loadingSpotifys kontor i centrala Stockholm. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Spotifys kontor i centrala Stockholm. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Ekonomi & Näringsliv

Rejält vinstlyft för Spotify – men aktien faller

Joakim Goksör/TT

Vinsten lyfte med över 200 procent under första kvartalet i år jämfört med samma kvartal i fjol för strömningstjänsten Spotify. "Den underliggande datan är just nu mycket positiv", skriver medgrundaren och vd:n Daniel Ek i en kommentar.

Marknaden reagerar negativt på delårsrapporten, enligt Bloomberg då tillväxtprognosen för andra kvartalet var oväntat låg. Vinsten i första kvartalet ser samtidigt lite sämre ut än väntat.

Daniel Ek beskriver engagemanget bland Spotifys användare som högt.

"Användarna stannar kvar och tack vare vår freemium-modell har människor en större flexibilitet att fortsätta som Spotify-användare även när omvärlden känns mer osäker. På kort sikt kan det vara lite brus men vi känner oss trygga med vår långsiktiga utveckling och den riktning vi har tagit känns tydligare än någonsin", skriver han.

Sämre än väntat

Intäkterna under kvartalet steg 15 procent till 4,2 miljarder euro, medan rörelseresultatet rusade uppåt till 509 miljoner euro från 168 miljoner ett år tidigare.

Bruttomarginalen – det vill säga bruttovinstens andel av intäkterna – steg till 31,6 procent.

Spotifys egna prognos för intäkterna under kvartalet låg på 4,2 miljarder euro, medan rörelsevinsten beräknades hamna på 548 miljoner euro – med en bruttomarginal på 31,5 procent. Analytikernas förväntningarna låg i linje med Spotifys prognos, enligt Bloomberg.

Enligt Spotify tyngdes resultatet av sociala avgifter, vilket förklarar att vinsten var lägre än väntat.

Antalet månatliga användare av Spotify ökade till 678 miljoner under första kvartalet, en ökning med 10 procent jämfört med motsvarande kvartal ett år tidigare. Antalet så kallade premiumabonnenter ökade med 12 procent till 268 miljoner.

Uppgifter om prishöjningar i sommar

Spotifys egna prognos – som låg i linje med marknadens förväntningar – låg på 678 miljoner månatliga användare under kvartalet, varav 265 miljoner premiumanvändare.

Spotifys aktie tillhörde inför rapporten vinnarna på Wall Street hittills i år, med ett kurslyft på 34 procent. Konkurrenter inom streaming – techbjässar som Apple, Amazon och Alphabet – har samtidigt fallit kraftigt i år.

Men efter delårsrapporten faller Spotify i terminshandeln på Wall Street, ned cirka 5 procent enligt Bloomberg.

Enligt obekräftade uppgifter i tidningen Financial Times tidigare i veckan planerar Spotify att i juni höja priserna på abonnemang i ett antal länder i Europa och Latinamerika, men inte i USA.

Spotify höjde priserna i enstaka europeiska länder – Belgien, Nederländerna och Luxemburg – i april.

Räknar med fortsatt ökat antal användare

I sin prognos för årets andra kvartal räknar Spotify med att antalet användare totalt fortsätter uppåt till 689 miljoner, vilket skulle vara ett nettotillskott på 11 miljoner. Antalet premiumabonnenter antas fortsätta upp till 273 miljoner, en nettoökning med 5 miljoner.

Intäktsprognosen för kvartal två ligger på 4,3 miljarder euro, medan prognosen för rörelseresultatet ligger på 539 miljoner euro.

Bruttomarginalen – det vill säga bruttovinsten andel av intäkterna – ligger i prognosen för andra kvartalet på 31,5 procent, det vill säga i linje med första kvartalets 31,6 procent.

Spotify, med huvudkontor i Stockholm, hade vid utgången av första kvartalet 7 258 heltidsanställda runt om i världen.

