loadingStopp för miljözon i Stockholm city i närheten av Stureplan. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Stopp för miljözon i Stockholm city i närheten av Stureplan. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Miljö

Förbud mot bensinbilar i Stockholm city stoppas

Olle Lindström/TT

Förbudet mot diesel- och bensinbilar i Stockholms city skulle ha införts vid årsskiftet. Nu stoppar Länsstyrelsen beslutet tills vidare sedan flera bolag som driver verksamhet i området har överklagat.

Den unika miljözonen skulle ha inneburit att enbart rena elbilar skulle få köra i en mindre zon, centralt i Stockholm.

Länsstyrelsens besked innebär en inhibition, det vill säga miljözonen får inte börja gälla förrän ärendet slutligen har avgjorts.

– Vi är förvånade över att Länsstyrelsen gör det här nu, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

– Vi är oerhört angelägna om att den här zonen kommer på plats, fortsätter han.

”Arbetet avbryts inte”

De fem överklagande bolagen, tre fastighetsbolag, ett taxibolag och ett färdtjänstbolag har i olika grad yrkat på att zonen ska stoppas helt, alternativt skjutas fram med ett år.

– Vi behöver analysera det här beslutet för att se hur vi ska gå vidare. Arbetet avbryts inte för att få till en bättre luftkvalitet i området, säger Strömgren.

Oppositionen ser det hela på ett annat sätt:

”Jag är stolt över att tillsammans med Stockholms näringsliv vinna denna viktiga delseger: Länsstyrelsen stoppar tillsvidare införandet av Miljözon klass 3. Detta är oerhört pinsamt för det rödgröna styret som nu borde häva hela beslutet”, säger Dennis Wedin (M) oppositionsborgarråd i en skriftlig kommentar.

”Konstruktivt tonläge”

Wedin menar vidare att ”införandet skett utan riktig lokal dialog”. Något som Strömgren inte håller med om:

– Det var två år sedan vi aviserade det här, vi har haft ett tiotal stora dialogmöten med flera hundra olika intressenter. Från de flesta håll har det varit ett väldigt konstruktivt tonläge, säger han.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingStopp för miljözon i Stockholm city i närheten av Stureplan. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Stopp för miljözon i Stockholm city i närheten av Stureplan. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Miljö

Förbud mot bensinbilar i Stockholm city stoppas

Olle Lindström/TT

Förbudet mot diesel- och bensinbilar i Stockholms city skulle ha införts vid årsskiftet. Nu stoppar Länsstyrelsen beslutet tills vidare sedan flera bolag som driver verksamhet i området har överklagat.

Den unika miljözonen skulle ha inneburit att enbart rena elbilar skulle få köra i en mindre zon, centralt i Stockholm.

Länsstyrelsens besked innebär en inhibition, det vill säga miljözonen får inte börja gälla förrän ärendet slutligen har avgjorts.

– Vi är förvånade över att Länsstyrelsen gör det här nu, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

– Vi är oerhört angelägna om att den här zonen kommer på plats, fortsätter han.

”Arbetet avbryts inte”

De fem överklagande bolagen, tre fastighetsbolag, ett taxibolag och ett färdtjänstbolag har i olika grad yrkat på att zonen ska stoppas helt, alternativt skjutas fram med ett år.

– Vi behöver analysera det här beslutet för att se hur vi ska gå vidare. Arbetet avbryts inte för att få till en bättre luftkvalitet i området, säger Strömgren.

Oppositionen ser det hela på ett annat sätt:

”Jag är stolt över att tillsammans med Stockholms näringsliv vinna denna viktiga delseger: Länsstyrelsen stoppar tillsvidare införandet av Miljözon klass 3. Detta är oerhört pinsamt för det rödgröna styret som nu borde häva hela beslutet”, säger Dennis Wedin (M) oppositionsborgarråd i en skriftlig kommentar.

”Konstruktivt tonläge”

Wedin menar vidare att ”införandet skett utan riktig lokal dialog”. Något som Strömgren inte håller med om:

– Det var två år sedan vi aviserade det här, vi har haft ett tiotal stora dialogmöten med flera hundra olika intressenter. Från de flesta håll har det varit ett väldigt konstruktivt tonläge, säger han.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024