Utrikes

Nytt elbilskrav från EU möter kritik

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loadingVolvo lanserar en långräckvidds-hybrid som bekräftar att satsningen på rena elbilar är ändrad. Foto: Vovlo Cars
Volvo lanserar en långräckvidds-hybrid som bekräftar att satsningen på rena elbilar är ändrad. Foto: Vovlo Cars

Den europeiska bilindustrin krisar och skulden riktas mer mot politiker än mot branschen själv. EU-kommissionen har däremot inte givit upp ambitionerna att gynna elbilar trots att många kopplar krisen till grön politik. Nu föreslås krav på elbilar inom vissa branscher.

EU-kommissionen vill öka försäljningen av elbilar och föreslår ett förbud mot förbränningsbilar i EU:s tjänstebilsflotta och hos biluthyrarna, det kunde den tyska tidningen Bild am Sonntag avslöja i juli. Det ännu ej officiella förslaget är en del av EU:s strategi för att nå klimatneutralitet till 2050 genom att gynna elbilar.

Bilindustrins intresseorganisation i Tyskland ”avvisar denna nya regleringsoffensiv bestämt”. Nico Gabriel, vd för biluthyrningsföretaget Sixt, menar att det skulle leda till dyrare och sämre tillgång på hyrbilar eftersom laddinfrastrukturen i EU är otillräcklig.

Olika bränslen i moderna bilar

Bensin och diesel har varit det dominerande bränslet i över ett sekel tack vare välutvecklat distributionsnät och flexibilitet. Bensinmotorer är relativt billiga att tillverka och serva, medan dieselbränsle har varit populärt för transporter och långkörningar på grund av sin bränsleeffektivitet.

Hybridbilar kombinerar en förbränningsmotor (oftast bensin) med en elmotor och ett mindre batteri. Bilen kan köra på el, bensin eller båda samtidigt, vilket minskar utsläpp och förbrukning jämfört med renodlade bensin- eller dieselbilar.

Laddhybrider (PHEV) är en vidareutveckling av hybridkonceptet. Här är batteriet större och kan laddas direkt via elnätet, vilket betyder att bilen kan köras längre sträckor på el innan förbränningsmotorn behövs.

Elbilar drivs enbart av el och saknar förbränningsmotor. De laddas via elnätet och har med dagens teknik en räckvidd från cirka 15 till över 60 mil.

Vätgasbilar använder vätgas som lagras i tankar ombord på bilen och på kemisk väg omvandlas till elektricitet i en bränslecell. Elmotorn driver därefter bilen, och utsläppet är endast vattenånga. Fördelarna är snabb tankning och lång räckvidd, men infrastrukturen för vätgastankstationer är begränsad.

Alternativa bränslen som etanol (E85), biogas (CNG/CBG) eller syntetiska bränslen används också, men i mindre omfattning.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Utrikes

Nytt elbilskrav från EU möter kritik

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loadingVolvo lanserar en långräckvidds-hybrid som bekräftar att satsningen på rena elbilar är ändrad. Foto: Vovlo Cars
Volvo lanserar en långräckvidds-hybrid som bekräftar att satsningen på rena elbilar är ändrad. Foto: Vovlo Cars

Den europeiska bilindustrin krisar och skulden riktas mer mot politiker än mot branschen själv. EU-kommissionen har däremot inte givit upp ambitionerna att gynna elbilar trots att många kopplar krisen till grön politik. Nu föreslås krav på elbilar inom vissa branscher.

EU-kommissionen vill öka försäljningen av elbilar och föreslår ett förbud mot förbränningsbilar i EU:s tjänstebilsflotta och hos biluthyrarna, det kunde den tyska tidningen Bild am Sonntag avslöja i juli. Det ännu ej officiella förslaget är en del av EU:s strategi för att nå klimatneutralitet till 2050 genom att gynna elbilar.

Bilindustrins intresseorganisation i Tyskland ”avvisar denna nya regleringsoffensiv bestämt”. Nico Gabriel, vd för biluthyrningsföretaget Sixt, menar att det skulle leda till dyrare och sämre tillgång på hyrbilar eftersom laddinfrastrukturen i EU är otillräcklig.

Olika bränslen i moderna bilar

Bensin och diesel har varit det dominerande bränslet i över ett sekel tack vare välutvecklat distributionsnät och flexibilitet. Bensinmotorer är relativt billiga att tillverka och serva, medan dieselbränsle har varit populärt för transporter och långkörningar på grund av sin bränsleeffektivitet.

Hybridbilar kombinerar en förbränningsmotor (oftast bensin) med en elmotor och ett mindre batteri. Bilen kan köra på el, bensin eller båda samtidigt, vilket minskar utsläpp och förbrukning jämfört med renodlade bensin- eller dieselbilar.

Laddhybrider (PHEV) är en vidareutveckling av hybridkonceptet. Här är batteriet större och kan laddas direkt via elnätet, vilket betyder att bilen kan köras längre sträckor på el innan förbränningsmotorn behövs.

Elbilar drivs enbart av el och saknar förbränningsmotor. De laddas via elnätet och har med dagens teknik en räckvidd från cirka 15 till över 60 mil.

Vätgasbilar använder vätgas som lagras i tankar ombord på bilen och på kemisk väg omvandlas till elektricitet i en bränslecell. Elmotorn driver därefter bilen, och utsläppet är endast vattenånga. Fördelarna är snabb tankning och lång räckvidd, men infrastrukturen för vätgastankstationer är begränsad.

Alternativa bränslen som etanol (E85), biogas (CNG/CBG) eller syntetiska bränslen används också, men i mindre omfattning.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025