loadingDelårsrapport från Spotify. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Delårsrapport från Spotify. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Förlust för Spotify efter miljardsmäll

TT

Spotify ökar antalet användare men gjorde ett sämre rörelseresultat än väntat. Aktien faller i förhandeln med över fem procent.

Musikströmningstjänsten gick med förlust under andra kvartalet, och missade analytikernas prognoser, enligt Bloombergs sammanställning.

Antalet månatliga användare av strömningstjänsten Spotify ökar dock fortsatt, till 696 miljoner under årets andra kvartal. Det kan jämföras med 626 miljoner samma kvartal i fjol och var bättre än bolagets egna prognos.

Fler användare

Antalet så kallade premiumabonnenter, betalande, steg till 276 miljoner under andra kvartalet, jämfört med 246 miljoner i fjol. Spotify hade själva räknat 273 miljoner premiumabonnenter under kvartalet. Ledningen räknar i en prognos med fortsatt kundtillväxt under resten av året.

Rörelseresultat under andra kvartalet sjönk till 406 miljoner euro, motsvarande 4,5 miljarder kronor. Det kan jämföras med 509 miljoner euro under första kvartalet och en prognos från bolaget på 539 miljoner euro. Efter skatt blev det en förlust på 86 miljoner euro, närmare en miljard kronor.

Miljardsmäll

Bolaget förklarar den klena siffran med högre kostnader för personal och marknadsföring. Dessutom kommer en kostnadssmäll på 115 miljoner euro – över en miljard kronor i sociala avgifter. De är sammanlänkade med att aktiekursen står högt och att personalen får del av aktierelaterade program.

”Människor söker sig till Spotify – och de väljer att stanna kvar. Genom att ständigt utvecklas skapar vi allt större värde för de nästan 700 miljoner människor som använder vår plattform. Det här gynnar inte bara våra användare, utan lockar också fler till streaming – vilket i sin tur stärker hela branschen för musik, poddar och ljudböcker”, skriver Daniel Ek, Spotifys grundare och vd, i en kommentar.

Spotifys prognos för tredje kvartalet

I sin prognos för årets tredje kvartal räknar Spotify med att antalet användare totalt fortsätter uppåt till 710 miljoner, vilket skulle vara ett nettotillskott på 14 miljoner.

Antalet premiumabonnenter antas fortsätta upp till 281 miljoner, en nettoökning med 5 miljoner.

Intäktsprognosen för kvartal tre ligger på 4,2 miljarder euro, medan prognosen för rörelseresultatet ligger på 485 miljoner euro.

Bruttomarginalen – det vill säga bruttovinsten andel av intäkterna – ligger i prognosen för tredje kvartalet på 31,1 procent, vilket är lägre än andra kvartalets 31,5 procent.

Spotify, med huvudkontor i Stockholm, hade vid utgången av andra kvartalet 7 309 heltidsanställda runt om i världen.

Fakta: Spotify

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDelårsrapport från Spotify. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Delårsrapport från Spotify. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Förlust för Spotify efter miljardsmäll

TT

Spotify ökar antalet användare men gjorde ett sämre rörelseresultat än väntat. Aktien faller i förhandeln med över fem procent.

Musikströmningstjänsten gick med förlust under andra kvartalet, och missade analytikernas prognoser, enligt Bloombergs sammanställning.

Antalet månatliga användare av strömningstjänsten Spotify ökar dock fortsatt, till 696 miljoner under årets andra kvartal. Det kan jämföras med 626 miljoner samma kvartal i fjol och var bättre än bolagets egna prognos.

Fler användare

Antalet så kallade premiumabonnenter, betalande, steg till 276 miljoner under andra kvartalet, jämfört med 246 miljoner i fjol. Spotify hade själva räknat 273 miljoner premiumabonnenter under kvartalet. Ledningen räknar i en prognos med fortsatt kundtillväxt under resten av året.

Rörelseresultat under andra kvartalet sjönk till 406 miljoner euro, motsvarande 4,5 miljarder kronor. Det kan jämföras med 509 miljoner euro under första kvartalet och en prognos från bolaget på 539 miljoner euro. Efter skatt blev det en förlust på 86 miljoner euro, närmare en miljard kronor.

Miljardsmäll

Bolaget förklarar den klena siffran med högre kostnader för personal och marknadsföring. Dessutom kommer en kostnadssmäll på 115 miljoner euro – över en miljard kronor i sociala avgifter. De är sammanlänkade med att aktiekursen står högt och att personalen får del av aktierelaterade program.

”Människor söker sig till Spotify – och de väljer att stanna kvar. Genom att ständigt utvecklas skapar vi allt större värde för de nästan 700 miljoner människor som använder vår plattform. Det här gynnar inte bara våra användare, utan lockar också fler till streaming – vilket i sin tur stärker hela branschen för musik, poddar och ljudböcker”, skriver Daniel Ek, Spotifys grundare och vd, i en kommentar.

Spotifys prognos för tredje kvartalet

I sin prognos för årets tredje kvartal räknar Spotify med att antalet användare totalt fortsätter uppåt till 710 miljoner, vilket skulle vara ett nettotillskott på 14 miljoner.

Antalet premiumabonnenter antas fortsätta upp till 281 miljoner, en nettoökning med 5 miljoner.

Intäktsprognosen för kvartal tre ligger på 4,2 miljarder euro, medan prognosen för rörelseresultatet ligger på 485 miljoner euro.

Bruttomarginalen – det vill säga bruttovinsten andel av intäkterna – ligger i prognosen för tredje kvartalet på 31,1 procent, vilket är lägre än andra kvartalets 31,5 procent.

Spotify, med huvudkontor i Stockholm, hade vid utgången av andra kvartalet 7 309 heltidsanställda runt om i världen.

Fakta: Spotify

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025