loadingSjöfartsverket har tekniken i drift sedan länge, det nya är att sätta dem på höga kustfyrar i områden utsatta för gps-störningar. Foto: Johan Nilsson/TT
Sjöfartsverket har tekniken i drift sedan länge, det nya är att sätta dem på höga kustfyrar i områden utsatta för gps-störningar. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Sjöfartsverket: Radar mot gps-störningar

TT

Gps-störningarna har intensifierats i Östersjön i samband med Rysslands anfallskrig mot Ukraina. Sjöfartsverket installerar nu äldre teknik som svarar på radarsignaler i stället för satelliter, i syfte att öka sjösäkerheten.

Tio utvalda fyrplatser i södra Sverige ska utrustas med en så kallad Racon-transponder, som svarar med morsekod när den träffas av en radarsignal från ett fartyg.

Tekniken, som är långtifrån ny, utgör ett effektivt sätt för fartyg att bestämma sin position när gps-signalen är opålitlig.

”Det nya är att sätta dem på de höga kustfyrarna i utsatta områden för att ge en ytterligare möjlighet till orientering vid dålig sikt”, säger Johan Winell, affärsområdeschef på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande från myndigheten.

Svarar med morsekod

Winell understryker att behovet av alternativa system har blivit större i takt med att gps-störningarna ökat.

Kapelluddens fyr på Öland har redan fått tekniken. Vid de utvalda fyrplatserna är strandlinjen ofta låg och svårdefinierad.

”På många platser längs vår kust finns sträckor där det är svårt att avgöra på radarbilden var man befinner sig. Detta för att det kan vara flacka kuster utan igenkänningstecken som till exempel uddar som ger tydliga orienteringspunkter i radarn”, säger Winell vidare.

Ryssland pekas ut

Gps-störningarna i Östersjön utgör en säkerhetsrisk för såväl sjöfart som civil luftfart. De har ökat successivt sedan slutet av 2023 för att under det senaste året intensifierats markant, enligt Transportstyrelsen.

Källan till störningarna har bland annat kunnat härledas till ryskt territorium, enligt myndigheten.

Sjöfartsverket uppmanar den som beger sig ut till sjöss att vara extra uppmärksam. Det gäller även fritidsbåtsägare som navigerar med hjälp av digitala sjökortssystem.

GPS-störningar

Jamming. När en storsändare blockerar gps-signaler. Vanligt i militära sammanhang för att hindra spårning och försvåra navigering.

Spoofing. När gps-signaler manipuleras så att mottagaren får en felaktigt position. Kan få allvarliga konsekvenser, då system luras att acceptera felaktig information.

Naturliga störningar. Kan exempelvis uppstå på grund av solstormar, väderförhållanden eller geografiska hinder. System kan visa fel eller ingen position.

Källa: Sjöfartsverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSjöfartsverket har tekniken i drift sedan länge, det nya är att sätta dem på höga kustfyrar i områden utsatta för gps-störningar. Foto: Johan Nilsson/TT
Sjöfartsverket har tekniken i drift sedan länge, det nya är att sätta dem på höga kustfyrar i områden utsatta för gps-störningar. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Sjöfartsverket: Radar mot gps-störningar

TT

Gps-störningarna har intensifierats i Östersjön i samband med Rysslands anfallskrig mot Ukraina. Sjöfartsverket installerar nu äldre teknik som svarar på radarsignaler i stället för satelliter, i syfte att öka sjösäkerheten.

Tio utvalda fyrplatser i södra Sverige ska utrustas med en så kallad Racon-transponder, som svarar med morsekod när den träffas av en radarsignal från ett fartyg.

Tekniken, som är långtifrån ny, utgör ett effektivt sätt för fartyg att bestämma sin position när gps-signalen är opålitlig.

”Det nya är att sätta dem på de höga kustfyrarna i utsatta områden för att ge en ytterligare möjlighet till orientering vid dålig sikt”, säger Johan Winell, affärsområdeschef på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande från myndigheten.

Svarar med morsekod

Winell understryker att behovet av alternativa system har blivit större i takt med att gps-störningarna ökat.

Kapelluddens fyr på Öland har redan fått tekniken. Vid de utvalda fyrplatserna är strandlinjen ofta låg och svårdefinierad.

”På många platser längs vår kust finns sträckor där det är svårt att avgöra på radarbilden var man befinner sig. Detta för att det kan vara flacka kuster utan igenkänningstecken som till exempel uddar som ger tydliga orienteringspunkter i radarn”, säger Winell vidare.

Ryssland pekas ut

Gps-störningarna i Östersjön utgör en säkerhetsrisk för såväl sjöfart som civil luftfart. De har ökat successivt sedan slutet av 2023 för att under det senaste året intensifierats markant, enligt Transportstyrelsen.

Källan till störningarna har bland annat kunnat härledas till ryskt territorium, enligt myndigheten.

Sjöfartsverket uppmanar den som beger sig ut till sjöss att vara extra uppmärksam. Det gäller även fritidsbåtsägare som navigerar med hjälp av digitala sjökortssystem.

GPS-störningar

Jamming. När en storsändare blockerar gps-signaler. Vanligt i militära sammanhang för att hindra spårning och försvåra navigering.

Spoofing. När gps-signaler manipuleras så att mottagaren får en felaktigt position. Kan få allvarliga konsekvenser, då system luras att acceptera felaktig information.

Naturliga störningar. Kan exempelvis uppstå på grund av solstormar, väderförhållanden eller geografiska hinder. System kan visa fel eller ingen position.

Källa: Sjöfartsverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025