iPhone och Apple TV presenterades på MacWorld
Apples vd Steve Jobs introducerar den nya iPhone som är en kombination av mobiltelefon, en iPod med widescreen och touchkontroller, samt en apparat för kommunikation på internet med möjligheten att använda e-post, nätsurf, kartor och sökfunktioner, vid MacWorld den 9 januari 2007 i San Francisco. (Foto: David Paul Morris/Getty Images)


Steven Jobs gillar att trolla fram kaniner ur hatten vid den årliga MacWorldExpo. Den drar till sig Mac-entusiaster från hela världen och stakar ut riktningen för Apples aktie för resten av året. Och det här året fortsatte han traditionen genom att ta fram två kaniner ur sin hatt.

Klockan 21 den 9 januari avslöjade Jobs två nya Appleprodukter – de upphaussade iPhone och AppleTV – som kommer att släppas de kommande två månaderna. Han hyllade iPhone som en ”revolutionerande och magisk produkt som bokstavligt talat är fem år före alla andra mobiltelefoner.”

Jobs hade vid sitt tal, som fått stor publicitet, sällskap av chefer från Google och Yahoo, som också hyllade iPhone.

Kombination av samtal och multimedia

iPhone försöker kombinera tre produkter – en mobiltelefon, en iPod med widescreen och en apparat med internetkommunikation med e-post och nätsurfning.

”Vi är alla födda med den ultimata pekapparaten – våra fingrar – och iPod använder dem för att skapa det mest revolutionerande sedan musen”, sade Jobs om iPhone medan han gav livedemonstrationer av produkten.

iPhone släpps i två modeller, för 499 respektive 599 dollar, och förväntas bli tillänglig i USA i juni.

För tv vad iPod gjorde för musiken?

Tillsammans med iPhone visade Jobs också för första gången upp AppleTV, en mediemottagare med vilken man laddar ner innehåll från internet mot en prenumerationskostnad.

Apple TV har en 40 GB hårddisk och kan kopplas till de flesta widescreen-TV och hemmabiosystem. Enheten har trådlös funktion och Apple har gjort så att den kan synkronisera innehållet med en dator eller föra över innehållet från datorer till tv:n utan kablar.

Marknadsanalytiker säger att Apple med den nya mediemottagaren försöker förenkla överföringen av innehåll till tv:n och familjernas vardagsrum, och således ta över denna växande marknad som man gjorde med iPod och iTunes.

Apples aktie steg med mer än sju procent efter tillkännagivandet.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/7-1-10/50266.html


Apples nya iPhone, som är en kombination av en mobiltelefon, en iPod och en Internetapparat. (Foto: Apple Computer)

Apples nya iPhone, som är en kombination av en mobiltelefon, en iPod och en Internetapparat. (Foto: Apple Computer)


Apple försöker få in nedladdat material i vardagsrummen genom ”Apple TV”. Analytiker säger att målet är att lägga beslag på marknaden som man gjorde med iTunes. (Foto: Apple Computer)

Apple försöker få in nedladdat material i vardagsrummen genom ”Apple TV”. Analytiker säger att målet är att lägga beslag på marknaden som man gjorde med iTunes. (Foto: Apple Computer)