loadingAmerikanska elbilstillverkaren Tesla får öppna plånboken efter den dödliga olyckan i Florida 2019. Arkivbild. Foto: Richard Vogel/AP/TT
Amerikanska elbilstillverkaren Tesla får öppna plånboken efter den dödliga olyckan i Florida 2019. Arkivbild. Foto: Richard Vogel/AP/TT
Utrikes

Jury i USA: Tesla ska betala miljarder för olycka

TT

En jury i USA har beslutat att elbilstillverkaren Tesla ska betala omkring 243 miljoner dollar, motsvarande 2,4 miljarder kronor, i böter och skadestånd för en dödlig olycka med en Teslabil, skriver The New York Times.

Bilen framfördes vid tillfället av en man som hade aktiverat Teslas automatiska förarassistanssystem.

Olyckan inträffade i Key Largo i Florida 2019 när Teslabilen körde på ett ungt par. En 22-årig kvinna avled och hennes pojkvän skadades allvarligt.

Juryn slår fast att företaget bär ett betydande ansvar för det som inträffade eftersom assistanssystemet fallerade, och att inte hela skulden kan läggas på föraren som dock har erkänt att han distraherades av sin telefon.

Juryn har därför beslutat att Tesla ska betala 200 miljoner dollar i böter, samt en tredjedel av skadeståndet på totalt 129 miljoner dollar till kvinnans anhöriga och till pojkvännen eftersom Tesla anses bära en tredjedel av skulden till olyckan. Föraren har tidigare nått en förlikning med familjen och betalat en okänd summa i skadestånd.

Bedömare anser att juryns beslut kan öppna för fler rättsprocesser mot Tesla i framtiden.

Rättad: I en tidigare version av texten fanns en felaktig skadeståndssumma.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingAmerikanska elbilstillverkaren Tesla får öppna plånboken efter den dödliga olyckan i Florida 2019. Arkivbild. Foto: Richard Vogel/AP/TT
Amerikanska elbilstillverkaren Tesla får öppna plånboken efter den dödliga olyckan i Florida 2019. Arkivbild. Foto: Richard Vogel/AP/TT
Utrikes

Jury i USA: Tesla ska betala miljarder för olycka

TT

En jury i USA har beslutat att elbilstillverkaren Tesla ska betala omkring 243 miljoner dollar, motsvarande 2,4 miljarder kronor, i böter och skadestånd för en dödlig olycka med en Teslabil, skriver The New York Times.

Bilen framfördes vid tillfället av en man som hade aktiverat Teslas automatiska förarassistanssystem.

Olyckan inträffade i Key Largo i Florida 2019 när Teslabilen körde på ett ungt par. En 22-årig kvinna avled och hennes pojkvän skadades allvarligt.

Juryn slår fast att företaget bär ett betydande ansvar för det som inträffade eftersom assistanssystemet fallerade, och att inte hela skulden kan läggas på föraren som dock har erkänt att han distraherades av sin telefon.

Juryn har därför beslutat att Tesla ska betala 200 miljoner dollar i böter, samt en tredjedel av skadeståndet på totalt 129 miljoner dollar till kvinnans anhöriga och till pojkvännen eftersom Tesla anses bära en tredjedel av skulden till olyckan. Föraren har tidigare nått en förlikning med familjen och betalat en okänd summa i skadestånd.

Bedömare anser att juryns beslut kan öppna för fler rättsprocesser mot Tesla i framtiden.

Rättad: I en tidigare version av texten fanns en felaktig skadeståndssumma.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025