loadingPrins Bertil vid sin bostad Villa Solbacken ute på Djurgården i Stockholm i en Porsche Cabriolet. När en av de allra första Porsche 356 Cabriolet kom till Sverige i april 1956 lät den svenska generalagenten Scania-Vabis prins Bertil disponera demo-exemplaret mer eller mindre som sin egen bil. 2022 lades denna raritet ut till försäljning hos en tysk bilfirma. Pris 350 000 euro. Foto: Porsche Museum
Weekend vecka 36

Öppet köp!

Prins Bertil vid sin bostad Villa Solbacken ute på Djurgården i Stockholm i en Porsche Cabriolet. När en av de allra första Porsche 356 Cabriolet kom till Sverige i april 1956 lät den svenska generalagenten Scania-Vabis prins Bertil disponera demo-exemplaret mer eller mindre som sin egen bil. 2022 lades denna raritet ut till försäljning hos en tysk bilfirma. Pris 350 000 euro. Foto: Porsche Museum
Weekend-redaktionen

Många har undrat varför Porsche, som i år firar 75 år i Sverige, på sina klassiska sportbilar har tändningslåset till vänster om ratten, som om tyskarna medvetet ville förvirra världen. Men det finns en enkel förklaring: på 1950- och 1960-talen startade Le Mans med den berömda ”Le Mans-starten”, där förarna rusade över banan, kastade sig in i bilen, vred om nyckeln och drog iväg. Med nyckeln till vänster kunde Porsche-föraren starta motorn med vänsterhanden och samtidigt lägga i växeln med höger – några dyrbara sekunder sparades.

Och visst, det är kanske inte lika nödvändigt när man ska backa ut från garaget i villakvarteret en måndag morgon, men Porsche har alltid gillat att påminna oss om att deras bilar i grunden är byggda för racing. Dessutom kan man ju nämna det i förbigående för den bilintresserade grannen: ”Jodå, nyckeln sitter till vänster … man vill ju vara redo för Le Mans”, även om man själv bara är på väg till förskolan, eller som i vår kollega på Weekends fall, körskolan. För vilken gång i ordningen är faktiskt lite svårt att hålla reda på. Efter att han för första gången hade tagit körkort hann kollegan nämligen bara framföra sin Porsche 911 Targa i tre dagar innan han blev av med lappen. 

Prins Bertil hade en passion för bilar och motorsport, och epitetet ”motorprinsen” var givet. Enligt historien ska han 1930 ha tackat nej till ett erbjudande om att bli professionell racerförare. Drygt 20 år senare kom han för första gången i kontakt med bilen som skulle bli hans älsklingsmärke framför andra: Porsche.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingPrins Bertil vid sin bostad Villa Solbacken ute på Djurgården i Stockholm i en Porsche Cabriolet. När en av de allra första Porsche 356 Cabriolet kom till Sverige i april 1956 lät den svenska generalagenten Scania-Vabis prins Bertil disponera demo-exemplaret mer eller mindre som sin egen bil. 2022 lades denna raritet ut till försäljning hos en tysk bilfirma. Pris 350 000 euro. Foto: Porsche Museum
Weekend vecka 36

Öppet köp!

Prins Bertil vid sin bostad Villa Solbacken ute på Djurgården i Stockholm i en Porsche Cabriolet. När en av de allra första Porsche 356 Cabriolet kom till Sverige i april 1956 lät den svenska generalagenten Scania-Vabis prins Bertil disponera demo-exemplaret mer eller mindre som sin egen bil. 2022 lades denna raritet ut till försäljning hos en tysk bilfirma. Pris 350 000 euro. Foto: Porsche Museum
Weekend-redaktionen

Många har undrat varför Porsche, som i år firar 75 år i Sverige, på sina klassiska sportbilar har tändningslåset till vänster om ratten, som om tyskarna medvetet ville förvirra världen. Men det finns en enkel förklaring: på 1950- och 1960-talen startade Le Mans med den berömda ”Le Mans-starten”, där förarna rusade över banan, kastade sig in i bilen, vred om nyckeln och drog iväg. Med nyckeln till vänster kunde Porsche-föraren starta motorn med vänsterhanden och samtidigt lägga i växeln med höger – några dyrbara sekunder sparades.

Och visst, det är kanske inte lika nödvändigt när man ska backa ut från garaget i villakvarteret en måndag morgon, men Porsche har alltid gillat att påminna oss om att deras bilar i grunden är byggda för racing. Dessutom kan man ju nämna det i förbigående för den bilintresserade grannen: ”Jodå, nyckeln sitter till vänster … man vill ju vara redo för Le Mans”, även om man själv bara är på väg till förskolan, eller som i vår kollega på Weekends fall, körskolan. För vilken gång i ordningen är faktiskt lite svårt att hålla reda på. Efter att han för första gången hade tagit körkort hann kollegan nämligen bara framföra sin Porsche 911 Targa i tre dagar innan han blev av med lappen. 

Prins Bertil hade en passion för bilar och motorsport, och epitetet ”motorprinsen” var givet. Enligt historien ska han 1930 ha tackat nej till ett erbjudande om att bli professionell racerförare. Drygt 20 år senare kom han för första gången i kontakt med bilen som skulle bli hans älsklingsmärke framför andra: Porsche.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025