loadingLänder i Europa som har flygskatt som tas ut per passagerare. Foto: Anders Humlebo/TT
Länder i Europa som har flygskatt som tas ut per passagerare. Foto: Anders Humlebo/TT
Utrikes

Så ser flygskatten ut i Europa

Niklas Svahn/TT

Regeringen och Sverigedemokraterna avskaffar flygskatten nästa sommar. Därmed blir Sverige ett av få länder i Västeuropa som inte har flygskatt.

Hur ser den svenska flygskatten ut?

Den svenska flygskatten varierar beroende på slutdestination. För en enkel resa inom Europa ligger den på 76 kronor per passagerare, för en medellång resa utanför Europa, som till Egypten eller Algeriet, ligger den på 315 kronor. Och för längre resor, som till Thailand, ligger den på 504 kronor.

När avskaffas den?

Regeringen har meddelat att skatten tas bort den 1 juli 2025.

Hur påverkas utsläppen?

Förslaget bedöms öka flygresandet på grund av att biljetterna blir något billigare och flygbolag kan öppna fler rutter.

Förslaget bedöms resultera i ökade koldioxidutsläpp från flygresor från svenska flygplatser med cirka 110 000 ton koldioxidekvivalenter per år.

Hur ser flygskatten ut i övriga EU?

Sju EU-länder förutom Sverige har flygskatter som tas ut per passagerare: Österrike, Belgien, Tyskland, Frankrike, Italien, Nederländerna och Portugal. Utformningen och summorna varierar.

Österrike: 12 euro, förutom vid korta flygningar (mindre än 350 kilometer) då skatten är 30 euro.

Belgien: 10 euro när slutdestinationen är mindre än 500 kilometer från Bryssel, som till London. 2 euro för resor över 500 kilometer när slutdestinationen ligger inom EES, Storbritannien eller Schweiz och 4 euro för övriga resor.

Tyskland: Mellan 15,53 och 70,83 euro beroende på slutdestination.

Frankrike: 5,05 euro för en person som reser inom EU/EES eller till ett land mindre än 1 000 kilometer från Frankrike. 9,09 euro för övriga länder.

Italien: 10 euro vid kortare flygningar under 100 kilometer och upp till 200 euro vid längre flygningar.

Nederländerna: 29,05 euro oavsett resa.

Portugal: 2 euro oavsett resa.

I Danmark införs en flygskatt från årsskiftet. Den fasas in för att 2030 nå 50 danska kronor (DKK) vid flygningar inom Europa, 310 DKK vid medeldistansflygningar och 410 DKK vid långdistansflygningar.

Även Norge och Storbritannien, som inte är med i EU, har flygskatter.

Vilka krav ställs på flyget?

Flyget ingår sedan ett antal år i EU:s utsläppshandelssystem ETS (Emissions Trading System) men flyget har haft en fri tilldelning av utsläppsrätter. Den fasas ut de kommande åren – med 25 procent 2024, 50 procent 2025 och helt och hållet till 2026.

Kravet på inblandning av hållbara flygbränslen, inom det som kallas Refuel EU Aviation, kommer också att öka och uppgå till 2 procent 2025, 6 procent 2030, 20 procent 2035 för att nå 70 procent 2050.

Källor: Finansdepartementet, respektive lands regeringshemsidor, FCCaviation.com, Reuters, Euronews, IATA.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLänder i Europa som har flygskatt som tas ut per passagerare. Foto: Anders Humlebo/TT
Länder i Europa som har flygskatt som tas ut per passagerare. Foto: Anders Humlebo/TT
Utrikes

Så ser flygskatten ut i Europa

Niklas Svahn/TT

Regeringen och Sverigedemokraterna avskaffar flygskatten nästa sommar. Därmed blir Sverige ett av få länder i Västeuropa som inte har flygskatt.

Hur ser den svenska flygskatten ut?

Den svenska flygskatten varierar beroende på slutdestination. För en enkel resa inom Europa ligger den på 76 kronor per passagerare, för en medellång resa utanför Europa, som till Egypten eller Algeriet, ligger den på 315 kronor. Och för längre resor, som till Thailand, ligger den på 504 kronor.

När avskaffas den?

Regeringen har meddelat att skatten tas bort den 1 juli 2025.

Hur påverkas utsläppen?

Förslaget bedöms öka flygresandet på grund av att biljetterna blir något billigare och flygbolag kan öppna fler rutter.

Förslaget bedöms resultera i ökade koldioxidutsläpp från flygresor från svenska flygplatser med cirka 110 000 ton koldioxidekvivalenter per år.

Hur ser flygskatten ut i övriga EU?

Sju EU-länder förutom Sverige har flygskatter som tas ut per passagerare: Österrike, Belgien, Tyskland, Frankrike, Italien, Nederländerna och Portugal. Utformningen och summorna varierar.

Österrike: 12 euro, förutom vid korta flygningar (mindre än 350 kilometer) då skatten är 30 euro.

Belgien: 10 euro när slutdestinationen är mindre än 500 kilometer från Bryssel, som till London. 2 euro för resor över 500 kilometer när slutdestinationen ligger inom EES, Storbritannien eller Schweiz och 4 euro för övriga resor.

Tyskland: Mellan 15,53 och 70,83 euro beroende på slutdestination.

Frankrike: 5,05 euro för en person som reser inom EU/EES eller till ett land mindre än 1 000 kilometer från Frankrike. 9,09 euro för övriga länder.

Italien: 10 euro vid kortare flygningar under 100 kilometer och upp till 200 euro vid längre flygningar.

Nederländerna: 29,05 euro oavsett resa.

Portugal: 2 euro oavsett resa.

I Danmark införs en flygskatt från årsskiftet. Den fasas in för att 2030 nå 50 danska kronor (DKK) vid flygningar inom Europa, 310 DKK vid medeldistansflygningar och 410 DKK vid långdistansflygningar.

Även Norge och Storbritannien, som inte är med i EU, har flygskatter.

Vilka krav ställs på flyget?

Flyget ingår sedan ett antal år i EU:s utsläppshandelssystem ETS (Emissions Trading System) men flyget har haft en fri tilldelning av utsläppsrätter. Den fasas ut de kommande åren – med 25 procent 2024, 50 procent 2025 och helt och hållet till 2026.

Kravet på inblandning av hållbara flygbränslen, inom det som kallas Refuel EU Aviation, kommer också att öka och uppgå till 2 procent 2025, 6 procent 2030, 20 procent 2035 för att nå 70 procent 2050.

Källor: Finansdepartementet, respektive lands regeringshemsidor, FCCaviation.com, Reuters, Euronews, IATA.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024