loadingKortuppgifter från svenska köpare kan ha hamnat hos kinesiska kriminella i en stor härva med bluffhemsidor. Illustrationsbild. Foto: Annika Byrde/TT
Kortuppgifter från svenska köpare kan ha hamnat hos kinesiska kriminella i en stor härva med bluffhemsidor. Illustrationsbild. Foto: Annika Byrde/TT
Inrikes

Kinesiskt nätverk bakom svenska bluffsajter

Moa Persson/TT

Svenska köpare kan ha blivit blåsta av bluffsajter – från kriminella gäng i Kina. Fler än 800 000 personer i Europa och USA har lurats att dela med sig av kortuppgifter till ett stort nätverk bakom falska näthandelsbutiker.

Bluffsajterna beskrivs drivas på en industriell skala, där programmerare har skapat tiotusentals falska näthandelssidor som erbjuder designerkläder och accessoarer från kända varumärken såsom Hugo Boss, Dior och Nike.

Över 76 000 bluffhemsidor har publicerats på flera olika språk, bland annat på svenska, engelska, franska och tyska, visar en gemensam granskning från The Guardian, Le Monde och Die Zeit.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKortuppgifter från svenska köpare kan ha hamnat hos kinesiska kriminella i en stor härva med bluffhemsidor. Illustrationsbild. Foto: Annika Byrde/TT
Kortuppgifter från svenska köpare kan ha hamnat hos kinesiska kriminella i en stor härva med bluffhemsidor. Illustrationsbild. Foto: Annika Byrde/TT
Inrikes

Kinesiskt nätverk bakom svenska bluffsajter

Moa Persson/TT

Svenska köpare kan ha blivit blåsta av bluffsajter – från kriminella gäng i Kina. Fler än 800 000 personer i Europa och USA har lurats att dela med sig av kortuppgifter till ett stort nätverk bakom falska näthandelsbutiker.

Bluffsajterna beskrivs drivas på en industriell skala, där programmerare har skapat tiotusentals falska näthandelssidor som erbjuder designerkläder och accessoarer från kända varumärken såsom Hugo Boss, Dior och Nike.

Över 76 000 bluffhemsidor har publicerats på flera olika språk, bland annat på svenska, engelska, franska och tyska, visar en gemensam granskning från The Guardian, Le Monde och Die Zeit.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024