loadingHalkolyckor kostar samhället stora summor pengar. (Foto: Junge, Heiko -arkivbild)
Halkolyckor kostar samhället stora summor pengar. (Foto: Junge, Heiko -arkivbild)
Inrikes

Högt pris för dålig snöröjning

Epoch Times

Många har fått betala ett högt pris för de senaste dygnens dåliga snöröjning i Stockholm och övriga Mälardalen. Antalet halkolyckor som resulterat i benbrott eller andra skador har mångdubblats de senaste två dygnen, rapporterar några av de stora sjukhusen i området.

På Södersjukhusets ortoped rapporteras en tredubbling jämfört med en vanlig dag, Karolinska räknar med en femdubbling, 83 personer kom till S:t Görans ortopedakut mot drygt 50 per dag en vecka tidigare.

– Vi ser en markant ökning. På onsdagskvällen var det nog fyra gånger fler patienter på akuten än normalt, men vi lyckades förstärka med alla läkare vi kunde tillgå, säger Karin Bernhoff, verksamhetschef på Akademiska sjukhusets ortopedi, och vädjar om att fler, inte bara äldre, ska använda broddar under skorna.

Snöröjning är lönsamt

Hur mycket skadorna bara för fotgängare kostar den enskilde och samhället är svårt att beräkna. Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) släppte 2012 en rapport som granskade vintern 2010/11, som också inleddes med snö och kyla i mitten av november, och bedömningen var att skadekostnaden var fyra gånger högre än vad som satsades på att hålla trottoarer och cykelbanor rena från snö och is.

Vinterväghållningen på den typen av vägar uppskattades till 550 miljoner, skadorna till drygt 2 miljarder kronor. VTI konstaterade följaktligen att det skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt att satsa mer på vinterväghållning för fotgängare.

Vintern 2010 skadades nästan 27 000 fotgängare i hela landet på grund av snö och is och 16 000 av dem var kvinnor. Männen skadade sig oftast i det egna bostadsområdet, på garageuppfarter och parkeringsplatser medan kvinnornas riskområden främst var trottoarer, gångvägar och hållplatser.

Högst risk för äldre

Riskerna i samband med halkolyckor är allra störst för äldre som lider av osteoporos eller benskörhet, men även yngre som får en fraktur kan räkna med flera besvärliga månader.

– Den vanligaste skadan vid halkolyckor är fotledsfraktur. Det betyder operation, gips i två månader och ytterligare flera månader innan patienten är helt återställd. Efter en opererad handledsfraktur blir det gips i fyra veckor och ungefär lika lång tid för att bli återställd, säger Sari Ponzer, professor i ortopedi och verksamhetschef på Södersjukhuset.

(TT)

Halkolyckor
Den i särklass vanligaste skadan hos både män och kvinnor i samband med halkolyckor är frakturer. Därefter följer krosskador och blodutgjutning.
Ansvaret för att hålla trottoarer och cykelbanor rena från snö och is ligger främst hos kommunen, men också hos fastighetsägarna.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) uppskattar att 17 procent av alla halkolyckor leder till vård på sjukhus. Årligen handlar det om 27 000 vårddygn.
Källa: MSB

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingHalkolyckor kostar samhället stora summor pengar. (Foto: Junge, Heiko -arkivbild)
Halkolyckor kostar samhället stora summor pengar. (Foto: Junge, Heiko -arkivbild)
Inrikes

Högt pris för dålig snöröjning

Epoch Times

Många har fått betala ett högt pris för de senaste dygnens dåliga snöröjning i Stockholm och övriga Mälardalen. Antalet halkolyckor som resulterat i benbrott eller andra skador har mångdubblats de senaste två dygnen, rapporterar några av de stora sjukhusen i området.

På Södersjukhusets ortoped rapporteras en tredubbling jämfört med en vanlig dag, Karolinska räknar med en femdubbling, 83 personer kom till S:t Görans ortopedakut mot drygt 50 per dag en vecka tidigare.

– Vi ser en markant ökning. På onsdagskvällen var det nog fyra gånger fler patienter på akuten än normalt, men vi lyckades förstärka med alla läkare vi kunde tillgå, säger Karin Bernhoff, verksamhetschef på Akademiska sjukhusets ortopedi, och vädjar om att fler, inte bara äldre, ska använda broddar under skorna.

Snöröjning är lönsamt

Hur mycket skadorna bara för fotgängare kostar den enskilde och samhället är svårt att beräkna. Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) släppte 2012 en rapport som granskade vintern 2010/11, som också inleddes med snö och kyla i mitten av november, och bedömningen var att skadekostnaden var fyra gånger högre än vad som satsades på att hålla trottoarer och cykelbanor rena från snö och is.

Vinterväghållningen på den typen av vägar uppskattades till 550 miljoner, skadorna till drygt 2 miljarder kronor. VTI konstaterade följaktligen att det skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt att satsa mer på vinterväghållning för fotgängare.

Vintern 2010 skadades nästan 27 000 fotgängare i hela landet på grund av snö och is och 16 000 av dem var kvinnor. Männen skadade sig oftast i det egna bostadsområdet, på garageuppfarter och parkeringsplatser medan kvinnornas riskområden främst var trottoarer, gångvägar och hållplatser.

Högst risk för äldre

Riskerna i samband med halkolyckor är allra störst för äldre som lider av osteoporos eller benskörhet, men även yngre som får en fraktur kan räkna med flera besvärliga månader.

– Den vanligaste skadan vid halkolyckor är fotledsfraktur. Det betyder operation, gips i två månader och ytterligare flera månader innan patienten är helt återställd. Efter en opererad handledsfraktur blir det gips i fyra veckor och ungefär lika lång tid för att bli återställd, säger Sari Ponzer, professor i ortopedi och verksamhetschef på Södersjukhuset.

(TT)

Halkolyckor
Den i särklass vanligaste skadan hos både män och kvinnor i samband med halkolyckor är frakturer. Därefter följer krosskador och blodutgjutning.
Ansvaret för att hålla trottoarer och cykelbanor rena från snö och is ligger främst hos kommunen, men också hos fastighetsägarna.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) uppskattar att 17 procent av alla halkolyckor leder till vård på sjukhus. Årligen handlar det om 27 000 vårddygn.
Källa: MSB

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025