loading"Jag blev skärrad", säger blivande studenten Nora, om när bedragarna hotade att ta lån i hennes namn. Foto: Naina Helén Jåma/TT
"Jag blev skärrad", säger blivande studenten Nora, om när bedragarna hotade att ta lån i hennes namn. Foto: Naina Helén Jåma/TT
Inrikes

Student lurades på hyrespengar inför universitetsstart

TT

Blivande studenten Nora blev irriterad när banken blockade andra överföringen – till en person hon trodde hyrde ut en bostad. Under antagningstider till universitet och högskola ökar bedrägerier och Nora är en av dem som råkat illa ut.

– Jag var godtrogen, säger 23-åringen.

Nora kände sig säker på att hon skulle bli antagen vid Lunds universitet till hösten och började därför kolla på bostäder redan i början av juli. Genom en Facebook-grupp kom hon över en bostadsannons och tänkte att det var lika bra att slå till direkt.

– Allt såg bra ut. Det såg ut som att personen hade varit student i Lund – och svarade lite då och då som man normalt gör när man jobbar, berättar Nora.

Till en början var personen hon hade kontakt med lugn, men sedan vände det.

– Personen sa att det var någon annan som var intresserad och jag tänkte att jag behövde ta ett snabbt beslut.

Pengar kan inte spåras

Hon skrev ett kontrakt över internet, dock utan bank-id, och blev godkänd av den påstådda hyresgästföreningen via mejl. Därefter ombads hon att betala en hyra och en deposition på totalt 11 000 kronor via appen "Revolut".

– Det är en erkänd app på Trustpilot, så jag tänkte inte så mycket mer på det. I efterhand har jag fått lära mig att det är en app där man inte kan spåra pengar.

När personen i fråga ville ha en andra förskottshyra blockerade Noras bank överföringen.

– Min bank tyckte att det var konstigt och sa att jag nog höll på att bli lurad. Jag kollade upp hyresgästföreningen, som fanns, men den som var ordförande fanns inte, säger Nora, som började bli mer nervös över kontraktet hon skrivit.

Hade dålig känsla

– När jag skrev till personen att jag hade en dålig känsla ändrades tonläget och den här personen svarade: ”Betalar du inte i dag så blir det ett lån. Jag har ditt personnummer".

Nora har polisanmält händelsen och enligt henne har polisen uppgett att det inte råder någon tvivel om att hon har blivit utsatt för ett bedrägeri. Det är hon inte ensam om.

– Vi ser att vi får in flera anmälningar om bedrägerier i samband med terminsstarterna, framför allt hösten, berättar Lotta Mauritzson, brottsförebyggare och samordnare vid Nationellt bedrägericentrum.

Att stressa den potentiella hyresgästen är en av alla metoder som bedragarna tar till.

– Det är generellt bedragarnas bästa verktyg, säger Lotta Mauritzson.

Efter händelsen har Nora sett personen lägga ut samma annons igen och har försökt anmäla inlägget på Facebook.

– Jag kände att jag inte ville ha det på mitt samvete, samtidigt som jag inte ville bli mer indragen i det, säger Nora, som inte lyckats få tillbaka sina pengar.

 

Annonsbedrägerier i Sverige

Personer som blir bedragna via bostadsannonser är fall som hamnar under så kallade annonsbedrägerier hos polisen. År 2024 fick polisen in 24 813 anmälningar om annonsbedrägerier, vilket var en minskning med nio procent jämfört med med året innan.

Det är en typ av brott som ökat sedan före pandemin, från 2020 till 2024 har anmälningarna ökat med 32 procent.

Från januari till och med maj i år har polisen fått in 9 100 anmälningar.

I takt med att antagningsbesked närmar sig för högskolor och universitet märker polisen att de får in fler anmälningar om annonsbedrägerier.

Källa: Nationellt bedrägericentrum.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading"Jag blev skärrad", säger blivande studenten Nora, om när bedragarna hotade att ta lån i hennes namn. Foto: Naina Helén Jåma/TT
"Jag blev skärrad", säger blivande studenten Nora, om när bedragarna hotade att ta lån i hennes namn. Foto: Naina Helén Jåma/TT
Inrikes

Student lurades på hyrespengar inför universitetsstart

TT

Blivande studenten Nora blev irriterad när banken blockade andra överföringen – till en person hon trodde hyrde ut en bostad. Under antagningstider till universitet och högskola ökar bedrägerier och Nora är en av dem som råkat illa ut.

– Jag var godtrogen, säger 23-åringen.

Nora kände sig säker på att hon skulle bli antagen vid Lunds universitet till hösten och började därför kolla på bostäder redan i början av juli. Genom en Facebook-grupp kom hon över en bostadsannons och tänkte att det var lika bra att slå till direkt.

– Allt såg bra ut. Det såg ut som att personen hade varit student i Lund – och svarade lite då och då som man normalt gör när man jobbar, berättar Nora.

Till en början var personen hon hade kontakt med lugn, men sedan vände det.

– Personen sa att det var någon annan som var intresserad och jag tänkte att jag behövde ta ett snabbt beslut.

Pengar kan inte spåras

Hon skrev ett kontrakt över internet, dock utan bank-id, och blev godkänd av den påstådda hyresgästföreningen via mejl. Därefter ombads hon att betala en hyra och en deposition på totalt 11 000 kronor via appen "Revolut".

– Det är en erkänd app på Trustpilot, så jag tänkte inte så mycket mer på det. I efterhand har jag fått lära mig att det är en app där man inte kan spåra pengar.

När personen i fråga ville ha en andra förskottshyra blockerade Noras bank överföringen.

– Min bank tyckte att det var konstigt och sa att jag nog höll på att bli lurad. Jag kollade upp hyresgästföreningen, som fanns, men den som var ordförande fanns inte, säger Nora, som började bli mer nervös över kontraktet hon skrivit.

Hade dålig känsla

– När jag skrev till personen att jag hade en dålig känsla ändrades tonläget och den här personen svarade: ”Betalar du inte i dag så blir det ett lån. Jag har ditt personnummer".

Nora har polisanmält händelsen och enligt henne har polisen uppgett att det inte råder någon tvivel om att hon har blivit utsatt för ett bedrägeri. Det är hon inte ensam om.

– Vi ser att vi får in flera anmälningar om bedrägerier i samband med terminsstarterna, framför allt hösten, berättar Lotta Mauritzson, brottsförebyggare och samordnare vid Nationellt bedrägericentrum.

Att stressa den potentiella hyresgästen är en av alla metoder som bedragarna tar till.

– Det är generellt bedragarnas bästa verktyg, säger Lotta Mauritzson.

Efter händelsen har Nora sett personen lägga ut samma annons igen och har försökt anmäla inlägget på Facebook.

– Jag kände att jag inte ville ha det på mitt samvete, samtidigt som jag inte ville bli mer indragen i det, säger Nora, som inte lyckats få tillbaka sina pengar.

 

Annonsbedrägerier i Sverige

Personer som blir bedragna via bostadsannonser är fall som hamnar under så kallade annonsbedrägerier hos polisen. År 2024 fick polisen in 24 813 anmälningar om annonsbedrägerier, vilket var en minskning med nio procent jämfört med med året innan.

Det är en typ av brott som ökat sedan före pandemin, från 2020 till 2024 har anmälningarna ökat med 32 procent.

Från januari till och med maj i år har polisen fått in 9 100 anmälningar.

I takt med att antagningsbesked närmar sig för högskolor och universitet märker polisen att de får in fler anmälningar om annonsbedrägerier.

Källa: Nationellt bedrägericentrum.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025