loadingSJ:s vd Monica Lingegård. Foto: Christine Olsson/TT
SJ:s vd Monica Lingegård. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

SJ: Våga ta tåget hem i jul

Sofie Fogde/TT

En kaosartad vinter för två år sedan med inställda tåg ledde till att förtroendet för SJ sjönk till rekordlåga nivåer. Men misstagen ska inte upprepas i år, lovar SJ:s vd Monica Lingegård.

– Vi är mycket mer väl förberedda, säger hon.

Monica Lingegård känner sig trygg inför vinterns tågtrafik. Men med vintern 2023-2024 ännu i färskt minne – där totalt 11 000 avgångar för samtliga bolag ställdes in under december och januari – finns det orsak att vara förberedd.

– Efter 23-24 gjorde vi stora insatser. Vi har en helt annan underhållsförmåga i dag än tidigare, säger Lingegård.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) träffade på måndagen bland andra SJ och Trafikverket gällande förberedelserna inför den kommande vintern. Foto: Christine Olsson/TT

SJ, Trafikverket och andra järnvägsaktörer träffade på måndagen infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för att diskutera insatser för att undvika tidigare misstag under vinterhalvåret.

Men Lingegård är medveten om att problem kommer att kunna uppstå även i år – allt hänger på bolagets egna förberedelser och samverkan med andra aktörer.

Inför vintern satsar SJ på utökad avisningskapacitet, mer reservdelar på lagret, fler medarbetare i verkstaden och ett bättre kundmottagande speciellt vid störningar.

– Det kommer att göra stor skillnad, säger hon.

Lita på jultrafiken

Så man vågar ta tåget hem i jul?

– Det här är vår viktigaste uppgift att se till att man kan resa hållbart, klimatsmart och härligt med SJ. Och ja, man kan lita på det, säger Lingegård.

Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana håller med – "man ska verkligen planera en resa med tåget” inför julen.

– När vi kommer till jul går vi ju alla upp i en ytterligare beredskap, säger han.

Från myndighetens håll har man investerat i snösmältningsmaskiner och två nya snöslungor – i tillägg till tre tidigare existerande – är nya för säsongen. Röjningslok som täcker in hela landet har varit på plats flera vintrar, enligt Maiorana.

Struntat i underhållet

Även om det enligt infrastrukturministern ”aldrig genomförts så mycket underhåll i den svenska järnvägen som 2025” behöver utvärdering ske löpande – och ännu är man inte klar. Underhållsskulden för infrastrukturens del uppgår till ungefär 90 miljarder kronor.

– Det finns fortfarande problem till följd av att man under decennier har struntat i underhållet av den svenska järnvägen. Det är klart att det vänder man inte bara mellan två vintrar, utan det kommer kräva ett metodiskt och uthålligt arbete för att man fullt ut ska vara rustad för att klara av olika vädersituationer, säger Carlson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSJ:s vd Monica Lingegård. Foto: Christine Olsson/TT
SJ:s vd Monica Lingegård. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

SJ: Våga ta tåget hem i jul

Sofie Fogde/TT

En kaosartad vinter för två år sedan med inställda tåg ledde till att förtroendet för SJ sjönk till rekordlåga nivåer. Men misstagen ska inte upprepas i år, lovar SJ:s vd Monica Lingegård.

– Vi är mycket mer väl förberedda, säger hon.

Monica Lingegård känner sig trygg inför vinterns tågtrafik. Men med vintern 2023-2024 ännu i färskt minne – där totalt 11 000 avgångar för samtliga bolag ställdes in under december och januari – finns det orsak att vara förberedd.

– Efter 23-24 gjorde vi stora insatser. Vi har en helt annan underhållsförmåga i dag än tidigare, säger Lingegård.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) träffade på måndagen bland andra SJ och Trafikverket gällande förberedelserna inför den kommande vintern. Foto: Christine Olsson/TT

SJ, Trafikverket och andra järnvägsaktörer träffade på måndagen infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för att diskutera insatser för att undvika tidigare misstag under vinterhalvåret.

Men Lingegård är medveten om att problem kommer att kunna uppstå även i år – allt hänger på bolagets egna förberedelser och samverkan med andra aktörer.

Inför vintern satsar SJ på utökad avisningskapacitet, mer reservdelar på lagret, fler medarbetare i verkstaden och ett bättre kundmottagande speciellt vid störningar.

– Det kommer att göra stor skillnad, säger hon.

Lita på jultrafiken

Så man vågar ta tåget hem i jul?

– Det här är vår viktigaste uppgift att se till att man kan resa hållbart, klimatsmart och härligt med SJ. Och ja, man kan lita på det, säger Lingegård.

Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana håller med – "man ska verkligen planera en resa med tåget” inför julen.

– När vi kommer till jul går vi ju alla upp i en ytterligare beredskap, säger han.

Från myndighetens håll har man investerat i snösmältningsmaskiner och två nya snöslungor – i tillägg till tre tidigare existerande – är nya för säsongen. Röjningslok som täcker in hela landet har varit på plats flera vintrar, enligt Maiorana.

Struntat i underhållet

Även om det enligt infrastrukturministern ”aldrig genomförts så mycket underhåll i den svenska järnvägen som 2025” behöver utvärdering ske löpande – och ännu är man inte klar. Underhållsskulden för infrastrukturens del uppgår till ungefär 90 miljarder kronor.

– Det finns fortfarande problem till följd av att man under decennier har struntat i underhållet av den svenska järnvägen. Det är klart att det vänder man inte bara mellan två vintrar, utan det kommer kräva ett metodiskt och uthålligt arbete för att man fullt ut ska vara rustad för att klara av olika vädersituationer, säger Carlson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025