loadingJafar Panahi är en av Irans mest internationellt erkända filmskapare. Foto: Jessica Gow/TT
Jafar Panahi är en av Irans mest internationellt erkända filmskapare. Foto: Jessica Gow/TT
Kultur | Film

Iranska Oscarshoppet: Framgången skyddar

Sophie Tanha/TT

Om Irans rättsväsende fått sin vilja igenom hade det inte blivit någon film. Men Jafar Panahi lyckades göra klart ”Det var bara en olycka” – som belönades med ett av filmvärldens finaste priser.

– Framgången gör att regeringen inte kan göra vad som helst med dig längre. För du har ögon på dig, även utifrån.

Det är en trött Jafar Panahi som tar emot journalist efter journalist i hotellsviten i Stockholm. Under en period förbjöds han både att lämna Iran och prata med medier. Veckorna innan Oscarsnomineringarna offentliggörs är det som om han tar igen för förlorad tid.

Trots internationella framgångar, som att belönas med Guldpalmen vid årets Cannesfestival, är hans filmer fortfarande förbjudna i Iran, där de spelas in.

– Man försöker hitta andra sätt. Vi skickar filmerna till festivaler och ibland visas de där. När filmen väl synts utomlands så kommer den tillbaka till Iran och det samhälle som inspirerat den, säger han.

Sättet att nå iranierna skildras i filmen ”Taxi Teheran” från 2015, där en rollfigur lever på att sälja piratkopior av filmer som totalförbjuds i den islamiska republiken.

Inspirerad av fängelset

Hans nu aktuella ”Det var bara en olycka” är inspirerad av berättelser som Panahi hörde hos medfångar när han för ett par år sedan satt fängslad i sju månader på grund av sitt filmskapande.

Den Oscarstippade filmen handlar om en före detta politisk fånge som tror sig stöta på en fängelseanställd som torterat honom. Innan han tar ut sin hämnd måste han dock söka upp andra som överlevt Irans skräckfängelser för att säkerställa att mannen verkligen är den han tror.

Likt många andra av Jafar Panahis filmer utspelas den till stor del i en bil – där behöver han nämligen inte söka myndigheternas tillstånd för att filma. Han måste ständigt vidta säkerhetsåtgärder och ger aldrig ut hela manus till sitt team. Skådespelarna får läsa sina repliker kort före inspelningarna.

Beslagtogs nästan

När det bara återstod några få scener kvar att filma stoppades teamet av säkerhetsstyrkor som beslagtog deras utrustning. Men Jafar Panahi, som efter flera års filmförbud och två rundor i fängelse vant sig vid regimens hökögon, hade redan hunnit säkerhetskopiera allt material och gömt undan det.

Utifrån kan det vara svårt att förstå hur man kan leva under sådant förtryck, säger han.

– Men under de omständigheterna så försöker man bara hitta det bästa sättet att överleva på.

Trots riskerna har han inga planer på att sluta göra film.

– Det är det enda jobbet jag kan.

Fängslad och Guldpalmsbelönad

Jafar Panahi, född 1960 i staden Mianeh, är en av Irans mest internationellt erkända filmskapare.

Han beskriver sig själv som en social filmskapare, och hans verk behandlar ofta frågor om maktstrukturer och förtryck.

Han har vid två tillfällen suttit i fängelse av politiska skäl och belagts med både reseförbud och förbud mot att göra film.

Trots det har han fortsatt sitt skapande, genom att till exempel spela in filmer i smyg med sin mobilkamera medan han befinner sig i husarrest.

År 2025 tilldelades han Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes för sin film ”Det var bara en olycka”.

I sitt tacktal uppmanade Panahi alla iranier i hela världen att enas och tillsammans kämpa för ett ”fritt Iran".

Filmen har skickats in som Frankrikes bidrag till Oscarsgalan, där den bedöms ha goda chanser. Den har svensk premiär den 28 november.

