Ledare

Kommer vi att lära oss något av Northvolt?

Ledarredaktionen
loadingSkellefteå har fått nytt hopp i och med Lytens köp av Northvolts konkursbo. Arkivbild Foto: Pontus Lundahl/TT
Skellefteå har fått nytt hopp i och med Lytens köp av Northvolts konkursbo. Arkivbild Foto: Pontus Lundahl/TT
Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Epoch Times ledarredaktion.

Amerikanska Lytens köp av Northvolts konkursbo var för många troligen ett slags slutpunkt på det utdragna lidande som den tilltänkta norrländska batterijättens undergång utgjort under året. Även en av Northvolts tidigaste och hårdaste kritiker, nationalekonomen Magnus Henrekson, har uttryckt viss optimism. 

Det återstår dock att se om Lyten kan vända nederlaget till en hygglig vinst åtminstone för Skellefteå, eller om vi kommer att få se ett scenario i stil med Saab Automobile. Efter GM:s beslut att sälja den en gång svenska kronjuvelen 2008 vidtog åratal av olika mer eller mindre seriösa försök att rädda någonting av arvet. Dessa får anses ha dött ut definitivt först under det senaste årsskiftet, då Nevs avvecklades. Då hade det som återstod av Saab Automobile fört en marginell tillvaro i en bra bit över ett årtionde. I stället för en definitiv och brutal slutpunkt blev det ett långsamt borttynande i tystnad.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Ledare

Kommer vi att lära oss något av Northvolt?

Ledarredaktionen
loadingSkellefteå har fått nytt hopp i och med Lytens köp av Northvolts konkursbo. Arkivbild Foto: Pontus Lundahl/TT
Skellefteå har fått nytt hopp i och med Lytens köp av Northvolts konkursbo. Arkivbild Foto: Pontus Lundahl/TT
Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Epoch Times ledarredaktion.

Amerikanska Lytens köp av Northvolts konkursbo var för många troligen ett slags slutpunkt på det utdragna lidande som den tilltänkta norrländska batterijättens undergång utgjort under året. Även en av Northvolts tidigaste och hårdaste kritiker, nationalekonomen Magnus Henrekson, har uttryckt viss optimism. 

Det återstår dock att se om Lyten kan vända nederlaget till en hygglig vinst åtminstone för Skellefteå, eller om vi kommer att få se ett scenario i stil med Saab Automobile. Efter GM:s beslut att sälja den en gång svenska kronjuvelen 2008 vidtog åratal av olika mer eller mindre seriösa försök att rädda någonting av arvet. Dessa får anses ha dött ut definitivt först under det senaste årsskiftet, då Nevs avvecklades. Då hade det som återstod av Saab Automobile fört en marginell tillvaro i en bra bit över ett årtionde. I stället för en definitiv och brutal slutpunkt blev det ett långsamt borttynande i tystnad.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025