loadingNatalee Ågren, vd på Svenska taxiförbundet, menar att landsbygden skulle gagnas av att den anropsstyrda kollektivtrafiken marknadsfördes  bättre. Foto: Peter Iggström
Natalee Ågren, vd på Svenska taxiförbundet, menar att landsbygden skulle gagnas av att den anropsstyrda kollektivtrafiken marknadsfördes bättre. Foto: Peter Iggström
Inrikes

”Hemlig” kollektivtrafik kan få hela Sverige att leva

Hans Bengtsson
Hans Bengtsson

Anropsstyrd kollektivtrafik är en outnyttjad resurs som skulle bidra till bättre miljö och en levande landsbygd, om den bara marknadsfördes rätt, menar Svenska taxiförbundet. 

Natalee Ågren, vd för Svenska taxiförbundet, anser att den anropsstyrda kollektivtrafiken borde utnyttjas bättre. Rätt marknadsförd, skulle den bidra till att hela Sverige verkligen kan leva. 

Redan 2018 publicerade Taxiförbundet en kartläggning av den anropsstyrda kollektivtrafiken med titeln ”Sveriges hemligaste kollektivtrafik”. 

− I kartläggningen kom man fram till att många inte känner till den anropsstyrda kollektivtrafiken, och att det inte heller görs tillräckligt mycket för att marknadsföra den, säger Natalee Ågren. 

Hon menar att samma förhållande gäller i dag, och att man i regel behöver egen bil för att kunna bo på landsbygden – något som den anropsstyrda kollektivtrafiken kunna ändra på.

Att låta tomma bussar köra långa landsbygdslinjer är varken ekonomiskt eller klimatmässigt försvarbart.

Natalee ÅgrenVd, Svenska taxiförbundet

Ett aktuellt exempel är Länstrafiken i Kronoberg som den 14 december inleder ett halvårs försök med att öka tillgängligheten till kollektivtrafik för människor på landsbygden, genom anropsstyrd trafik. Försöket gäller mellan utvalda orter i Ljungby kommun. 

”Det är spännande att vi ska testa ett nytt sätt att resa i Kronoberg med start i Ljungby. Där finns ett tydligt behov av flexibla lösningar, där anropsstyrd trafik kan vara den nyckel som behövs för att knyta samman länets kollektivtrafik”, säger Johan Ederström (M), trafiknämndens 1:e vice ordförande i Region Kronoberg, i ett uttalande. 

Men anropsstyrd kollektivtrafik handlar inte bara om att fler ska kunna bo på landet.

− Att låta tomma bussar köra långa landsbygdslinjer är varken ekonomiskt eller klimatmässigt försvarbart. Genom att i stället använda redan befintliga taxibilar minskar utsläppen samtidigt som tillgängligheten ökar. Om vi menar allvar med att hela Sverige ska leva, måste vi också se till att hela Sverige går att resa i, säger Natalee Ågren.

Samtidigt påpekar hon att taxibranschen inte kan lösa detta på egen hand – förutsättningarna måste skapas i de upphandlingar av samhällsbetalda resor som landets regiontrafikmyndigheter regelbundet genomför. 

Anropsstyrd kollektivtrafik

Anropsstyrd kollektivtrafik innebär att resenären beställer sin resa via telefon, webbplats eller app. När enstaka eller få resenärer vill åka kan mindre fordon, såsom taxi, användas för turen. Om ingen vill åka genomförs inte turen. Systemet kan anpassas på olika sätt, till exempel genom att korta körsträckan, tillfälligt hoppa över hållplatser eller hämta upp resenärer närmare bostaden. Anropsstyrd kollektivtrafik kan också ersätta fasta busslinjer med få resande och samtidigt säkra tillgången till kollektivtrafiken på landsbygden.

Källa: Svenska taxiförbundet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingNatalee Ågren, vd på Svenska taxiförbundet, menar att landsbygden skulle gagnas av att den anropsstyrda kollektivtrafiken marknadsfördes  bättre. Foto: Peter Iggström
Natalee Ågren, vd på Svenska taxiförbundet, menar att landsbygden skulle gagnas av att den anropsstyrda kollektivtrafiken marknadsfördes bättre. Foto: Peter Iggström
Inrikes

”Hemlig” kollektivtrafik kan få hela Sverige att leva

Hans Bengtsson
Hans Bengtsson

Anropsstyrd kollektivtrafik är en outnyttjad resurs som skulle bidra till bättre miljö och en levande landsbygd, om den bara marknadsfördes rätt, menar Svenska taxiförbundet. 

Natalee Ågren, vd för Svenska taxiförbundet, anser att den anropsstyrda kollektivtrafiken borde utnyttjas bättre. Rätt marknadsförd, skulle den bidra till att hela Sverige verkligen kan leva. 

Redan 2018 publicerade Taxiförbundet en kartläggning av den anropsstyrda kollektivtrafiken med titeln ”Sveriges hemligaste kollektivtrafik”. 

− I kartläggningen kom man fram till att många inte känner till den anropsstyrda kollektivtrafiken, och att det inte heller görs tillräckligt mycket för att marknadsföra den, säger Natalee Ågren. 

Hon menar att samma förhållande gäller i dag, och att man i regel behöver egen bil för att kunna bo på landsbygden – något som den anropsstyrda kollektivtrafiken kunna ändra på.

Att låta tomma bussar köra långa landsbygdslinjer är varken ekonomiskt eller klimatmässigt försvarbart.

Natalee ÅgrenVd, Svenska taxiförbundet

Ett aktuellt exempel är Länstrafiken i Kronoberg som den 14 december inleder ett halvårs försök med att öka tillgängligheten till kollektivtrafik för människor på landsbygden, genom anropsstyrd trafik. Försöket gäller mellan utvalda orter i Ljungby kommun. 

”Det är spännande att vi ska testa ett nytt sätt att resa i Kronoberg med start i Ljungby. Där finns ett tydligt behov av flexibla lösningar, där anropsstyrd trafik kan vara den nyckel som behövs för att knyta samman länets kollektivtrafik”, säger Johan Ederström (M), trafiknämndens 1:e vice ordförande i Region Kronoberg, i ett uttalande. 

Men anropsstyrd kollektivtrafik handlar inte bara om att fler ska kunna bo på landet.

− Att låta tomma bussar köra långa landsbygdslinjer är varken ekonomiskt eller klimatmässigt försvarbart. Genom att i stället använda redan befintliga taxibilar minskar utsläppen samtidigt som tillgängligheten ökar. Om vi menar allvar med att hela Sverige ska leva, måste vi också se till att hela Sverige går att resa i, säger Natalee Ågren.

Samtidigt påpekar hon att taxibranschen inte kan lösa detta på egen hand – förutsättningarna måste skapas i de upphandlingar av samhällsbetalda resor som landets regiontrafikmyndigheter regelbundet genomför. 

Anropsstyrd kollektivtrafik

Anropsstyrd kollektivtrafik innebär att resenären beställer sin resa via telefon, webbplats eller app. När enstaka eller få resenärer vill åka kan mindre fordon, såsom taxi, användas för turen. Om ingen vill åka genomförs inte turen. Systemet kan anpassas på olika sätt, till exempel genom att korta körsträckan, tillfälligt hoppa över hållplatser eller hämta upp resenärer närmare bostaden. Anropsstyrd kollektivtrafik kan också ersätta fasta busslinjer med få resande och samtidigt säkra tillgången till kollektivtrafiken på landsbygden.

Källa: Svenska taxiförbundet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025