Guldbrev ska noteras på Stockholmsbörsen. Bolaget, som köper guld, har ifrågasatts för sina marknadsföringsmetoder. - Vi har tagit till oss av processen, säger vd Robert Nyberg.
Priset per aktie blir 20 kronor när noteringen planeras ske på Stockholmsbörsen 14 oktober. Det ger ett marknadsvärde på bolaget på 420 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande från bolaget.
Guldbrev har funnits i 15 år och är ett företag som köper begagnat konsumentguld, främst genom att kunderna skickar in sitt guld via posten.
Gott om konkurrenter
Men det saknas inte konkurrenter.
– Både fysiska pantbanker och guldhandlare och andra nätaktörer, säger Robert Nyberg.
Får jag inte bättre betalt om jag går till en fysisk guldhandlare?
– Det är inte säkert. Det finns många guldhandlare med olika affärsmodeller och prismodeller, de som konkurrerar mycket på priset, de som konkurrerar på tillit och enkelhet.
Guldpriset sniffar i dagsläget på rekordnivåer. Det höjer förstås intresset att kanske leta igenom byrålådan och sälja sitt guld, och ger därmed en extra skjuts till företagets affärer.
Fått mycket kritik
Men något världsmarknadspris betalar förstås inte Guldbrev:
– Nej, det är ju ingen aktör i vårt led som betalar, säger Robert Nyberg.
Hur ska man då veta om priset är det rätta? Det går att jämföra med andra spelare.
– Vi är transparenta med våra priser. De finns alltid på hemsidan, säger han.
Men det tycker inte alltid kunderna. Guldbrev stämdes härom året av Konsumentombudsmannen (KO) för vilseledande marknadsföring, men friades efter flera turer i domstol.
– Vi fick rätt i domstol. Men samtidigt har vi tagit till oss av den underliggande processen, säger Nyberg.
Fler anmälningar
Men kritiken har inte blåst över. Även i år har ett tiotal anmälningar kommit in till KO. Men så länge de rör samma klagomål på vilseledande marknadsföring som domstolen redan tagit ställning till inleds inga tillsynsärenden.
– Det har ju prövats i patent- och marknadsdomstolen och sedan Patent- och marknadsöverdomstolen. Deras sätt att marknadsföra sig är godkänt och då måste det komma in någon ny typ av klagomål, säger Julia Ramberg som är jurist hos Konsumentverket.
Lönsamheten för bolaget är relativt hög. Var fjärde intäktskrona är ren vinst. Under första halvåret hade bolaget intäkter på 180 miljoner kronor med ett rörelseresultat på cirka 44 miljoner kronor. Det ger en lönsamhet, rörelsemarginal, på 24,5 procent.