(TT)

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingJafar Panahi är en av Irans mest internationellt erkända filmskapare. Foto: Jessica Gow/TT
Jafar Panahi är en av Irans mest internationellt erkända filmskapare. Foto: Jessica Gow/TT
Kultur | Film

Iranska Oscarshoppet: Framgången skyddar

Sophie Tanha/TT

Om Irans rättsväsende fått sin vilja igenom hade det inte blivit någon film. Men Jafar Panahi lyckades göra klart ”Det var bara en olycka” – som belönades med ett av filmvärldens finaste priser.

– Framgången gör att regeringen inte kan göra vad som helst med dig längre. För du har ögon på dig, även utifrån.

Det är en trött Jafar Panahi som tar emot journalist efter journalist i hotellsviten i Stockholm. Under en period förbjöds han både att lämna Iran och prata med medier. Veckorna innan Oscarsnomineringarna offentliggörs är det som om han tar igen för förlorad tid.

Trots internationella framgångar, som att belönas med Guldpalmen vid årets Cannesfestival, är hans filmer fortfarande förbjudna i Iran, där de spelas in.

– Man försöker hitta andra sätt. Vi skickar filmerna till festivaler och ibland visas de där. När filmen väl synts utomlands så kommer den tillbaka till Iran och det samhälle som inspirerat den, säger han.

Sättet att nå iranierna skildras i filmen ”Taxi Teheran” från 2015, där en rollfigur lever på att sälja piratkopior av filmer som totalförbjuds i den islamiska republiken.

Inspirerad av fängelset

Hans nu aktuella ”Det var bara en olycka” är inspirerad av berättelser som Panahi hörde hos medfångar när han för ett par år sedan satt fängslad i sju månader på grund av sitt filmskapande.

Den Oscarstippade filmen handlar om en före detta politisk fånge som tror sig stöta på en fängelseanställd som torterat honom. Innan han tar ut sin hämnd måste han dock söka upp andra som överlevt Irans skräckfängelser för att säkerställa att mannen verkligen är den han tror.

Likt många andra av Jafar Panahis filmer utspelas den till stor del i en bil – där behöver han nämligen inte söka myndigheternas tillstånd för att filma. Han måste ständigt vidta säkerhetsåtgärder och ger aldrig ut hela manus till sitt team. Skådespelarna får läsa sina repliker kort före inspelningarna.

Beslagtogs nästan

När det bara återstod några få scener kvar att filma stoppades teamet av säkerhetsstyrkor som beslagtog deras utrustning. Men Jafar Panahi, som efter flera års filmförbud och två rundor i fängelse vant sig vid regimens hökögon, hade redan hunnit säkerhetskopiera allt material och gömt undan det.

Utifrån kan det vara svårt att förstå hur man kan leva under sådant förtryck, säger han.

– Men under de omständigheterna så försöker man bara hitta det bästa sättet att överleva på.

Trots riskerna har han inga planer på att sluta göra film.

– Det är det enda jobbet jag kan.

Fängslad och Guldpalmsbelönad

Jafar Panahi, född 1960 i staden Mianeh, är en av Irans mest internationellt erkända filmskapare.

Han beskriver sig själv som en social filmskapare, och hans verk behandlar ofta frågor om maktstrukturer och förtryck.

Han har vid två tillfällen suttit i fängelse av politiska skäl och belagts med både reseförbud och förbud mot att göra film.

Trots det har han fortsatt sitt skapande, genom att till exempel spela in filmer i smyg med sin mobilkamera medan han befinner sig i husarrest.

År 2025 tilldelades han Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes för sin film ”Det var bara en olycka”.

I sitt tacktal uppmanade Panahi alla iranier i hela världen att enas och tillsammans kämpa för ett ”fritt Iran".

Filmen har skickats in som Frankrikes bidrag till Oscarsgalan, där den bedöms ha goda chanser. Den har svensk premiär den 28 november.

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025