Inrikes

Kommunernas intäktsjakt på bilister upprör

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loadingEn sammanställning från 2024 visar att kommunala parkeringsbolag i Stockholm, Göteborg och Malmö tog in över en halv miljard kronor bara i parkeringsböter. Foto: Shutterstock
En sammanställning från 2024 visar att kommunala parkeringsbolag i Stockholm, Göteborg och Malmö tog in över en halv miljard kronor bara i parkeringsböter. Foto: Shutterstock

Böter och parkeringsavgifter ska skapa ordning på gator, men används enligt kritiker allt mer för att öka intäkter till kommuner. Dessutom visar Epoch Times granskning att kommunala parkeringsbolag tvingas överföra värde till moderbolag för att finansiera annan verksamhet.

Höga avgifter för parkering och felparkeringar har ibland blivit ett sätt för kommuner att öka sina intäkter. Särskilt felparkeringsavgifterna har på många håll blivit orimliga. Det hävdar trafikkonsulten Jan Söderström som för några år sedan fick rätt mot Stockholms stad när de ville införa avgifter där han bor i Bromma.

Enligt färska siffror från Trafikkontoret i Stockholm kommer intäkterna från parkeringsavgifter att öka med 5,4 procent och böter med 13,6 procent i år.

Parkeringsavgifter och böter

Avgifter: Kommuner får ta ut parkeringsavgift på allmän plats för att reglera efterfrågan, ordna trafiken och främja omsättning i centrum enligt en lag från 1957. Avgifterna får dock inte vara ren intäktskälla.

Böter: Felparkeringsavgifter sätts av kommunerna men måste följa de maxnivåer som regeringen beslutat. De nuvarande nivåerna är:

• 1 300 kr – allvarliga överträdelser

• Exempel: parkering på handikapplats utan tillstånd, på övergångsställe eller i vägkorsning.

• 1 100 kr – trafikfarliga eller hindrande parkeringar

• Exempel: blockera utfart, hindra kollektivtrafik, parkera på huvudled.

• 900 kr – mindre allvarliga felparkeringar Exempel: stå längre än tillåten tid, överskriden biljett, parkera där avgift krävs men utan att betala.

Privat mark: Parkering i garage och på tomtmark kan prissättas fritt av fastighetsägaren, men maxavgiften för böter får inte överstiga kommunens felparkeringsavgift.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Kommunernas intäktsjakt på bilister upprör

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loadingEn sammanställning från 2024 visar att kommunala parkeringsbolag i Stockholm, Göteborg och Malmö tog in över en halv miljard kronor bara i parkeringsböter. Foto: Shutterstock
En sammanställning från 2024 visar att kommunala parkeringsbolag i Stockholm, Göteborg och Malmö tog in över en halv miljard kronor bara i parkeringsböter. Foto: Shutterstock

Böter och parkeringsavgifter ska skapa ordning på gator, men används enligt kritiker allt mer för att öka intäkter till kommuner. Dessutom visar Epoch Times granskning att kommunala parkeringsbolag tvingas överföra värde till moderbolag för att finansiera annan verksamhet.

Höga avgifter för parkering och felparkeringar har ibland blivit ett sätt för kommuner att öka sina intäkter. Särskilt felparkeringsavgifterna har på många håll blivit orimliga. Det hävdar trafikkonsulten Jan Söderström som för några år sedan fick rätt mot Stockholms stad när de ville införa avgifter där han bor i Bromma.

Enligt färska siffror från Trafikkontoret i Stockholm kommer intäkterna från parkeringsavgifter att öka med 5,4 procent och böter med 13,6 procent i år.

Parkeringsavgifter och böter

Avgifter: Kommuner får ta ut parkeringsavgift på allmän plats för att reglera efterfrågan, ordna trafiken och främja omsättning i centrum enligt en lag från 1957. Avgifterna får dock inte vara ren intäktskälla.

Böter: Felparkeringsavgifter sätts av kommunerna men måste följa de maxnivåer som regeringen beslutat. De nuvarande nivåerna är:

• 1 300 kr – allvarliga överträdelser

• Exempel: parkering på handikapplats utan tillstånd, på övergångsställe eller i vägkorsning.

• 1 100 kr – trafikfarliga eller hindrande parkeringar

• Exempel: blockera utfart, hindra kollektivtrafik, parkera på huvudled.

• 900 kr – mindre allvarliga felparkeringar Exempel: stå längre än tillåten tid, överskriden biljett, parkera där avgift krävs men utan att betala.

Privat mark: Parkering i garage och på tomtmark kan prissättas fritt av fastighetsägaren, men maxavgiften för böter får inte överstiga kommunens felparkeringsavgift.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025