loadingButikerna höjer priserna redan i oktober för att kunna sänka dem inför Black Friday, enligt Prisjakt. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Butikerna höjer priserna redan i oktober för att kunna sänka dem inför Black Friday, enligt Prisjakt. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Prisjakt: Så rundar butikerna lagen inför Black Friday

TT

Hundratusentals priser i svenska nätbutiker har redan höjts inför väntade sänkningar till Black Friday i slutet av november.

– När prisökningar blir större än tio procent, då är det något som skulle kunna vara suspekt, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

Prisjämförelsesajten Prisjakt har tittat på närmare 3 miljoner priser under oktober – och slår fast att 13 procent av priserna på nätbutikerna har höjts med mer än 10 procent i oktober.

Att vissa butiker höjer priser tillfälligt innan rea-perioder för att sedan sänka priserna är inget nytt fenomen. För att motverka denna typ av vilseledande marknadsföring måste företag vid prissänkningar ange det lägsta priset en vara haft senaste 30 dagarna. Detta sedan 2022 då prisinformationslagen uppdaterades.

Förra året bröt fyra av tio e-handelsföretag mot de nya bestämmelserna, enligt en granskning av Konsumentverket.

Rundar lagen

Men flera av nätbutikerna har nu hittat en ny taktik som inte bryter mot lagen – där kunden ändå luras, menar Isabella Ahmadi. Det sker genom att butikerna höjer priserna redan i oktober, och då blir lägsta priset under en 30-dagarsperiod fortfarande högre än vid reatillfället.

– Andelen priser som har ökat med mer än 10 procent i oktober har blivit större sedan man införde den här lagen. Det ser jag som ett tecken på en ny prissättningstrend – där man höjer priserna i mycket god tid inför en stor reaperiod, som Black Friday, säger Isabella Ahmadi.

Maria Wiezell som är konsumentexpert på den oberoende organisationen Sveriges konsumenter blir inte förvånad över Prisjakts analys.

– Vi har sett de senaste åren att det har inte fungerat så som det var tänkt med prisinformationslagen. Dessutom är det många företag som inte skriver ut vad det lägsta priset varit, säger hon.

Produkter som sticker ut

Framför allt sticker kläder och skor ut, särskilt barnstövlar, vandringsskor och jackor. Även teknikprodukter som tv-apparater, tvättmaskiner och diskmaskiner visar tydliga prishöjningar.

Isabella Ahmadi tipsar konsumenten att ta kontroll över sin egen shoppingsituation och jämföra priserna minst sex dagar – men helst tre månader tillbaka.

Experternas tips inför Black Friday

Gör research innan du shoppar. Använd prisjämförelsesajter och gå tillbaka över 30 dagar för att se vad det ordinarie priset ligger på.
Kom ihåg att prisjämförelsesajterna också har annonser på sina hemsidor och att alla företag inte finns med.
Fundera om priset för varan är rimligt, bli inte förblindad av ”reaprocenten”. En vara kan verka rabatterad men vara minst lika dyr som innan.
Under reaperioderna ska man vara medveten om att butikerna gör allt för att få dig att köpa varor du egentligen inte tänkt. Bland annat genom röda lappar eller ”köp tre betala för två”. Undvik att köpa extra varor bara för att de är prisnedsatta, det blir dyrt i slutändan.
Black Friday är fortfarande ett tillfälle där du som konsument kan göra bra fynd, men gör research och var kritisk för att säkerställa att du faktiskt gör ett bra köp.

Källa: Konsumentexperterna Isabella Ahmadi på Prisjakt och Maria Wiezell på Sveriges konsumenter.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingButikerna höjer priserna redan i oktober för att kunna sänka dem inför Black Friday, enligt Prisjakt. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Butikerna höjer priserna redan i oktober för att kunna sänka dem inför Black Friday, enligt Prisjakt. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Prisjakt: Så rundar butikerna lagen inför Black Friday

TT

Hundratusentals priser i svenska nätbutiker har redan höjts inför väntade sänkningar till Black Friday i slutet av november.

– När prisökningar blir större än tio procent, då är det något som skulle kunna vara suspekt, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

Prisjämförelsesajten Prisjakt har tittat på närmare 3 miljoner priser under oktober – och slår fast att 13 procent av priserna på nätbutikerna har höjts med mer än 10 procent i oktober.

Att vissa butiker höjer priser tillfälligt innan rea-perioder för att sedan sänka priserna är inget nytt fenomen. För att motverka denna typ av vilseledande marknadsföring måste företag vid prissänkningar ange det lägsta priset en vara haft senaste 30 dagarna. Detta sedan 2022 då prisinformationslagen uppdaterades.

Förra året bröt fyra av tio e-handelsföretag mot de nya bestämmelserna, enligt en granskning av Konsumentverket.

Rundar lagen

Men flera av nätbutikerna har nu hittat en ny taktik som inte bryter mot lagen – där kunden ändå luras, menar Isabella Ahmadi. Det sker genom att butikerna höjer priserna redan i oktober, och då blir lägsta priset under en 30-dagarsperiod fortfarande högre än vid reatillfället.

– Andelen priser som har ökat med mer än 10 procent i oktober har blivit större sedan man införde den här lagen. Det ser jag som ett tecken på en ny prissättningstrend – där man höjer priserna i mycket god tid inför en stor reaperiod, som Black Friday, säger Isabella Ahmadi.

Maria Wiezell som är konsumentexpert på den oberoende organisationen Sveriges konsumenter blir inte förvånad över Prisjakts analys.

– Vi har sett de senaste åren att det har inte fungerat så som det var tänkt med prisinformationslagen. Dessutom är det många företag som inte skriver ut vad det lägsta priset varit, säger hon.

Produkter som sticker ut

Framför allt sticker kläder och skor ut, särskilt barnstövlar, vandringsskor och jackor. Även teknikprodukter som tv-apparater, tvättmaskiner och diskmaskiner visar tydliga prishöjningar.

Isabella Ahmadi tipsar konsumenten att ta kontroll över sin egen shoppingsituation och jämföra priserna minst sex dagar – men helst tre månader tillbaka.

Experternas tips inför Black Friday

Gör research innan du shoppar. Använd prisjämförelsesajter och gå tillbaka över 30 dagar för att se vad det ordinarie priset ligger på.
Kom ihåg att prisjämförelsesajterna också har annonser på sina hemsidor och att alla företag inte finns med.
Fundera om priset för varan är rimligt, bli inte förblindad av ”reaprocenten”. En vara kan verka rabatterad men vara minst lika dyr som innan.
Under reaperioderna ska man vara medveten om att butikerna gör allt för att få dig att köpa varor du egentligen inte tänkt. Bland annat genom röda lappar eller ”köp tre betala för två”. Undvik att köpa extra varor bara för att de är prisnedsatta, det blir dyrt i slutändan.
Black Friday är fortfarande ett tillfälle där du som konsument kan göra bra fynd, men gör research och var kritisk för att säkerställa att du faktiskt gör ett bra köp.

Källa: Konsumentexperterna Isabella Ahmadi på Prisjakt och Maria Wiezell på Sveriges konsumenter.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025