loadingDen norske hotellägaren Petter Stordalen har köpt rättigheterna till tidigare Friends arena i tio år framåt. Det nya namnet är Strawberry arena, efter hans hotellkedja. Foto: TT
Den norske hotellägaren Petter Stordalen har köpt rättigheterna till tidigare Friends arena i tio år framåt. Det nya namnet är Strawberry arena, efter hans hotellkedja. Foto: TT
Inrikes

Nu blir kompisarenan ”Jordgubben”

Markus Botsjö/TT

Friends arena är nu Strawberry arena. Trots att många gjort sig lustiga över namnet är det antagligen en bra affär för Petter Stordalen som rapporteras betala över 100 miljoner för sponsringen.

– Nu får han det medieutrymme som skapar varumärkeskännedom varje gång något händer på arenan, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson.

Ända sedan invigningen för tolv år sedan har svensk fotbolls nationalarena hetat Friends arena. Men på fredagen slutar en era och en ny börjar. Strawberry arena är officiellt här för att stanna – i tio år.

Tidigare uppmärksammade arenanamn i Sverige

Falcon alkoholfri arena (2017–nuvarande). Plats: Falkenberg.

Starke Arvid Arena (2008–2010). Plats: Ljungskile.

Färs och Frosta Sparbank Arena (2008–2014). Plats: Lund.

Borr och Tång Arena (2008–2011). Plats: Valbo.

Metallåtervinning arena (2013–2016). Plats. Uppsala.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDen norske hotellägaren Petter Stordalen har köpt rättigheterna till tidigare Friends arena i tio år framåt. Det nya namnet är Strawberry arena, efter hans hotellkedja. Foto: TT
Den norske hotellägaren Petter Stordalen har köpt rättigheterna till tidigare Friends arena i tio år framåt. Det nya namnet är Strawberry arena, efter hans hotellkedja. Foto: TT
Inrikes

Nu blir kompisarenan ”Jordgubben”

Markus Botsjö/TT

Friends arena är nu Strawberry arena. Trots att många gjort sig lustiga över namnet är det antagligen en bra affär för Petter Stordalen som rapporteras betala över 100 miljoner för sponsringen.

– Nu får han det medieutrymme som skapar varumärkeskännedom varje gång något händer på arenan, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson.

Ända sedan invigningen för tolv år sedan har svensk fotbolls nationalarena hetat Friends arena. Men på fredagen slutar en era och en ny börjar. Strawberry arena är officiellt här för att stanna – i tio år.

Tidigare uppmärksammade arenanamn i Sverige

Falcon alkoholfri arena (2017–nuvarande). Plats: Falkenberg.

Starke Arvid Arena (2008–2010). Plats: Ljungskile.

Färs och Frosta Sparbank Arena (2008–2014). Plats: Lund.

Borr och Tång Arena (2008–2011). Plats: Valbo.

Metallåtervinning arena (2013–2016). Plats. Uppsala.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025