Många har undrat varför Porsche, som i år firar 75 år i Sverige, på sina klassiska sportbilar har tändningslåset till vänster om ratten, som om tyskarna medvetet ville förvirra världen. Men det finns en enkel förklaring: på 1950- och 1960-talen startade Le Mans med den berömda ”Le Mans-starten”, där förarna rusade över banan, kastade sig in i bilen, vred om nyckeln och drog iväg. Med nyckeln till vänster kunde Porsche-föraren starta motorn med vänsterhanden och samtidigt lägga i växeln med höger – några dyrbara sekunder sparades.
Och visst, det är kanske inte lika nödvändigt när man ska backa ut från garaget i villakvarteret en måndag morgon, men Porsche har alltid gillat att påminna oss om att deras bilar i grunden är byggda för racing. Dessutom kan man ju nämna det i förbigående för den bilintresserade grannen: ”Jodå, nyckeln sitter till vänster … man vill ju vara redo för Le Mans”, även om man själv bara är på väg till förskolan, eller som i vår kollega på Weekends fall, körskolan. För vilken gång i ordningen är faktiskt lite svårt att hålla reda på. Efter att han för första gången hade tagit körkort hann kollegan nämligen bara framföra sin Porsche 911 Targa i tre dagar innan han blev av med lappen.
Prins Bertil hade en passion för bilar och motorsport, och epitetet ”motorprinsen” var givet. Enligt historien ska han 1930 ha tackat nej till ett erbjudande om att bli professionell racerförare. Drygt 20 år senare kom han för första gången i kontakt med bilen som skulle bli hans älsklingsmärke framför andra: Porsche.