Recension

Igor Levit – särpräglat pianosnille

Magnus Löwendahl
loadingIgor Levit i karakteristisk pose under sitt konsertframträ­dande i Stora salen i Konserthuset Stockholm. Foto: Nadja Sjöström
Igor Levit i karakteristisk pose under sitt konsertframträ­dande i Stora salen i Konserthuset Stockholm. Foto: Nadja Sjöström
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

Söndagen den 27 april gav Igor Levit, en av vår tids stora pianister, en recital i Stockholms Konserthus Stora sal. Programmet bestod av musik av idel erkända mästare: Johann Sebastian Bach, Johannes Brahms och Ludwig van Beethoven.

Kärvheten och dramatiken i Johann Sebastian Bachs kromatiska fantasi och fuga för klaver fick inleda dagens konsert, och första halvan fortsatte med Johannes Brahms påtagligt personliga ”Fyra ballader för piano”, opus 10.

Efter paus blev det mer dramatik i form av de storslagna linjerna i Beethovens symfoni nr 3, ”Eroica”, detta i Franz Liszts eminenta transkription för solopiano.

Film

Johann Sebastian Bach: Kromatisk fantasi och fuga
Johannes Brahms: Fyra ballader för piano, opus 10
Ludwig van Beethoven: Symfoni nr 3 ”Eroica”, i transkription för piano av Franz Liszt

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Recension

Igor Levit – särpräglat pianosnille

Magnus Löwendahl
loadingIgor Levit i karakteristisk pose under sitt konsertframträ­dande i Stora salen i Konserthuset Stockholm. Foto: Nadja Sjöström
Igor Levit i karakteristisk pose under sitt konsertframträ­dande i Stora salen i Konserthuset Stockholm. Foto: Nadja Sjöström
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

Söndagen den 27 april gav Igor Levit, en av vår tids stora pianister, en recital i Stockholms Konserthus Stora sal. Programmet bestod av musik av idel erkända mästare: Johann Sebastian Bach, Johannes Brahms och Ludwig van Beethoven.

Kärvheten och dramatiken i Johann Sebastian Bachs kromatiska fantasi och fuga för klaver fick inleda dagens konsert, och första halvan fortsatte med Johannes Brahms påtagligt personliga ”Fyra ballader för piano”, opus 10.

Efter paus blev det mer dramatik i form av de storslagna linjerna i Beethovens symfoni nr 3, ”Eroica”, detta i Franz Liszts eminenta transkription för solopiano.

Film

Johann Sebastian Bach: Kromatisk fantasi och fuga
Johannes Brahms: Fyra ballader för piano, opus 10
Ludwig van Beethoven: Symfoni nr 3 ”Eroica”, i transkription för piano av Franz Liszt

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025