loadingVissa branscher är mer kritiska än andra till att använda AI för att söka jobb. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Vissa branscher är mer kritiska än andra till att använda AI för att söka jobb. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

AI präglar både jobbansökningar och annonser

Sophie Gräsberg/TT

Rekryterare drunknar i jobbansökningar skrivna med AI. Samtidigt använder nästan hälften av dem själva AI för att skriva sina annonser.

– Det är en ganska polariserad fråga, säger Anita Rae på Jobbland.

Många tar hjälp av AI för att underlätta eller effektivisera sitt jobbsökande. När jobbland i våras undersökte rekryterares syn på kandidater som använde AI vid jobbansökan svarade 44 procent att de fick en sämre uppfattning av kandidaten. Samtidigt uppgav 43 procent att de använt AI-tjänster för att skriva platsannonser.

– Det är svårt att hantera trycket av ansökningar men också att särskilja kandidaterna, säger Anita Rae, arbetsmarknadschef på jobbsökningssajten Jobbland.

De branscher som var mest negativa till att använda AI i jobbansökningar var yrken där det krävdes mycket kundkontakt och kommunikationsförmåga.

– Den typen av egenskaper kan vara lite svårt att få igenom i en AI-genererad ansökan.

Många liknande ansökningar

Anita Rae säger att jobbansökningar där kandidaten använt AI för att generera texten kommer fortsätta att bli vanligare och att rekryterare får anpassa sig.

– Det kan ju komma att man får väldigt lika ansökningar, om de är genererade genom AI, säger hon och tillägger:

– Man kan ju som rekryterare underlätta för sig själv genom att till exempel ha mer kompetensbaserade urvalsmetoder. Det minskar ju den här biasen mot AI-skapade texter.

Använd men redigera

Trots att många rekryterare är negativt inställda till att kandidater använder AI vid jobbansökan, tycker Anita Rae att det är ett bra verktyg. Hon rekommenderar jobbsökanden att använda verktygen för att effektivisera processen.

– Vi vet ju att jobbsökande är väldigt tidskrävande, det är också ganska ensamt.

Hon betonar samtidigt vikten av att ändå anpassa och redigera texterna som produceras med hjälp av AI.

– Den här typen av verktyg känner inte dig som kandidat och har inte din röst. Redigera och skapa ditt eget språk i själva ansökningen. Då känns det mer personligt.

Samtidigt som många rekryterare är skeptiska till användningen av AI vill Anita Rae lyfta att rekryterarna själva kan nyttja AI. Bland annat genom att automatisera arbetsuppgifter som de annars inte haft tid med.

– Man kan ge personlig feedback på ansökan för kandidaterna som inte har nått hela vägen fram. Det skulle jag säga vore väldigt positivt om man kunde hantera det på ett bättre sätt som rekryterare.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingVissa branscher är mer kritiska än andra till att använda AI för att söka jobb. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Vissa branscher är mer kritiska än andra till att använda AI för att söka jobb. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

AI präglar både jobbansökningar och annonser

Sophie Gräsberg/TT

Rekryterare drunknar i jobbansökningar skrivna med AI. Samtidigt använder nästan hälften av dem själva AI för att skriva sina annonser.

– Det är en ganska polariserad fråga, säger Anita Rae på Jobbland.

Många tar hjälp av AI för att underlätta eller effektivisera sitt jobbsökande. När jobbland i våras undersökte rekryterares syn på kandidater som använde AI vid jobbansökan svarade 44 procent att de fick en sämre uppfattning av kandidaten. Samtidigt uppgav 43 procent att de använt AI-tjänster för att skriva platsannonser.

– Det är svårt att hantera trycket av ansökningar men också att särskilja kandidaterna, säger Anita Rae, arbetsmarknadschef på jobbsökningssajten Jobbland.

De branscher som var mest negativa till att använda AI i jobbansökningar var yrken där det krävdes mycket kundkontakt och kommunikationsförmåga.

– Den typen av egenskaper kan vara lite svårt att få igenom i en AI-genererad ansökan.

Många liknande ansökningar

Anita Rae säger att jobbansökningar där kandidaten använt AI för att generera texten kommer fortsätta att bli vanligare och att rekryterare får anpassa sig.

– Det kan ju komma att man får väldigt lika ansökningar, om de är genererade genom AI, säger hon och tillägger:

– Man kan ju som rekryterare underlätta för sig själv genom att till exempel ha mer kompetensbaserade urvalsmetoder. Det minskar ju den här biasen mot AI-skapade texter.

Använd men redigera

Trots att många rekryterare är negativt inställda till att kandidater använder AI vid jobbansökan, tycker Anita Rae att det är ett bra verktyg. Hon rekommenderar jobbsökanden att använda verktygen för att effektivisera processen.

– Vi vet ju att jobbsökande är väldigt tidskrävande, det är också ganska ensamt.

Hon betonar samtidigt vikten av att ändå anpassa och redigera texterna som produceras med hjälp av AI.

– Den här typen av verktyg känner inte dig som kandidat och har inte din röst. Redigera och skapa ditt eget språk i själva ansökningen. Då känns det mer personligt.

Samtidigt som många rekryterare är skeptiska till användningen av AI vill Anita Rae lyfta att rekryterarna själva kan nyttja AI. Bland annat genom att automatisera arbetsuppgifter som de annars inte haft tid med.

– Man kan ge personlig feedback på ansökan för kandidaterna som inte har nått hela vägen fram. Det skulle jag säga vore väldigt positivt om man kunde hantera det på ett bättre sätt som rekryterare.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025