loadingVill du spara just den där bilden från Scorpions konsert på Cypern 2022? Eller föredrar du att radera dina digitala minnen efter att du gått bort? Arkivbild. Foto: Petros Karadjias/AP/TT
Vill du spara just den där bilden från Scorpions konsert på Cypern 2022? Eller föredrar du att radera dina digitala minnen efter att du gått bort? Arkivbild. Foto: Petros Karadjias/AP/TT
Inrikes

Så dödstädar du dina sociala medier

TT

Många svenskar bryr sig om sin data, även efter döden. Men få har sett till att nära och kära känner till om de ska spara eller radera när man gått bort.

Internetstiftelsen har i en ny rapport undersökt hur svenskarna ställer sig till sitt digitala liv efter döden. Ska foton sparas? Konton raderas? Tar man med sig vissa konversationer till andra sidan, men låter andra läsas av familjen?

– Precis som vi dödstädar i det fysiska livet behöver vi göra en digital dödstädning, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen.

Spara eller radera?

Två tredjedelar uppger att de bryr sig om vad som händer med deras data efter deras bortgång.

– Det är, kanske inte så förvånande, viktigare för yngre att data sparas, säger Björn Appelgren.

40 procent – i alla åldrar – vill att deras data ska raderas när de går bort, mot 24 procent som vill att den sparas.

– Har man som många yngre alla sina minnen på sociala medier så är det såklart viktigare för dem att spara det.

Efterlevande

Det är dock få som gjort aktiva val kring vad som ska hända med digitala fotspår. Bara en av tio har upprättat ett digitalt testamente. Att fundera över vad man själv vill ska hända med ens konton och innehåll är en tjänst även gentemot efterlevande, enligt Appelgren.

– Det kan finnas olika åsikter om exempelvis ett konto ska hållas öppet eller inte och det kan leda till konflikter.

Rent praktiskt är det heller inte helt enkelt att vara digitalt förberedd för efterlivet. Olika sajter, konton och tjänster har olika regler och tillvägagångssätt för att antingen spara eller radera.

– Det man kan göra själv är att kolla upp om det finns så kallade efterlevandeinställningar i den tjänsten man använder.

Data efter döden

+ Bara 1 av 10 har upprättat ett testamente över sina sociala medier. Fler äldre har upprättat ett testamente över sina sociala medier jämfört med yngre.

+ 65 procent uppger att de bryr sig om vad som händer med deras data efter deras bortgång. Något fler kvinnor än män uppger att de bryr sig.

+ För släkt och vänners skull är den främsta anledningen till att svenskar vill att data ska sparas efter deras bortgång.

Källa: Internetstiftelsen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingVill du spara just den där bilden från Scorpions konsert på Cypern 2022? Eller föredrar du att radera dina digitala minnen efter att du gått bort? Arkivbild. Foto: Petros Karadjias/AP/TT
Vill du spara just den där bilden från Scorpions konsert på Cypern 2022? Eller föredrar du att radera dina digitala minnen efter att du gått bort? Arkivbild. Foto: Petros Karadjias/AP/TT
Inrikes

Så dödstädar du dina sociala medier

TT

Många svenskar bryr sig om sin data, även efter döden. Men få har sett till att nära och kära känner till om de ska spara eller radera när man gått bort.

Internetstiftelsen har i en ny rapport undersökt hur svenskarna ställer sig till sitt digitala liv efter döden. Ska foton sparas? Konton raderas? Tar man med sig vissa konversationer till andra sidan, men låter andra läsas av familjen?

– Precis som vi dödstädar i det fysiska livet behöver vi göra en digital dödstädning, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen.

Spara eller radera?

Två tredjedelar uppger att de bryr sig om vad som händer med deras data efter deras bortgång.

– Det är, kanske inte så förvånande, viktigare för yngre att data sparas, säger Björn Appelgren.

40 procent – i alla åldrar – vill att deras data ska raderas när de går bort, mot 24 procent som vill att den sparas.

– Har man som många yngre alla sina minnen på sociala medier så är det såklart viktigare för dem att spara det.

Efterlevande

Det är dock få som gjort aktiva val kring vad som ska hända med digitala fotspår. Bara en av tio har upprättat ett digitalt testamente. Att fundera över vad man själv vill ska hända med ens konton och innehåll är en tjänst även gentemot efterlevande, enligt Appelgren.

– Det kan finnas olika åsikter om exempelvis ett konto ska hållas öppet eller inte och det kan leda till konflikter.

Rent praktiskt är det heller inte helt enkelt att vara digitalt förberedd för efterlivet. Olika sajter, konton och tjänster har olika regler och tillvägagångssätt för att antingen spara eller radera.

– Det man kan göra själv är att kolla upp om det finns så kallade efterlevandeinställningar i den tjänsten man använder.

Data efter döden

+ Bara 1 av 10 har upprättat ett testamente över sina sociala medier. Fler äldre har upprättat ett testamente över sina sociala medier jämfört med yngre.

+ 65 procent uppger att de bryr sig om vad som händer med deras data efter deras bortgång. Något fler kvinnor än män uppger att de bryr sig.

+ För släkt och vänners skull är den främsta anledningen till att svenskar vill att data ska sparas efter deras bortgång.

Källa: Internetstiftelsen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025