loadingSvenskfödda elever med svaga resultat tappar ytterligare, enligt Skolverket. Arkivbild. Foto: Viktoria Bank/TT
Svenskfödda elever med svaga resultat tappar ytterligare, enligt Skolverket. Arkivbild. Foto: Viktoria Bank/TT
Inrikes

Ny trend: Svenskfödda elever tappar i skolan

Anna Lena Wallström/TT

Skolresultaten för niondeklassare har försämrats de senaste åren. Det är nu framför allt svenskfödda elever med redan svaga resultat som backar. Skolverket ser inga tecken på att skolan blivit bättre på att ge alla elever lika förutsättningar att lyckas.

– Trots de satsningar som gjorts från stat och huvudmän ser vi att insatserna inte är tillräckliga, säger Pernilla Jonsson, enhetschef på Skolverket.

I en ny rapport visar Skolverket hur likvärdigheten i skolan förändrats över tid. Beskedet är alltså att det inte har blivit bättre. Det visar sig i att det fortfarande finns en stark koppling mellan familjebakgrund och skolresultat – barn från högutbildade och välbeställda hem har större chanser. Hos svenskfödda elever avspeglas familjebakgrund i nästan alla ämnesbetyg, och framför allt i matematik.

Det visar sig också i att andelen ungdomar som utestängs från gymnasiets nationella program ökat de senaste åren.

Detta gäller inte gruppen utlandsfödda, där behörigheten ökat. Det beror främst på att de utlandsfödda numera är yngre när de kommer till Sverige, och alltså får fler år i svensk förskola och skola.

Pernilla Jonsson, enhetschef på Skolverkets analysavdelning. Foto: Skolverket

Trendbrott efter pandemin

För första gången sedan slutet av 1990-talet är det i stället svenskfödda elever som försämrat resultaten. Trendbrottet kom efter pandemin, och visar sig i att både betyg och behörighet har sjunkit i gruppen.

– Vår studie kan inte ge svar på vad det beror på, men vi ser att det är de svagaste eleverna som tappar. Även om utlandsfödda elever är överrepresenterade i den gruppen får man inte glömma bort att många är svenskfödda, säger Pernilla Jonsson.

Försämringen är också tydligast bland flickor, vilket Skolverket beskrivit i en annan färsk rapport.

Lärare väljer bort

Pandemin, med mycket sjukfrånvaro, kan ha bidragit till att de elever som har de kämpigast i skolan tappat ytterligare. Men det finns fler förklaringar. Skolverket pekar i rapporten på att det fortfarande är stora skillnader i elevsammansättning mellan olika skolor.

– Det finns en risk och en tendens att de mest utbildade och erfarna lärarna flyttar från skolor där eleverna har svårare förutsättningar, säger Pernilla Jonsson.

På frågan varför kompetens och behov inte matchas svarar hon:

– Det har gjorts insatser med bland annat riktade stödinsatser och riktade statsbidrag. De har spelat viss roll men har inte helt lyckats lösa problemen.

Om studien

Skolverket har synat likvärdigheten i skolan, utifrån niondeklassares studieresultat. Den period som undersökts är åren 1998-2024.

Resultat: Tydlig försämring av skolresultaten för svenskfödda elever, framför allt svagpresterande. Exempel: Andelen med svensk bakgrund som inte hade godkända betyg i svenska, matematik och engelska har ökat från 8-9 procent åren 2000–2021 till drygt 12 procent år 2024.

Skolsegregation (skillnader i elevsammansättning): Ökning fram till 2015, därefter kvar på samma nivå. Ökningen beror till 75 procent på ökad bostadssegregation och till 25 procent på skolvalet.

Familjebakgrund: Fortsatt stor inverkan på skolresultat. Av enskilda ämnen syns det tydligast i matematik.

Källa: Skolverkets rapport Likvärdigheten i slutet av grundskolan.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSvenskfödda elever med svaga resultat tappar ytterligare, enligt Skolverket. Arkivbild. Foto: Viktoria Bank/TT
Svenskfödda elever med svaga resultat tappar ytterligare, enligt Skolverket. Arkivbild. Foto: Viktoria Bank/TT
Inrikes

Ny trend: Svenskfödda elever tappar i skolan

Anna Lena Wallström/TT

Skolresultaten för niondeklassare har försämrats de senaste åren. Det är nu framför allt svenskfödda elever med redan svaga resultat som backar. Skolverket ser inga tecken på att skolan blivit bättre på att ge alla elever lika förutsättningar att lyckas.

– Trots de satsningar som gjorts från stat och huvudmän ser vi att insatserna inte är tillräckliga, säger Pernilla Jonsson, enhetschef på Skolverket.

I en ny rapport visar Skolverket hur likvärdigheten i skolan förändrats över tid. Beskedet är alltså att det inte har blivit bättre. Det visar sig i att det fortfarande finns en stark koppling mellan familjebakgrund och skolresultat – barn från högutbildade och välbeställda hem har större chanser. Hos svenskfödda elever avspeglas familjebakgrund i nästan alla ämnesbetyg, och framför allt i matematik.

Det visar sig också i att andelen ungdomar som utestängs från gymnasiets nationella program ökat de senaste åren.

Detta gäller inte gruppen utlandsfödda, där behörigheten ökat. Det beror främst på att de utlandsfödda numera är yngre när de kommer till Sverige, och alltså får fler år i svensk förskola och skola.

Pernilla Jonsson, enhetschef på Skolverkets analysavdelning. Foto: Skolverket

Trendbrott efter pandemin

För första gången sedan slutet av 1990-talet är det i stället svenskfödda elever som försämrat resultaten. Trendbrottet kom efter pandemin, och visar sig i att både betyg och behörighet har sjunkit i gruppen.

– Vår studie kan inte ge svar på vad det beror på, men vi ser att det är de svagaste eleverna som tappar. Även om utlandsfödda elever är överrepresenterade i den gruppen får man inte glömma bort att många är svenskfödda, säger Pernilla Jonsson.

Försämringen är också tydligast bland flickor, vilket Skolverket beskrivit i en annan färsk rapport.

Lärare väljer bort

Pandemin, med mycket sjukfrånvaro, kan ha bidragit till att de elever som har de kämpigast i skolan tappat ytterligare. Men det finns fler förklaringar. Skolverket pekar i rapporten på att det fortfarande är stora skillnader i elevsammansättning mellan olika skolor.

– Det finns en risk och en tendens att de mest utbildade och erfarna lärarna flyttar från skolor där eleverna har svårare förutsättningar, säger Pernilla Jonsson.

På frågan varför kompetens och behov inte matchas svarar hon:

– Det har gjorts insatser med bland annat riktade stödinsatser och riktade statsbidrag. De har spelat viss roll men har inte helt lyckats lösa problemen.

Om studien

Skolverket har synat likvärdigheten i skolan, utifrån niondeklassares studieresultat. Den period som undersökts är åren 1998-2024.

Resultat: Tydlig försämring av skolresultaten för svenskfödda elever, framför allt svagpresterande. Exempel: Andelen med svensk bakgrund som inte hade godkända betyg i svenska, matematik och engelska har ökat från 8-9 procent åren 2000–2021 till drygt 12 procent år 2024.

Skolsegregation (skillnader i elevsammansättning): Ökning fram till 2015, därefter kvar på samma nivå. Ökningen beror till 75 procent på ökad bostadssegregation och till 25 procent på skolvalet.

Familjebakgrund: Fortsatt stor inverkan på skolresultat. Av enskilda ämnen syns det tydligast i matematik.

Källa: Skolverkets rapport Likvärdigheten i slutet av grundskolan.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025