Källa: Spotify

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSpotifys kontor i centrala Stockholm. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Spotifys kontor i centrala Stockholm. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Ekonomi & Näringsliv

Rejält vinstlyft för Spotify – men aktien faller

Joakim Goksör/TT

Vinsten lyfte med över 200 procent under första kvartalet i år jämfört med samma kvartal i fjol för strömningstjänsten Spotify. "Den underliggande datan är just nu mycket positiv", skriver medgrundaren och vd:n Daniel Ek i en kommentar.

Marknaden reagerar negativt på delårsrapporten, enligt Bloomberg då tillväxtprognosen för andra kvartalet var oväntat låg. Vinsten i första kvartalet ser samtidigt lite sämre ut än väntat.

Daniel Ek beskriver engagemanget bland Spotifys användare som högt.

"Användarna stannar kvar och tack vare vår freemium-modell har människor en större flexibilitet att fortsätta som Spotify-användare även när omvärlden känns mer osäker. På kort sikt kan det vara lite brus men vi känner oss trygga med vår långsiktiga utveckling och den riktning vi har tagit känns tydligare än någonsin", skriver han.

Sämre än väntat

Intäkterna under kvartalet steg 15 procent till 4,2 miljarder euro, medan rörelseresultatet rusade uppåt till 509 miljoner euro från 168 miljoner ett år tidigare.

Bruttomarginalen – det vill säga bruttovinstens andel av intäkterna – steg till 31,6 procent.

Spotifys egna prognos för intäkterna under kvartalet låg på 4,2 miljarder euro, medan rörelsevinsten beräknades hamna på 548 miljoner euro – med en bruttomarginal på 31,5 procent. Analytikernas förväntningarna låg i linje med Spotifys prognos, enligt Bloomberg.

Enligt Spotify tyngdes resultatet av sociala avgifter, vilket förklarar att vinsten var lägre än väntat.

Antalet månatliga användare av Spotify ökade till 678 miljoner under första kvartalet, en ökning med 10 procent jämfört med motsvarande kvartal ett år tidigare. Antalet så kallade premiumabonnenter ökade med 12 procent till 268 miljoner.

Uppgifter om prishöjningar i sommar

Spotifys egna prognos – som låg i linje med marknadens förväntningar – låg på 678 miljoner månatliga användare under kvartalet, varav 265 miljoner premiumanvändare.

Spotifys aktie tillhörde inför rapporten vinnarna på Wall Street hittills i år, med ett kurslyft på 34 procent. Konkurrenter inom streaming – techbjässar som Apple, Amazon och Alphabet – har samtidigt fallit kraftigt i år.

Men efter delårsrapporten faller Spotify i terminshandeln på Wall Street, ned cirka 5 procent enligt Bloomberg.

Enligt obekräftade uppgifter i tidningen Financial Times tidigare i veckan planerar Spotify att i juni höja priserna på abonnemang i ett antal länder i Europa och Latinamerika, men inte i USA.

Spotify höjde priserna i enstaka europeiska länder – Belgien, Nederländerna och Luxemburg – i april.

Räknar med fortsatt ökat antal användare

I sin prognos för årets andra kvartal räknar Spotify med att antalet användare totalt fortsätter uppåt till 689 miljoner, vilket skulle vara ett nettotillskott på 11 miljoner. Antalet premiumabonnenter antas fortsätta upp till 273 miljoner, en nettoökning med 5 miljoner.

Intäktsprognosen för kvartal två ligger på 4,3 miljarder euro, medan prognosen för rörelseresultatet ligger på 539 miljoner euro.

Bruttomarginalen – det vill säga bruttovinsten andel av intäkterna – ligger i prognosen för andra kvartalet på 31,5 procent, det vill säga i linje med första kvartalets 31,6 procent.

Spotify, med huvudkontor i Stockholm, hade vid utgången av första kvartalet 7 258 heltidsanställda runt om i världen.

Källa: Spotify

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025