Anropsstyrd kollektivtrafik är en outnyttjad resurs som skulle bidra till bättre miljö och en levande landsbygd, om den bara marknadsfördes rätt, menar Svenska taxiförbundet.
Natalee Ågren, vd för Svenska taxiförbundet, anser att den anropsstyrda kollektivtrafiken borde utnyttjas bättre. Rätt marknadsförd, skulle den bidra till att hela Sverige verkligen kan leva.
Redan 2018 publicerade Taxiförbundet en kartläggning av den anropsstyrda kollektivtrafiken med titeln ”Sveriges hemligaste kollektivtrafik”.
− I kartläggningen kom man fram till att många inte känner till den anropsstyrda kollektivtrafiken, och att det inte heller görs tillräckligt mycket för att marknadsföra den, säger Natalee Ågren.
Hon menar att samma förhållande gäller i dag, och att man i regel behöver egen bil för att kunna bo på landsbygden – något som den anropsstyrda kollektivtrafiken kunna ändra på.
Att låta tomma bussar köra långa landsbygdslinjer är varken ekonomiskt eller klimatmässigt försvarbart.
Natalee ÅgrenVd, Svenska taxiförbundet
Ett aktuellt exempel är Länstrafiken i Kronoberg som den 14 december inleder ett halvårs försök med att öka tillgängligheten till kollektivtrafik för människor på landsbygden, genom anropsstyrd trafik. Försöket gäller mellan utvalda orter i Ljungby kommun.
”Det är spännande att vi ska testa ett nytt sätt att resa i Kronoberg med start i Ljungby. Där finns ett tydligt behov av flexibla lösningar, där anropsstyrd trafik kan vara den nyckel som behövs för att knyta samman länets kollektivtrafik”, säger Johan Ederström (M), trafiknämndens 1:e vice ordförande i Region Kronoberg, i ett uttalande.
Men anropsstyrd kollektivtrafik handlar inte bara om att fler ska kunna bo på landet.
− Att låta tomma bussar köra långa landsbygdslinjer är varken ekonomiskt eller klimatmässigt försvarbart. Genom att i stället använda redan befintliga taxibilar minskar utsläppen samtidigt som tillgängligheten ökar. Om vi menar allvar med att hela Sverige ska leva, måste vi också se till att hela Sverige går att resa i, säger Natalee Ågren.
Samtidigt påpekar hon att taxibranschen inte kan lösa detta på egen hand – förutsättningarna måste skapas i de upphandlingar av samhällsbetalda resor som landets regiontrafikmyndigheter regelbundet genomför.














