”Guide till sång i skolan – barnen visar vägen” är en fortbildning som syftar till att lyfta barns sång i skolan. Det är Kungliga Musikaliska Akademiens verksamhet ”Sjungande barn” som står bakom projektet.
Forskningen har sedan länge visat på sångens positiva effekter för människors hälsa. Nu har ”Sjungande barn” utarbetat en guide, ”Guide till sång i skolan – barnen visar vägen”, som ska inspirera pedagoger att sjunga mer med eleverna. Syftet med guiden är att ”bidra till förbättrad sångundervisning för elever i årskurs F–3 samt stimulera till sång i hela skolan för ökad inlärning”. De första delarna av den webbaserade fortbildningen finns nu fritt tillgängliga på nätet.
– Trots sjungandets bevisade positiva effekter sjunger barn allt mindre, och vår kartläggning visar att sången nedprioriteras i både skola och lärosäten. Därför har vi på ”Sjungande barn”, tillsammans med sakkunniga och medverkande barn, valt att utveckla en guide till sång i skolan som ska bidra med kunskap till pedagoger och öka barnens inflytande över sin egen röst. Sång som röstträning är oslagbart. Utan den riskerar vi både individens välmående och vår demokrati, säger verksamhetsledaren Ulrika Lind i ett pressmeddelande.