loadingEtt ryskt stridsplan av den aktuella typen, Su-35. Arkivbild. Foto: Aleksandr Zemlianitjenko/AP/TT
Ett ryskt stridsplan av den aktuella typen, Su-35. Arkivbild. Foto: Aleksandr Zemlianitjenko/AP/TT
Utrikes

Estland ville borda – då kom ryskt stridsplan

TT

När Estland ville inspektera ett fartyg från Rysslands "skuggflotta" skickade Ryssland ett stridsplan till området, enligt den estländska regeringen. "Fullständigt oacceptabelt", förklarar Estlands utrikesminister. Nato och Estland har haft kontakt om det inträffade.

Estlands flotta fick nej av tankern Jaguar när de försökte borda fartyget vid ön Nargö (Naissaar) utanför Tallinn i tisdags. Skeppet är utsatt för sanktioner från Storbritannien, och misstänks segla under falsk flagg.

Enligt Estlands utrikesminister Margus Tsahkna svarade Ryssland genom att skicka ett stridsplan till platsen.

Nato står i kontakt med Estland efter incidenten, uppger försvarsalliansens generalsekreterare Mark Rutte.

– Vi har sett flera av de här sakerna under de senaste 6–12 månaderna. Nato och Estland är i nära kontakt om det här och samordnar så att vi vet exakt vad som händer. Det här är varför vi agerar tillsammans i den här regionen, säger han under dagens Natomöte i Turkiet.

Planet, av typen Suchoj Su-35, flög i området kring Jumindahalvön utmed Finska viken och befann sig i estniskt luftrum i mindre än en minut, enligt ett pressmeddelande från Estlands försvarsmakt. Planets transpondrar var avstängda och piloten upprätthöll ingen tvåvägskommunikation med den estniska flygtrafikledningen.

Portugisiska stridsplan av typen F-16, utplacerade på flygbasen i Ämari som en del av Natos luftövervakning, skickades då upp och genomförde en rekognoseringsflygning.

Estlands utrikesdepartement har kallat upp Rysslands chargé d'affaires i landet.

"Detta är en mycket allvarlig och beklaglig händelse, som är fullständigt oacceptabel", skriver Margus Tsahkna i ett inlägg på X.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEtt ryskt stridsplan av den aktuella typen, Su-35. Arkivbild. Foto: Aleksandr Zemlianitjenko/AP/TT
Ett ryskt stridsplan av den aktuella typen, Su-35. Arkivbild. Foto: Aleksandr Zemlianitjenko/AP/TT
Utrikes

Estland ville borda – då kom ryskt stridsplan

TT

När Estland ville inspektera ett fartyg från Rysslands "skuggflotta" skickade Ryssland ett stridsplan till området, enligt den estländska regeringen. "Fullständigt oacceptabelt", förklarar Estlands utrikesminister. Nato och Estland har haft kontakt om det inträffade.

Estlands flotta fick nej av tankern Jaguar när de försökte borda fartyget vid ön Nargö (Naissaar) utanför Tallinn i tisdags. Skeppet är utsatt för sanktioner från Storbritannien, och misstänks segla under falsk flagg.

Enligt Estlands utrikesminister Margus Tsahkna svarade Ryssland genom att skicka ett stridsplan till platsen.

Nato står i kontakt med Estland efter incidenten, uppger försvarsalliansens generalsekreterare Mark Rutte.

– Vi har sett flera av de här sakerna under de senaste 6–12 månaderna. Nato och Estland är i nära kontakt om det här och samordnar så att vi vet exakt vad som händer. Det här är varför vi agerar tillsammans i den här regionen, säger han under dagens Natomöte i Turkiet.

Planet, av typen Suchoj Su-35, flög i området kring Jumindahalvön utmed Finska viken och befann sig i estniskt luftrum i mindre än en minut, enligt ett pressmeddelande från Estlands försvarsmakt. Planets transpondrar var avstängda och piloten upprätthöll ingen tvåvägskommunikation med den estniska flygtrafikledningen.

Portugisiska stridsplan av typen F-16, utplacerade på flygbasen i Ämari som en del av Natos luftövervakning, skickades då upp och genomförde en rekognoseringsflygning.

Estlands utrikesdepartement har kallat upp Rysslands chargé d'affaires i landet.

"Detta är en mycket allvarlig och beklaglig händelse, som är fullständigt oacceptabel", skriver Margus Tsahkna i ett inlägg på X.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025