loadingArkDes – Statens centrum för arkitektur och design – är ett av de museer som arbetar för att nå unga vuxna. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
ArkDes – Statens centrum för arkitektur och design – är ett av de museer som arbetar för att nå unga vuxna. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Museer har svårt att nå unga vuxna

TT

Museerna har svårt att nå unga vuxna, det visar en ny rapport där 77 museichefer har svarat på hur de försöker locka de svårflirtade 18-25-åringarna.

Rapporten ”Unga vuxna sökes” släpps av branschorganisationen Sveriges museer i samband med Almedalsveckan, och den visar att hälften av museicheferna ser unga vuxna som en prioriterad målgrupp. 60 procent av museerna gör särskilda insatser för att nå gruppen, men skillnaderna på museerna är stora. 90 procent av de statliga museerna har sådana satsningar, men bara 44 procent av de kommunala museerna.

”Det här är en grupp som ofta glider museerna ur händerna. Vissa säger att de hittar tillbaka senare i livet – men har vi verkligen råd att tappa dem under en så formande tid?” säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare för Sveriges Museer, i ett pressmeddelande.

65 procent av museerna anser att de behöver mer kunskap för att kunna locka de unga. Det som visat sig fungera bra är särskilda program för målgruppen, relationer som byggs redan under skoltiden och projekt där de unga själva aktivt är med och skapar.

Arkdes i Stockholm lyfts fram som ett gott exempel, som aktivt arbetar med skolor och kreativa nätverk. Museet har också fri entré – vilket lyfts fram i rapporten som ännu ett sätt att sänka trösklarna för unga vuxna.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingArkDes – Statens centrum för arkitektur och design – är ett av de museer som arbetar för att nå unga vuxna. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
ArkDes – Statens centrum för arkitektur och design – är ett av de museer som arbetar för att nå unga vuxna. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Museer har svårt att nå unga vuxna

TT

Museerna har svårt att nå unga vuxna, det visar en ny rapport där 77 museichefer har svarat på hur de försöker locka de svårflirtade 18-25-åringarna.

Rapporten ”Unga vuxna sökes” släpps av branschorganisationen Sveriges museer i samband med Almedalsveckan, och den visar att hälften av museicheferna ser unga vuxna som en prioriterad målgrupp. 60 procent av museerna gör särskilda insatser för att nå gruppen, men skillnaderna på museerna är stora. 90 procent av de statliga museerna har sådana satsningar, men bara 44 procent av de kommunala museerna.

”Det här är en grupp som ofta glider museerna ur händerna. Vissa säger att de hittar tillbaka senare i livet – men har vi verkligen råd att tappa dem under en så formande tid?” säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare för Sveriges Museer, i ett pressmeddelande.

65 procent av museerna anser att de behöver mer kunskap för att kunna locka de unga. Det som visat sig fungera bra är särskilda program för målgruppen, relationer som byggs redan under skoltiden och projekt där de unga själva aktivt är med och skapar.

Arkdes i Stockholm lyfts fram som ett gott exempel, som aktivt arbetar med skolor och kreativa nätverk. Museet har också fri entré – vilket lyfts fram i rapporten som ännu ett sätt att sänka trösklarna för unga vuxna.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025