggningen för fullt, säger Henrik Henriksson.

Ifrågasatt leverantör

Det stora behovet av el är säkrat, enligt Henriksson. Järnmalmen, som ska användas för stålproduktionen, köps in från Kanada, och det ifrågasatta brasilianska gruvbolaget Vale som är svartlistat av flera tunga investerare som exempelvis norska oljefonden.

– De har en historik som många gruvbolag har, oavsett var i världen man kommer ifrån. Vår bedömning när det gäller Vale är att de har ett väldigt gediget arbete kring sin hållbarhetsposition och de har väldigt höga ambitioner och målsättningar också, säger Henriksson om kritiken.

Tanken är att Stegra på sikt ska ha mer svensk järnmalm. Tidigare sade LKAB nej, men provleveranser ska inledas nästa höst.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025