loadingIsfria vägar gör att folk trycker extra på gasen. Arkivbild. Foto: Adam Ihse / TT
Isfria vägar gör att folk trycker extra på gasen. Arkivbild. Foto: Adam Ihse / TT
Inrikes

Så blir trafiken i jul: ”Folk kör inte försiktigt”

Mikael Widerberg/TT

På många håll väntas en grå jul utan snö – och kanske ett bättre trafikläge. Men Trafikverket manar ändå bilförare till lugn.

– När det blir lättare att ta sig fram kör folk inte lika försiktigt, säger presskommunikatören Felicia Danielsson.

Trafikkaoset, med igensnöade och glashala vägar, har blivit något av en svensk jultradition.

Men i år blir julen grådaskig och regnig på många håll i landet – och det kan öppna för en mer gynnsam trafiksituation för alla som ska ut på vägarna.

Saker att tänka på i trafiken inför julhelgen. Foto: Anders Humlebo/TT

Varningens finger

Men Trafikverkets presskommunikatör Felicia Danielsson vill ändå höja ett varningens finger till julbilisterna.

– Ur framkomlighetssynpunkt är det så klart bättre att det inte är halt eller en massa snö. Men det vi däremot ser är att folk kör mindre försiktigt när det är barmark. Många tänker nog att det bara är att tuta och köra, säger hon till TT.

– Höjer man hastigheten ökar risken för att eventuella olyckor får svårare utfall.

Julafton är i år på en onsdag, vilket ur trafiksynpunkt är bra.

– Eftersom julen ligger som den ligger blir resandet mer utspritt i år, en del reser nog redan till helgen. Men även om resandet blir mer utspritt så kommer man inte vara själv på vägen. Det kommer vara mycket trafik alla dagarna, säger Danielsson.

Välj Europavägarna

Vad ska man då tänka på som bilist om man ska ge sig ut i jul? Felicia Danielsson har ett par tips.

– Man ska välja de stora Europavägarna, även om det är där flest åker. För de är säkrast, de har mittseparering. Man ska givetvis följa hastighetsbegränsningarna. Man ska också tänka på att planera in pauser om man kör långt, för en trött förare är inte en bra förare, och så ska man ha gott om tålamod, säger hon.

Enligt Felicia Danielsson väntas mycket trafik på de stora Europavägarna. Och på vägarna som leder upp till fjällen.

– Det kommer också vara mycket trafik ut från storstäderna, eftersom inflyttade ofta åker hem över julen, säger hon.

Olyckor i jultrafiken

Jul- och nyårshelgen är en period med hög olycksrisk. Enligt Transportstyrelsens statistik omkommer i genomsnitt 13–14 personer varje år.

Antal döda och skadade i jultrafiken de senaste åren:

2019–2020: 11 döda, 32 skadade (medeltal per dygn)

2020–2021: 8 döda, 35 skadade

2021–2022: 15 döda, 37 skadade

2022–2023: 11 döda, 31 skadade

2023–2024: 5 döda, 36 skadade

Fjolårets siffror är preliminära.

Källa: Polisen/Transportstyrelsen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingIsfria vägar gör att folk trycker extra på gasen. Arkivbild. Foto: Adam Ihse / TT
Isfria vägar gör att folk trycker extra på gasen. Arkivbild. Foto: Adam Ihse / TT
Inrikes

Så blir trafiken i jul: ”Folk kör inte försiktigt”

Mikael Widerberg/TT

På många håll väntas en grå jul utan snö – och kanske ett bättre trafikläge. Men Trafikverket manar ändå bilförare till lugn.

– När det blir lättare att ta sig fram kör folk inte lika försiktigt, säger presskommunikatören Felicia Danielsson.

Trafikkaoset, med igensnöade och glashala vägar, har blivit något av en svensk jultradition.

Men i år blir julen grådaskig och regnig på många håll i landet – och det kan öppna för en mer gynnsam trafiksituation för alla som ska ut på vägarna.

Saker att tänka på i trafiken inför julhelgen. Foto: Anders Humlebo/TT

Varningens finger

Men Trafikverkets presskommunikatör Felicia Danielsson vill ändå höja ett varningens finger till julbilisterna.

– Ur framkomlighetssynpunkt är det så klart bättre att det inte är halt eller en massa snö. Men det vi däremot ser är att folk kör mindre försiktigt när det är barmark. Många tänker nog att det bara är att tuta och köra, säger hon till TT.

– Höjer man hastigheten ökar risken för att eventuella olyckor får svårare utfall.

Julafton är i år på en onsdag, vilket ur trafiksynpunkt är bra.

– Eftersom julen ligger som den ligger blir resandet mer utspritt i år, en del reser nog redan till helgen. Men även om resandet blir mer utspritt så kommer man inte vara själv på vägen. Det kommer vara mycket trafik alla dagarna, säger Danielsson.

Välj Europavägarna

Vad ska man då tänka på som bilist om man ska ge sig ut i jul? Felicia Danielsson har ett par tips.

– Man ska välja de stora Europavägarna, även om det är där flest åker. För de är säkrast, de har mittseparering. Man ska givetvis följa hastighetsbegränsningarna. Man ska också tänka på att planera in pauser om man kör långt, för en trött förare är inte en bra förare, och så ska man ha gott om tålamod, säger hon.

Enligt Felicia Danielsson väntas mycket trafik på de stora Europavägarna. Och på vägarna som leder upp till fjällen.

– Det kommer också vara mycket trafik ut från storstäderna, eftersom inflyttade ofta åker hem över julen, säger hon.

Olyckor i jultrafiken

Jul- och nyårshelgen är en period med hög olycksrisk. Enligt Transportstyrelsens statistik omkommer i genomsnitt 13–14 personer varje år.

Antal döda och skadade i jultrafiken de senaste åren:

2019–2020: 11 döda, 32 skadade (medeltal per dygn)

2020–2021: 8 döda, 35 skadade

2021–2022: 15 döda, 37 skadade

2022–2023: 11 döda, 31 skadade

2023–2024: 5 döda, 36 skadade

Fjolårets siffror är preliminära.

Källa: Polisen/Transportstyrelsen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025