loadingUngdomsbarometern ser en växande konservativ trend, där allt fler unga söker stabilitet och uttrycker traditionella värderingar. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Ungdomsbarometern ser en växande konservativ trend, där allt fler unga söker stabilitet och uttrycker traditionella värderingar. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Pengar och stabilitet viktigare än idealism

TT

Dagens unga prioriterar privatekonomi, den egna framtiden och traditionella könsroller i relationer framför bredare samhällsfrågor. Det visar Ungdomsbarometerns Generationsrapport 2025.

Den ekonomiska osäkerhet som råder präglar även Sveriges unga. 44 procent uppger att privatekonomin är en stor källa till oro, en ökning från 37 procent föregående år. För första gången på flera år är minskad arbetslöshet en av de samhällsfrågor som unga anser ha ökat i betydelse.

Samtidigt syns ett ökat intresse för att tjäna pengar och bli ekonomiskt framgångsrik.

”Unga har en stark drivkraft att säkra sin ekonomiska framtid, och vi ser en växande stress kopplad till privatekonomi och jobbutsikter. Detta är drivet av hög ungdomsarbetslöshet och stigande priser, men också sociala medier där den konstanta exponeringen för andras framgångssagor och extravaganta livsstil skapar en press att lyckas,” säger Ulrik Hoffman, vd för Ungdomsbarometern, i ett pressmeddelande.

Rapporten visar också att synen på relationer har blivit mer konservativ. Hela nio av tio unga instämmer i att ”målet med en relation är att hitta en person att dela resten av sitt liv med”, en ökning med 14 procent sedan 2022.

Däremot är idealismen på nedgång och pragmatism och konservativa värderingar tar över. Allt färre ser miljöengagemang som en del av sin identitet och andelen unga som identifierar sig som feminister har sjunkit från 32 procent till 18 procent på fyra år.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingUngdomsbarometern ser en växande konservativ trend, där allt fler unga söker stabilitet och uttrycker traditionella värderingar. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Ungdomsbarometern ser en växande konservativ trend, där allt fler unga söker stabilitet och uttrycker traditionella värderingar. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Pengar och stabilitet viktigare än idealism

TT

Dagens unga prioriterar privatekonomi, den egna framtiden och traditionella könsroller i relationer framför bredare samhällsfrågor. Det visar Ungdomsbarometerns Generationsrapport 2025.

Den ekonomiska osäkerhet som råder präglar även Sveriges unga. 44 procent uppger att privatekonomin är en stor källa till oro, en ökning från 37 procent föregående år. För första gången på flera år är minskad arbetslöshet en av de samhällsfrågor som unga anser ha ökat i betydelse.

Samtidigt syns ett ökat intresse för att tjäna pengar och bli ekonomiskt framgångsrik.

”Unga har en stark drivkraft att säkra sin ekonomiska framtid, och vi ser en växande stress kopplad till privatekonomi och jobbutsikter. Detta är drivet av hög ungdomsarbetslöshet och stigande priser, men också sociala medier där den konstanta exponeringen för andras framgångssagor och extravaganta livsstil skapar en press att lyckas,” säger Ulrik Hoffman, vd för Ungdomsbarometern, i ett pressmeddelande.

Rapporten visar också att synen på relationer har blivit mer konservativ. Hela nio av tio unga instämmer i att ”målet med en relation är att hitta en person att dela resten av sitt liv med”, en ökning med 14 procent sedan 2022.

Däremot är idealismen på nedgång och pragmatism och konservativa värderingar tar över. Allt färre ser miljöengagemang som en del av sin identitet och andelen unga som identifierar sig som feminister har sjunkit från 32 procent till 18 procent på fyra år.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025