loadingFrigoliten i högar längs E45 har varit fyllning under länsvägen strax intill, och i slänten däremellan – inte under själva motorvägen. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Frigoliten i högar längs E45 har varit fyllning under länsvägen strax intill, och i slänten däremellan – inte under själva motorvägen. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Skadad frigolit fanns inte under E45

TT

Skadorna på E45 norr om Lilla Edet är inte så svåra som man kunde befara. Frigoliten som hamnade i högar efter ett skyfall kommer inte från motorvägen. På tisdagen började E45 öppnas för trafik igen.

Frigolit, som är en vit cellplast, används i vägbanor som isolering mot tjäle.

Men frigolitblocken som slets loss, när det kraftiga regnet trängde ner under markytan, har inte funnits i E45:s vägbana. Den har använts som fyllning i vägbanken intill motorvägen, för att minska risken för bland annat jordskred.

– Cellplastblocken som legat i slänterna, eller under slänterna, har flutit upp och ligger huller om buller. Det ser ut som stora sockerbitar, säger Mats Christiansson, geolog vid Trafikverket, till P4 Väst.

Länsvägen som går parallellt med E45 är också svårt skadad.

– Där har hela cellplastfyllningen rört sig, säger Mats Christiansson.

Själva E45 verkar ha klarat sig ganska bra. På tisdagen började Trafikverket öppna vägen för trafik igen. Man använder det södergående körfältet, som kommer att användas för trafik i båda riktningarna med nedsatt hastighet.

Tunga fordon och långväga trafik uppmanas dock att i stället köra på E6.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFrigoliten i högar längs E45 har varit fyllning under länsvägen strax intill, och i slänten däremellan – inte under själva motorvägen. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Frigoliten i högar längs E45 har varit fyllning under länsvägen strax intill, och i slänten däremellan – inte under själva motorvägen. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Skadad frigolit fanns inte under E45

TT

Skadorna på E45 norr om Lilla Edet är inte så svåra som man kunde befara. Frigoliten som hamnade i högar efter ett skyfall kommer inte från motorvägen. På tisdagen började E45 öppnas för trafik igen.

Frigolit, som är en vit cellplast, används i vägbanor som isolering mot tjäle.

Men frigolitblocken som slets loss, när det kraftiga regnet trängde ner under markytan, har inte funnits i E45:s vägbana. Den har använts som fyllning i vägbanken intill motorvägen, för att minska risken för bland annat jordskred.

– Cellplastblocken som legat i slänterna, eller under slänterna, har flutit upp och ligger huller om buller. Det ser ut som stora sockerbitar, säger Mats Christiansson, geolog vid Trafikverket, till P4 Väst.

Länsvägen som går parallellt med E45 är också svårt skadad.

– Där har hela cellplastfyllningen rört sig, säger Mats Christiansson.

Själva E45 verkar ha klarat sig ganska bra. På tisdagen började Trafikverket öppna vägen för trafik igen. Man använder det södergående körfältet, som kommer att användas för trafik i båda riktningarna med nedsatt hastighet.

Tunga fordon och långväga trafik uppmanas dock att i stället köra på E6.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024