Förbudet mot diesel- och bensinbilar i Stockholms city skulle ha införts vid årsskiftet. Nu stoppar Länsstyrelsen beslutet tills vidare sedan flera bolag som driver verksamhet i området har överklagat.
Den unika miljözonen skulle ha inneburit att enbart rena elbilar skulle få köra i en mindre zon, centralt i Stockholm.
Länsstyrelsens besked innebär en inhibition, det vill säga miljözonen får inte börja gälla förrän ärendet slutligen har avgjorts.
– Vi är förvånade över att Länsstyrelsen gör det här nu, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
– Vi är oerhört angelägna om att den här zonen kommer på plats, fortsätter han.
”Arbetet avbryts inte”
De fem överklagande bolagen, tre fastighetsbolag, ett taxibolag och ett färdtjänstbolag har i olika grad yrkat på att zonen ska stoppas helt, alternativt skjutas fram med ett år.
– Vi behöver analysera det här beslutet för att se hur vi ska gå vidare. Arbetet avbryts inte för att få till en bättre luftkvalitet i området, säger Strömgren.
Oppositionen ser det hela på ett annat sätt:
”Jag är stolt över att tillsammans med Stockholms näringsliv vinna denna viktiga delseger: Länsstyrelsen stoppar tillsvidare införandet av Miljözon klass 3. Detta är oerhört pinsamt för det rödgröna styret som nu borde häva hela beslutet”, säger Dennis Wedin (M) oppositionsborgarråd i en skriftlig kommentar.
”Konstruktivt tonläge”
Wedin menar vidare att ”införandet skett utan riktig lokal dialog”. Något som Strömgren inte håller med om:
– Det var två år sedan vi aviserade det här, vi har haft ett tiotal stora dialogmöten med flera hundra olika intressenter. Från de flesta håll har det varit ett väldigt konstruktivt tonläge, säger han.