Kristdemokraterna vill lagstifta om ett maxtak på tolv barn för barngrupper mellan noll och tre år på förskolan, skriver KD-ledaren Ebba Busch i ett debattinlägg i Aftonbladet.
– Vill man ha ett tryggt Sverige måste vi börja med barnen. Det kan vara uppemot 19 barn nu och då är det svårt att få tid med varje barn att bli sedda och hörda. Vi behöver prioritera välfärden, därför ställer vi ut det här vallöftet, säger KD-ledaren och energiministern Ebba Busch till SVT.
Ebba Busch ser de lägre födelsetalen som ett tillfälle att få mer utrymme på förskolorna.
– Lägg inte ner förskolorna utan möjliggör i stället för färre barn i småbarnsgrupperna. Vi är beredda att från statligt håll stötta detta, säger Ebba Busch.













