loadingJonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Foto: Adam Ihse / TT
Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Foto: Adam Ihse / TT
Inrikes

Statsvetaren: Känslan viktigare än budgeten

Vera Leijonklo/TT

Är regeringens budget en valvinnare? För många väljare handlar det inte om siffrorna, utan om känslan av vart samhället är på väg, menar Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap.

Var tredje väljare uppger att de fått det sämre sedan förra valet, enligt en mätning från Indikator Opinion. Men för många är det inte budgetens siffror som avgör rösten vid valurnan, utan känslan av vart samhället är på väg, säger Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

– Budgetdebatterna påverkar vissa väljare, men för de flesta blir siffrorna och nyheterna svåra att hålla isär. Då handlar det mer om hur man upplever samhällsutvecklingen och sin egen ekonomiska situation, säger Hinnfors.

Regeringens strategi

Enligt Hinnfors försöker regeringen med budgeten locka väljare som upplever att samhället blivit sämre under deras styre, samtidigt som de försöker ha kvar kärnväljarna.

– Sjukvårdsköerna är ett problem. Strategin är att visa att Sverige får igång ekonomin, fler kommer i arbete och mer skattemedel flödar in i statskassan. Då kan man även klara välfärden och ge hushållen mer i plånboken. På så sätt hoppas regeringen att människor ska tro att problemen i välfärden kan lösas, säger han.

Med ungefär ett år kvar till valet menar Hinnfors att det kan vara svårt att se större effekter av budgeten för privatpersoner, utöver snabba skattesänkningar.

- Oppositionen lyfter fram brister, regeringen framhåller satsningar, och i slutändan blir det en fråga om trovärdighet och tillit – vem väljarna har förtroende för bland partiledarna och deras ekonomiska talespersoner.

Budgeten, en valsegrare?

Kan budgeten bli en språngbräda för Tidöpartierna inför valet?

– Jag har svårt att se att det skulle bli en stor språngbräda. Mycket beror på hur oppositionen hanterar debatten. Snart hamnar budgeten i bakgrunden, och sakfrågorna blir viktigare för väljarna, säger Hinnfors.

Han framhåller att regeringsbildandet och frågor om välfärden kan skapa debatt. Sverigedemokraternas nya ultimatum och Liberalerna låga opinionssiffror kan sätta regeringsfrågan i centrum.

Samtidigt driver Socialdemokraterna på i välfärdsfrågan, bland annat om vinster i skolan, och vill framställa regeringen som ensidigt fokuserad på skattesänkningar.

– Synen på välfärdsstaten kan därför bli en av de stora stridsfrågorna i valet, säger Hinnfors.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingJonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Foto: Adam Ihse / TT
Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Foto: Adam Ihse / TT
Inrikes

Statsvetaren: Känslan viktigare än budgeten

Vera Leijonklo/TT

Är regeringens budget en valvinnare? För många väljare handlar det inte om siffrorna, utan om känslan av vart samhället är på väg, menar Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap.

Var tredje väljare uppger att de fått det sämre sedan förra valet, enligt en mätning från Indikator Opinion. Men för många är det inte budgetens siffror som avgör rösten vid valurnan, utan känslan av vart samhället är på väg, säger Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

– Budgetdebatterna påverkar vissa väljare, men för de flesta blir siffrorna och nyheterna svåra att hålla isär. Då handlar det mer om hur man upplever samhällsutvecklingen och sin egen ekonomiska situation, säger Hinnfors.

Regeringens strategi

Enligt Hinnfors försöker regeringen med budgeten locka väljare som upplever att samhället blivit sämre under deras styre, samtidigt som de försöker ha kvar kärnväljarna.

– Sjukvårdsköerna är ett problem. Strategin är att visa att Sverige får igång ekonomin, fler kommer i arbete och mer skattemedel flödar in i statskassan. Då kan man även klara välfärden och ge hushållen mer i plånboken. På så sätt hoppas regeringen att människor ska tro att problemen i välfärden kan lösas, säger han.

Med ungefär ett år kvar till valet menar Hinnfors att det kan vara svårt att se större effekter av budgeten för privatpersoner, utöver snabba skattesänkningar.

- Oppositionen lyfter fram brister, regeringen framhåller satsningar, och i slutändan blir det en fråga om trovärdighet och tillit – vem väljarna har förtroende för bland partiledarna och deras ekonomiska talespersoner.

Budgeten, en valsegrare?

Kan budgeten bli en språngbräda för Tidöpartierna inför valet?

– Jag har svårt att se att det skulle bli en stor språngbräda. Mycket beror på hur oppositionen hanterar debatten. Snart hamnar budgeten i bakgrunden, och sakfrågorna blir viktigare för väljarna, säger Hinnfors.

Han framhåller att regeringsbildandet och frågor om välfärden kan skapa debatt. Sverigedemokraternas nya ultimatum och Liberalerna låga opinionssiffror kan sätta regeringsfrågan i centrum.

Samtidigt driver Socialdemokraterna på i välfärdsfrågan, bland annat om vinster i skolan, och vill framställa regeringen som ensidigt fokuserad på skattesänkningar.

– Synen på välfärdsstaten kan därför bli en av de stora stridsfrågorna i valet, säger Hinnfors.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025