Inrikes

Kamp för att slopa avgifter för bagage i kabinen

Anders Bolling
loadingHur stora väskor får man fritt ta med sig ombord? Politiker och jurister tvistar om saken. Foto: Frederic J Brown/AFP/Getty Images
Hur stora väskor får man fritt ta med sig ombord? Politiker och jurister tvistar om saken. Foto: Frederic J Brown/AFP/Getty Images

Det pågår en politisk och rättslig strid om handbagage på flyg i Europa. Flera flygbolag har blivit stämda för sina extra avgifter. Om EU-parlamentet får som det vill kan det snart bli lag på att mindre kabinväskor åter ska få tas ombord gratis.

De senaste årens växande snårskog av extra avgifter för flygbagage har lett till politisk och rättslig aktivitet för att skapa klara regler. EU-kommissionen har länge arbetat med justeringar i bland annat flygpassagerarförordningen från 2004, och i somras presenterade EU:s ministerråd och parlament sina synpunkter.

Parlamentets transportutskott röstade i juni för en skrivning som innehåller konkreta mått på handbagage som bör tillåtas ombord utan extra avgift:

EU-domen om bagageavgifter

En spansk passagerare stämde 2012 ett flygbolag som hade tagit extra betalt för en kompletterande online­incheckning av två väskor på returresan från flyg­destinationen. Passageraren hade betalat 241 euro för flygbiljetten och debiterades sedan ytterligare 40 euro för väskorna.

En spansk domstol tog fallet vidare till EU:s domstol i Luxemburg.

EU-domstolen slog två år senare fast att incheckat bagage ”inte kan betraktas som en obligatorisk eller nödvändig” del i tjänsten att transportera passagerare.

Avgifter för incheckat bagage är inte ”oundvikliga” för passagerare och kan ses som en ”valfri tilläggsservice”, menade domstolen.

Men domstolen konstaterade samtidigt att många passagerare undviker avgifterna genom att endast resa med handbagage och tillade att flygbolag inte får ta ut avgifter för handbagage som håller ”rimliga” dimensioner och vikt samt möter ”rele­vanta säkerhetskrav”.

Alla extra avgifter måste kommuniceras på ett ”klart, transparent och otvetydigt sätt i början av bokningsprocessen”, sade domstolen också.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Kamp för att slopa avgifter för bagage i kabinen

Anders Bolling
loadingHur stora väskor får man fritt ta med sig ombord? Politiker och jurister tvistar om saken. Foto: Frederic J Brown/AFP/Getty Images
Hur stora väskor får man fritt ta med sig ombord? Politiker och jurister tvistar om saken. Foto: Frederic J Brown/AFP/Getty Images

Det pågår en politisk och rättslig strid om handbagage på flyg i Europa. Flera flygbolag har blivit stämda för sina extra avgifter. Om EU-parlamentet får som det vill kan det snart bli lag på att mindre kabinväskor åter ska få tas ombord gratis.

De senaste årens växande snårskog av extra avgifter för flygbagage har lett till politisk och rättslig aktivitet för att skapa klara regler. EU-kommissionen har länge arbetat med justeringar i bland annat flygpassagerarförordningen från 2004, och i somras presenterade EU:s ministerråd och parlament sina synpunkter.

Parlamentets transportutskott röstade i juni för en skrivning som innehåller konkreta mått på handbagage som bör tillåtas ombord utan extra avgift:

EU-domen om bagageavgifter

En spansk passagerare stämde 2012 ett flygbolag som hade tagit extra betalt för en kompletterande online­incheckning av två väskor på returresan från flyg­destinationen. Passageraren hade betalat 241 euro för flygbiljetten och debiterades sedan ytterligare 40 euro för väskorna.

En spansk domstol tog fallet vidare till EU:s domstol i Luxemburg.

EU-domstolen slog två år senare fast att incheckat bagage ”inte kan betraktas som en obligatorisk eller nödvändig” del i tjänsten att transportera passagerare.

Avgifter för incheckat bagage är inte ”oundvikliga” för passagerare och kan ses som en ”valfri tilläggsservice”, menade domstolen.

Men domstolen konstaterade samtidigt att många passagerare undviker avgifterna genom att endast resa med handbagage och tillade att flygbolag inte får ta ut avgifter för handbagage som håller ”rimliga” dimensioner och vikt samt möter ”rele­vanta säkerhetskrav”.

Alla extra avgifter måste kommuniceras på ett ”klart, transparent och otvetydigt sätt i början av bokningsprocessen”, sade domstolen också.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025