loadingPersonal från Tullverket i hamnen i Nyhamnsläge norr om Höganäs med det ryska fartyget Adler i bakgrunden. Foto: Johan Nilsson/TT
Personal från Tullverket i hamnen i Nyhamnsläge norr om Höganäs med det ryska fartyget Adler i bakgrunden. Foto: Johan Nilsson/TT
Utrikes

Ryskt fraktfartyg bordat utanför Höganäs

Erika Josefsson och Fredrik Gunér/TT

Åklagaren kommer inte att inleda en förundersökning gällande det ryska fraktfartyget Adler som ankrade utanför Höganäs och som sedan bordades. Fartyget kan nu lämna svenskt vatten, enligt Tullverket.

Tullverket och Kustbevakningen bordade Adler under natten till söndagen. På eftermiddagen lämnade svenska myndigheter fartyget.

Därefter kontrollerades att det som fanns ombord får föras in i EU eftersom det är gods från tredje land. Ärendet överlämnades till en åklagare för att avgöra om det fanns en anledning att gå vidare med en utredning.

– Jag har fått besked om att åklagaren inte kommer att inleda en förundersökning om misstänkt sanktionsbrott, säger Martin Höglund, presstalesperson vid Tullverket, till TT sent på kvällen.

Tullverkets insats avslutades och det ryska fartyget tilläts lämna svenskt farvatten. Sent på kvällen visar sajten Marinetraffic att Adler har börjat röra sig i nordvästlig riktning. I närheten finns ett fartyg från Kustbevakningen.

Sekretess kring lasten

Vad fartyget hade i lasten är inte känt. Tullverket bedömer att det råder sekretess kring de uppgifterna.

– Även om åklagaren har kommit fram till att det inte finns något underlag för att driva en förundersökning tycker vi att det var rätt av oss att göra den här tullkontrollen. Fartygets ägare omfattas av internationella sanktioner och fartyget befann sig på svenskt vatten, säger Martin Höglund.

Adler lämnade en hamn utanför Sankt Petersburg tidigare i veckan. Under natten på lördagen ankrade det utanför Kullahalvön.

Fartyget uppgav att man har maskinproblem och därför gått in och ankrat på svenskt vatten.

Står på sanktionslistor

Adler ägs av företaget M Leasing LLC, som står på sanktionslistor i EU och USA. Orsaken är att bolagets fartyg ska ha transporterat nordkoreansk ammunition som Ryssland sedan använt i kriget i Ukraina.

Enligt uppgifter i Sydsvenskan och HD har fartyget kopplingar till ”det ryska militärkomplexet”.

Kustbevakningen bistod Tullverket som saknar båtar.

Regeringen har följt situationen.

"Regeringen har under hela processen stått i nära kontakt med våra myndigheter, och hålls informerad om läget, sade Carl-Oskar Bohlin (M), minister för civilt försvar, i en kommentar till TT tidigare i dag.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingPersonal från Tullverket i hamnen i Nyhamnsläge norr om Höganäs med det ryska fartyget Adler i bakgrunden. Foto: Johan Nilsson/TT
Personal från Tullverket i hamnen i Nyhamnsläge norr om Höganäs med det ryska fartyget Adler i bakgrunden. Foto: Johan Nilsson/TT
Utrikes

Ryskt fraktfartyg bordat utanför Höganäs

Erika Josefsson och Fredrik Gunér/TT

Åklagaren kommer inte att inleda en förundersökning gällande det ryska fraktfartyget Adler som ankrade utanför Höganäs och som sedan bordades. Fartyget kan nu lämna svenskt vatten, enligt Tullverket.

Tullverket och Kustbevakningen bordade Adler under natten till söndagen. På eftermiddagen lämnade svenska myndigheter fartyget.

Därefter kontrollerades att det som fanns ombord får föras in i EU eftersom det är gods från tredje land. Ärendet överlämnades till en åklagare för att avgöra om det fanns en anledning att gå vidare med en utredning.

– Jag har fått besked om att åklagaren inte kommer att inleda en förundersökning om misstänkt sanktionsbrott, säger Martin Höglund, presstalesperson vid Tullverket, till TT sent på kvällen.

Tullverkets insats avslutades och det ryska fartyget tilläts lämna svenskt farvatten. Sent på kvällen visar sajten Marinetraffic att Adler har börjat röra sig i nordvästlig riktning. I närheten finns ett fartyg från Kustbevakningen.

Sekretess kring lasten

Vad fartyget hade i lasten är inte känt. Tullverket bedömer att det råder sekretess kring de uppgifterna.

– Även om åklagaren har kommit fram till att det inte finns något underlag för att driva en förundersökning tycker vi att det var rätt av oss att göra den här tullkontrollen. Fartygets ägare omfattas av internationella sanktioner och fartyget befann sig på svenskt vatten, säger Martin Höglund.

Adler lämnade en hamn utanför Sankt Petersburg tidigare i veckan. Under natten på lördagen ankrade det utanför Kullahalvön.

Fartyget uppgav att man har maskinproblem och därför gått in och ankrat på svenskt vatten.

Står på sanktionslistor

Adler ägs av företaget M Leasing LLC, som står på sanktionslistor i EU och USA. Orsaken är att bolagets fartyg ska ha transporterat nordkoreansk ammunition som Ryssland sedan använt i kriget i Ukraina.

Enligt uppgifter i Sydsvenskan och HD har fartyget kopplingar till ”det ryska militärkomplexet”.

Kustbevakningen bistod Tullverket som saknar båtar.

Regeringen har följt situationen.

"Regeringen har under hela processen stått i nära kontakt med våra myndigheter, och hålls informerad om läget, sade Carl-Oskar Bohlin (M), minister för civilt försvar, i en kommentar till TT tidigare i dag.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025