Recension

Rossinioffer på konceptregins altare

Magnus Löwendahl
loadingCésar Cortés som greve Almaviva, och Kungliga Operans herrkör, framför första scenens enda dekoration, det vita lådhuset. Foto: Sören Vilks
César Cortés som greve Almaviva, och Kungliga Operans herrkör, framför första scenens enda dekoration, det vita lådhuset. Foto: Sören Vilks
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

Fredagen den 2 maj hade regissören Linus Fellboms uppsättning av Rossinis klassiker ”Barberaren i Sevilla” nypremiär på Kungliga Operan. Denna gång med David Roy som tusenkonstnären Figaro, barberaren i titelrollen.

Att ett samtal i pausen med några medlemmar i publiken känns intressantare än det man upplevt på scenen i första akten av en opera är inte ett gott tecken, men så var det denna kväll när Kungliga Operan annonserat att man gav Rossinis ”Barberaren i Sevilla”.

Men var det verkligen ”Barberaren” som gavs? Slutapplåderna tydde på det. Det kan nämligen tas för givet att publikens applåder relaterade till sångarnas och orkesterns insatser gällande musiken i Rossinis opera. Och det som publiken omdömesgillt bedömde var naturligtvis hur väl Rossinis musik hade framförts, och de två bästa sångarna fick mest applåder.

Opera

Medverkande i Rossinis Barberaren i Sevilla”: 

Greve Almaviva: César Cortés

Bartolo: John Erik Eleby

Rosina: Johanna Rudström

Figaro: David Roy

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Recension

Rossinioffer på konceptregins altare

Magnus Löwendahl
loadingCésar Cortés som greve Almaviva, och Kungliga Operans herrkör, framför första scenens enda dekoration, det vita lådhuset. Foto: Sören Vilks
César Cortés som greve Almaviva, och Kungliga Operans herrkör, framför första scenens enda dekoration, det vita lådhuset. Foto: Sören Vilks
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

Fredagen den 2 maj hade regissören Linus Fellboms uppsättning av Rossinis klassiker ”Barberaren i Sevilla” nypremiär på Kungliga Operan. Denna gång med David Roy som tusenkonstnären Figaro, barberaren i titelrollen.

Att ett samtal i pausen med några medlemmar i publiken känns intressantare än det man upplevt på scenen i första akten av en opera är inte ett gott tecken, men så var det denna kväll när Kungliga Operan annonserat att man gav Rossinis ”Barberaren i Sevilla”.

Men var det verkligen ”Barberaren” som gavs? Slutapplåderna tydde på det. Det kan nämligen tas för givet att publikens applåder relaterade till sångarnas och orkesterns insatser gällande musiken i Rossinis opera. Och det som publiken omdömesgillt bedömde var naturligtvis hur väl Rossinis musik hade framförts, och de två bästa sångarna fick mest applåder.

Opera

Medverkande i Rossinis Barberaren i Sevilla”: 

Greve Almaviva: César Cortés

Bartolo: John Erik Eleby

Rosina: Johanna Rudström

Figaro: David Roy

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025