loadingMatmomsen sänktes från 21 till 12 procent i början av 1996 vilket ledde till att matpriserna i slutet av året hade minskat med 7,4 procent Foto: Anders Humlebo/TT
Matmomsen sänktes från 21 till 12 procent i början av 1996 vilket ledde till att matpriserna i slutet av året hade minskat med 7,4 procent Foto: Anders Humlebo/TT
Ekonomi & Näringsliv

Matkedjorna lovar: Vi sänker priserna

Olle Lindström/TT

Matkedjorna lovar prissänkningar lika stora som den sänkta momsen. Omkring 600 kronor lägre matkostnader i månaden för en barnfamilj, innebär beskedet.

– Coop kommer att sänka priserna motsvarande momssänkningen, säger Anders Torell, vd Coop Sverige.

Även Axfood och Ica lovar lägre priser.

– Vi ska såklart arbeta för att det här ska slå fullt ut i butikerna, säger Ica Sveriges vd Eric Lundberg.

Karin Brynell, vd på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, påminner om att förra gången Sverige sänkte matmomsen, 1996, då från 21 till tolv procent, slog momssänkningen igenom fullt ut, något Riksrevisionen konstaterat i en tidigare studie.

80–90 procent

Olle Holmgren, chefsstrateg på banken SEB, tror att det mesta av momssänkningen kommer att slå igenom även denna gång.

– Jag skulle gissa på att momssänkningen slår igenom till 80–90 procent i alla fall, säger han.

Men momsen lever inte ett eget liv. Annat påverkar också matpriserna. Enligt Holmgren finns en underliggande prisökningstrend för matvaror, som antas hamna på cirka två procent 2026. Hur den faktiskt utvecklar sig påverkar butikspriserna på mat.

– Det beror ju också på hur andra kostnader rör sig, säger Karin Brynell som likt matkedjorna välkomnar förslag på att komma med regelförenklingar och en matpriskommission.

Fem procent lägre priser

Matmomsen sänks alltså den 1 april 2026 från tolv till sex procent, enligt regeringens budgetförslag. Rent matematiskt innebär det 5,4 procent lägre matpriser förutsatt att inget annat händer.

Det skulle ge omkring 600 kronor lägre matpriser per månad för en familj med två barn, enligt Swedbanks beräkningar baserat på nödvändiga kostnader för mat. För en ensamstående förälder landar det på cirka 400 kronor och för singelhushållet 200 kronor lägre matkostnader per månad.

Kommer människor då att handla mer mat?

– Människor har det ganska tufft i dag. Och med det här stödet så kommer konsumenterna att kunna ha möjlighet att handla mer mat, säger Coop-chefen Anders Torell.

Flera vinnare

Tror du att det ger förändrat beteende, kanske gå från makaroner till finpasta?

– Jag tror framför allt att de som inte har råd att handla någonting annat än makaroner kommer att kunna ha en bredd på sin tallrik, men det kommer inte att leda till en lyxkonsumtion.

Om matbutikerna får sälja mer, när skatten sänks, så innebär det också ökade intäkter och därmed högre vinster.

– Vi är en väldigt volymbaserad bransch med extremt låga marginaler. I slutändan är det en win-win, säger Eric Lundberg på Ica.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMatmomsen sänktes från 21 till 12 procent i början av 1996 vilket ledde till att matpriserna i slutet av året hade minskat med 7,4 procent Foto: Anders Humlebo/TT
Matmomsen sänktes från 21 till 12 procent i början av 1996 vilket ledde till att matpriserna i slutet av året hade minskat med 7,4 procent Foto: Anders Humlebo/TT
Ekonomi & Näringsliv

Matkedjorna lovar: Vi sänker priserna

Olle Lindström/TT

Matkedjorna lovar prissänkningar lika stora som den sänkta momsen. Omkring 600 kronor lägre matkostnader i månaden för en barnfamilj, innebär beskedet.

– Coop kommer att sänka priserna motsvarande momssänkningen, säger Anders Torell, vd Coop Sverige.

Även Axfood och Ica lovar lägre priser.

– Vi ska såklart arbeta för att det här ska slå fullt ut i butikerna, säger Ica Sveriges vd Eric Lundberg.

Karin Brynell, vd på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, påminner om att förra gången Sverige sänkte matmomsen, 1996, då från 21 till tolv procent, slog momssänkningen igenom fullt ut, något Riksrevisionen konstaterat i en tidigare studie.

80–90 procent

Olle Holmgren, chefsstrateg på banken SEB, tror att det mesta av momssänkningen kommer att slå igenom även denna gång.

– Jag skulle gissa på att momssänkningen slår igenom till 80–90 procent i alla fall, säger han.

Men momsen lever inte ett eget liv. Annat påverkar också matpriserna. Enligt Holmgren finns en underliggande prisökningstrend för matvaror, som antas hamna på cirka två procent 2026. Hur den faktiskt utvecklar sig påverkar butikspriserna på mat.

– Det beror ju också på hur andra kostnader rör sig, säger Karin Brynell som likt matkedjorna välkomnar förslag på att komma med regelförenklingar och en matpriskommission.

Fem procent lägre priser

Matmomsen sänks alltså den 1 april 2026 från tolv till sex procent, enligt regeringens budgetförslag. Rent matematiskt innebär det 5,4 procent lägre matpriser förutsatt att inget annat händer.

Det skulle ge omkring 600 kronor lägre matpriser per månad för en familj med två barn, enligt Swedbanks beräkningar baserat på nödvändiga kostnader för mat. För en ensamstående förälder landar det på cirka 400 kronor och för singelhushållet 200 kronor lägre matkostnader per månad.

Kommer människor då att handla mer mat?

– Människor har det ganska tufft i dag. Och med det här stödet så kommer konsumenterna att kunna ha möjlighet att handla mer mat, säger Coop-chefen Anders Torell.

Flera vinnare

Tror du att det ger förändrat beteende, kanske gå från makaroner till finpasta?

– Jag tror framför allt att de som inte har råd att handla någonting annat än makaroner kommer att kunna ha en bredd på sin tallrik, men det kommer inte att leda till en lyxkonsumtion.

Om matbutikerna får sälja mer, när skatten sänks, så innebär det också ökade intäkter och därmed högre vinster.

– Vi är en väldigt volymbaserad bransch med extremt låga marginaler. I slutändan är det en win-win, säger Eric Lundberg på Ica.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025