loadingTrafikolyckor med överlastade lastbilar, tankbilar och transportfordon är återkommande i Nigeria. Arkivbild. Foto: Mansur Ibrahim/AP/TT
Trafikolyckor med överlastade lastbilar, tankbilar och transportfordon är återkommande i Nigeria. Arkivbild. Foto: Mansur Ibrahim/AP/TT
Utrikes

Närmare 50 döda i explosion i Nigeria

TT

Ett 50-tal personer har omkommit i en svår trafikolycka i Nigeria på söndagen. En bränsletransport frontalkrockade med en lastbil, enligt landets nationella räddningstjänst.

Den officiella dödssiffran i Agaieregionen i delstaten Niger var 48 på söndagskvällen. Lokala medier rapporterar att dödsoffren omedelbart begravdes i en massgrav.

Lastbilen färdades från Wudil i delstaten Kano, med en omfattande last av boskapsdjur förutom passagerarna.

Ett 50-tal boskapsdjur brändes också till oigenkännlighet vid kollisionen med tankbilen.

Chefen för räddningstjänsten, Abdullahi Baba-Arab, sade att man först funnit 30 dödsoffer på olycksplatsen men att dödssiffran steg när man kunde utforska fordonen som var involverade i den svåra krocken.

Olyckor med lastbilar är vanligt återkommande på Nigerias landsvägar. En stor del av transporterna sker på landsvägar då det saknas utbyggd järnvägstrafik. Dessutom har olyckor med tankbilar som färdas med bränsle och bensin blivit ett problem, enligt Baba-Arab på räddningstjänsten.

Den senaste statistiken, enligt nyhetsbyrån AP, från 2020 visade att över 1 500 olyckor skedde med tankbilar med bensin, med över 500 dödsfall som följd.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTrafikolyckor med överlastade lastbilar, tankbilar och transportfordon är återkommande i Nigeria. Arkivbild. Foto: Mansur Ibrahim/AP/TT
Trafikolyckor med överlastade lastbilar, tankbilar och transportfordon är återkommande i Nigeria. Arkivbild. Foto: Mansur Ibrahim/AP/TT
Utrikes

Närmare 50 döda i explosion i Nigeria

TT

Ett 50-tal personer har omkommit i en svår trafikolycka i Nigeria på söndagen. En bränsletransport frontalkrockade med en lastbil, enligt landets nationella räddningstjänst.

Den officiella dödssiffran i Agaieregionen i delstaten Niger var 48 på söndagskvällen. Lokala medier rapporterar att dödsoffren omedelbart begravdes i en massgrav.

Lastbilen färdades från Wudil i delstaten Kano, med en omfattande last av boskapsdjur förutom passagerarna.

Ett 50-tal boskapsdjur brändes också till oigenkännlighet vid kollisionen med tankbilen.

Chefen för räddningstjänsten, Abdullahi Baba-Arab, sade att man först funnit 30 dödsoffer på olycksplatsen men att dödssiffran steg när man kunde utforska fordonen som var involverade i den svåra krocken.

Olyckor med lastbilar är vanligt återkommande på Nigerias landsvägar. En stor del av transporterna sker på landsvägar då det saknas utbyggd järnvägstrafik. Dessutom har olyckor med tankbilar som färdas med bränsle och bensin blivit ett problem, enligt Baba-Arab på räddningstjänsten.

Den senaste statistiken, enligt nyhetsbyrån AP, från 2020 visade att över 1 500 olyckor skedde med tankbilar med bensin, med över 500 dödsfall som följd.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024