I förra veckan lanserades internetforumet MySpace i Kina. Forumet som är världens största i sitt slag, och särskilt utbrett inom musikvärlden, har fler än 100 miljoner användare. Denna siffra förväntas stiga sedan Kinas internetanvändare nu fått tillgång till forumet. Dock påverkas inte siffrorna inom forumets diskussioner kring politik och religion, eftersom dessa inte finns tillgängliga för de kinesiska användarna.
Liksom bland annat Google och Yahoo! har MySpace gått med på den kinesiska kommunistregimens krav om censur på internet. Som kinesisk användare kan man sedan förra veckan skapa personliga hemsidor och delta i MySpace’s diskussioner i ämnen såsom musik, sport och film, men försök att lägga in ord som ”Dalai Lama”, ”Falun Gong”, eller ”Taiwans självständighet” ger emellertid meddelandet ”Tyvärr, artikeln du vill publicera tycks innehålla olämpligt innehåll. Vänligen ta bort det opassande innehållet och försök igen.”
Enligt en artikel av Lu EnJie på hemsidan texit.com uppmanas de kinesiska användarna dessutom att rapportera ”dåligt uppförande” till webbadministratören genom att klicka på en knapp. Enligt sidans ”regler och villkor” syftar det ”dåliga uppförandet” till saker som ‘äventyrande av nationens säkerhet, avslöjande av statshemligheter, omstörtande verksamhet, underminering av den nationella enigheten, spridande av rykten eller störande av den allmänna ordningen.”
Västerländska internetföretag i Kina brukar oftast styras från sitt ursprungsland. Detta gäller inte MySpace China. I en kommentar till den kinesiska tidningen Finance World säger företagets kinesiske vd Luo Chuan att det lokala styret över sidan kommer att ha ”full kontroll” över sidans alla förändringar.
MySpace som framförallt används av musiker – allt från artister som Madonna till okända hemmamusiker – köptes för inte så länge sedan av mediejätten Rupert Murdoch. Enligt dokumentären ”Murdochs mord på journalistiken” som sänts på SVT, äger hans företag News Corporation så mycket som nio satellitburna tv-nätverk, 175 dagstidningar, 40 bokförlag, 40 tv-stationer och en filmstudio. Hans medier sägs nå ut till sammanlagt 4,7 miljarder människor – tre fjärdedelar av jordens befolkning. I dokumentären intervjuas före detta anställda på TV-kanalen Fox News. Dessa framställer Murdochs medieimperium som toppstyrt och som ett hot mot journalistiken och i förlängningen ett hot mot demokratin.