loadingGuldbrev till börsen. Arkivbild. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
Guldbrev till börsen. Arkivbild. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
Ekonomi & Näringsliv

Kritiserad guldköpare till börsen

Olle Lindström/TT

Guldbrev ska noteras på Stockholmsbörsen. Bolaget, som köper guld, har ifrågasatts för sina marknadsföringsmetoder. - Vi har tagit till oss av processen, säger vd Robert Nyberg.

Priset per aktie blir 20 kronor när noteringen planeras ske på Stockholmsbörsen 14 oktober. Det ger ett marknadsvärde på bolaget på 420 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande från bolaget.

Guldbrev har funnits i 15 år och är ett företag som köper begagnat konsumentguld, främst genom att kunderna skickar in sitt guld via posten.

Gott om konkurrenter

Men det saknas inte konkurrenter.

– Både fysiska pantbanker och guldhandlare och andra nätaktörer, säger Robert Nyberg.

Får jag inte bättre betalt om jag går till en fysisk guldhandlare?

– Det är inte säkert. Det finns många guldhandlare med olika affärsmodeller och prismodeller, de som konkurrerar mycket på priset, de som konkurrerar på tillit och enkelhet.

Guldpriset sniffar i dagsläget på rekordnivåer. Det höjer förstås intresset att kanske leta igenom byrålådan och sälja sitt guld, och ger därmed en extra skjuts till företagets affärer.

Fått mycket kritik

Men något världsmarknadspris betalar förstås inte Guldbrev:

– Nej, det är ju ingen aktör i vårt led som betalar, säger Robert Nyberg.

Hur ska man då veta om priset är det rätta? Det går att jämföra med andra spelare.

– Vi är transparenta med våra priser. De finns alltid på hemsidan, säger han.

Men det tycker inte alltid kunderna. Guldbrev stämdes härom året av Konsumentombudsmannen (KO) för vilseledande marknadsföring, men friades efter flera turer i domstol.

– Vi fick rätt i domstol. Men samtidigt har vi tagit till oss av den underliggande processen, säger Nyberg.

Fler anmälningar

Men kritiken har inte blåst över. Även i år har ett tiotal anmälningar kommit in till KO. Men så länge de rör samma klagomål på vilseledande marknadsföring som domstolen redan tagit ställning till inleds inga tillsynsärenden.

– Det har ju prövats i patent- och marknadsdomstolen och sedan Patent- och marknadsöverdomstolen. Deras sätt att marknadsföra sig är godkänt och då måste det komma in någon ny typ av klagomål, säger Julia Ramberg som är jurist hos Konsumentverket.

Lönsamheten för bolaget är relativt hög. Var fjärde intäktskrona är ren vinst. Under första halvåret hade bolaget intäkter på 180 miljoner kronor med ett rörelseresultat på cirka 44 miljoner kronor. Det ger en lönsamhet, rörelsemarginal, på 24,5 procent.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingGuldbrev till börsen. Arkivbild. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
Guldbrev till börsen. Arkivbild. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
Ekonomi & Näringsliv

Kritiserad guldköpare till börsen

Olle Lindström/TT

Guldbrev ska noteras på Stockholmsbörsen. Bolaget, som köper guld, har ifrågasatts för sina marknadsföringsmetoder. - Vi har tagit till oss av processen, säger vd Robert Nyberg.

Priset per aktie blir 20 kronor när noteringen planeras ske på Stockholmsbörsen 14 oktober. Det ger ett marknadsvärde på bolaget på 420 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande från bolaget.

Guldbrev har funnits i 15 år och är ett företag som köper begagnat konsumentguld, främst genom att kunderna skickar in sitt guld via posten.

Gott om konkurrenter

Men det saknas inte konkurrenter.

– Både fysiska pantbanker och guldhandlare och andra nätaktörer, säger Robert Nyberg.

Får jag inte bättre betalt om jag går till en fysisk guldhandlare?

– Det är inte säkert. Det finns många guldhandlare med olika affärsmodeller och prismodeller, de som konkurrerar mycket på priset, de som konkurrerar på tillit och enkelhet.

Guldpriset sniffar i dagsläget på rekordnivåer. Det höjer förstås intresset att kanske leta igenom byrålådan och sälja sitt guld, och ger därmed en extra skjuts till företagets affärer.

Fått mycket kritik

Men något världsmarknadspris betalar förstås inte Guldbrev:

– Nej, det är ju ingen aktör i vårt led som betalar, säger Robert Nyberg.

Hur ska man då veta om priset är det rätta? Det går att jämföra med andra spelare.

– Vi är transparenta med våra priser. De finns alltid på hemsidan, säger han.

Men det tycker inte alltid kunderna. Guldbrev stämdes härom året av Konsumentombudsmannen (KO) för vilseledande marknadsföring, men friades efter flera turer i domstol.

– Vi fick rätt i domstol. Men samtidigt har vi tagit till oss av den underliggande processen, säger Nyberg.

Fler anmälningar

Men kritiken har inte blåst över. Även i år har ett tiotal anmälningar kommit in till KO. Men så länge de rör samma klagomål på vilseledande marknadsföring som domstolen redan tagit ställning till inleds inga tillsynsärenden.

– Det har ju prövats i patent- och marknadsdomstolen och sedan Patent- och marknadsöverdomstolen. Deras sätt att marknadsföra sig är godkänt och då måste det komma in någon ny typ av klagomål, säger Julia Ramberg som är jurist hos Konsumentverket.

Lönsamheten för bolaget är relativt hög. Var fjärde intäktskrona är ren vinst. Under första halvåret hade bolaget intäkter på 180 miljoner kronor med ett rörelseresultat på cirka 44 miljoner kronor. Det ger en lönsamhet, rörelsemarginal, på 24,5 procent.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025