Spännande samhörighet mellan scenkläder och danser
Birte M. Kittilsen såg Shen Yun Performing Arts i Oslo på lördagen. (Foto: Anders Eriksson, Epoch Times Sverige)


Birte M Kittilsen såg Shen Yun Performing Arts show för första gången i Oslo den 10 april.

– Det fanns en samhörighet mellan scenkläderna och danserna som var spännande, sade Kittilsen.

Hon är konsthantverkare i keramik sedan 25 år tillbaka och tillverkar även instrument i lera. Det rör sig om instrument som har använts i forna tider inom till exempel rituella ceremonier. Hon ingår i en grupp med lerkonsthantverkare som skapar bland annat vindharpor, regn-makare och olika slags flöjter.

Det var därför naturligt att Kittilsen tyckte om det traditionella och mycket gamla kinesiska instrumentet erhu. Men det hon fastnade mest för var ändå danserna och scenkostymernas tyger.

– Det var vackert och väldigt speciellt för det blev mycket mönster. Dansarna skapade väldigt många positioner i olika former, som var spännande, sade Kittilsen.

Inom Shen Yun spelar scenkostymerna en stor roll. De är noggrant designade och tillverkade; på scenen strider modiga krigare i färgstarka uniformer, och vackra sidenklänningar virvlar och böljar som vatten.

– Det fanns en samhörighet mellan scenkostymerna och danserna som var spännande. Det betyder väldigt mycket i showen att man har använt kostymerna så aktivt i de olika dansformerna.

Kittilsen är sedan tidigare intresserad av kinesisk kultur, och har också varit i Kina. Så när hon fick en broschyr om showen blev hon intresserad.

– Jag tänkte det skulle vara spännande att se den här showen och eftersom jag har varit i Kina, tänkte jag att det var spännande att se vad detta var. Jag tror att man också skall undersöka andra kulturer än sin egen.

– Så om du är intresserad av andra kulturer,  gå och se denna, säger Kittilse på väg ut från Folketeatret.

Läs mer på http://www.shenyunperformingarts.org

Epoch Times Sverige är mediapartner till Shen Yun Performing Arts.