loadingMetas vd Mark Zuckerberg. Foto: Madalina Vasiliu
Metas vd Mark Zuckerberg. Foto: Madalina Vasiliu
Ekonomi & Näringsliv

Meta drog in miljarder från kinesiska bluffannonser

Epoch Times

Förra året drog Meta, som äger Facebook och Instagram, in över tre miljarder dollar i intäkter från kinesiska bluffannonser. Det visar en granskning som Reuters har gjort.

Omkring 19 procent av intäkterna från kinesiska annonser uppges vara kopplade till olagligt spel, pornografi och annat förbjudet innehåll.

Granskningen visar vidare att Meta tillfälligt gjorde en särskild insats mot fusket. Arbetet pausades dock då bolaget var rädd att man skulle förlora intäkter, varpå bluffannonserna ökade.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMetas vd Mark Zuckerberg. Foto: Madalina Vasiliu
Metas vd Mark Zuckerberg. Foto: Madalina Vasiliu
Ekonomi & Näringsliv

Meta drog in miljarder från kinesiska bluffannonser

Epoch Times

Förra året drog Meta, som äger Facebook och Instagram, in över tre miljarder dollar i intäkter från kinesiska bluffannonser. Det visar en granskning som Reuters har gjort.

Omkring 19 procent av intäkterna från kinesiska annonser uppges vara kopplade till olagligt spel, pornografi och annat förbjudet innehåll.

Granskningen visar vidare att Meta tillfälligt gjorde en särskild insats mot fusket. Arbetet pausades dock då bolaget var rädd att man skulle förlora intäkter, varpå bluffannonserna ökade.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025