Utrikes

Nordostpassagen allt viktigare

Owen Evans
loadingEn rysk isbrytare i närheten av Nordpolen. Ryssland är för närvarande det enda landet som tillverkar atomdrivna isbrytare. Foto: Ekaterina Anisimova/AFP via Getty Images
En rysk isbrytare i närheten av Nordpolen. Ryssland är för närvarande det enda landet som tillverkar atomdrivna isbrytare. Foto: Ekaterina Anisimova/AFP via Getty Images

Kina och Ryssland tycks vara på väg att stärka sitt samarbete i Arktis. Nordostpassagen används alltmer, både för varutransporter och för olja och gas. Experter ser dock olika på hur stor den här förändringen är.

Ett containerfartyg genomförde nyligen en resa genom Arktis till en brittisk hamn, en resa som kan halvera transporttiden mellan Europa och Asien från 40 till 18 dagar nu när området blir mer isfritt.

Istanbul Bridge som drivs av det kinesiska rederiet Sea Legend, nådde sin första europeiska anhalt i Felixstowe, Storbritanniens största containerhamn, den 15 oktober via Nordostpassagen, en korridor som helt och hållet går genom rysk-kontrollerade arktiska vatten. Det är den första reguljära containerlinjen i sitt slag genom regionen.

Nordostpassagen

Nordostpassagen har länge varit blockerad av ett tjockt istäcke under större delen av året. Men den blir nu alltmer öppen på somrarna på grund av stigande temperaturer.

Den 600 mil långa korridoren, som sträcker sig längs Rysslands nordkust över Norra ishavet, förbinder Östasien med norra Europa och kringgår Natos maritima flaskhalsar.

År 2018 beskrev Kinas regim i en vitbok sina planer för en ”arktisk sidenväg” i regionen som en del av det globala infrastrukturinitiativet BRI.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Utrikes

Nordostpassagen allt viktigare

Owen Evans
loadingEn rysk isbrytare i närheten av Nordpolen. Ryssland är för närvarande det enda landet som tillverkar atomdrivna isbrytare. Foto: Ekaterina Anisimova/AFP via Getty Images
En rysk isbrytare i närheten av Nordpolen. Ryssland är för närvarande det enda landet som tillverkar atomdrivna isbrytare. Foto: Ekaterina Anisimova/AFP via Getty Images

Kina och Ryssland tycks vara på väg att stärka sitt samarbete i Arktis. Nordostpassagen används alltmer, både för varutransporter och för olja och gas. Experter ser dock olika på hur stor den här förändringen är.

Ett containerfartyg genomförde nyligen en resa genom Arktis till en brittisk hamn, en resa som kan halvera transporttiden mellan Europa och Asien från 40 till 18 dagar nu när området blir mer isfritt.

Istanbul Bridge som drivs av det kinesiska rederiet Sea Legend, nådde sin första europeiska anhalt i Felixstowe, Storbritanniens största containerhamn, den 15 oktober via Nordostpassagen, en korridor som helt och hållet går genom rysk-kontrollerade arktiska vatten. Det är den första reguljära containerlinjen i sitt slag genom regionen.

Nordostpassagen

Nordostpassagen har länge varit blockerad av ett tjockt istäcke under större delen av året. Men den blir nu alltmer öppen på somrarna på grund av stigande temperaturer.

Den 600 mil långa korridoren, som sträcker sig längs Rysslands nordkust över Norra ishavet, förbinder Östasien med norra Europa och kringgår Natos maritima flaskhalsar.

År 2018 beskrev Kinas regim i en vitbok sina planer för en ”arktisk sidenväg” i regionen som en del av det globala infrastrukturinitiativet BRI.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025