loadingGps-störningarna påverkar flyget. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Gps-störningarna påverkar flyget. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes

Gps-störningar i svenskt luftrum ökar

TT

Antalet gps-störningar över Östersjön har ökat kraftigt, visar siffror från Transportstyrelsen. Under 2025 har störningar rapporterats i snitt tre gånger om dagen.

Transportstyrelsen får in allt fler rapporter om störningar i flygets satellitnavigering över östersjöområdet. Preliminära siffror visar att 733 störningar förekommit hittills i år, jämfört med 55 stycken för hela 2023 och 495 stycken för 2024.

Dessutom påverkas ett större område nu än tidigare, både till havs och över vissa landområden.

Andreas Holmgren, enhetschef på Transportstyrelsen, ser allvarligt på situationen.

– Det är en säkerhetsbarriär som man tar bort när man inte kan använda ett primärt system som används för navigering, säger han till Sveriges Radio.

Syftet med störningarna är inte fastslaget, inte heller vem eller vad som stör – men mycket pekar åt ett visst håll.

– Statistik, händelserapporter, information, mätningar och data påvisar att störningarna har sitt ursprung från ryskt territorium, säger Holmgren till SR.

Så sent som i måndags kom rapporter om en misstänkt störningsattack mot det flyg som EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen färdades i. Enligt Anders Holmgren har Sverige, tillsammans med andra östersjöländer, påtalat problemet för den internationella luftfartsorganisationen Icao.

Även Sjöfartsverket har rapporterat in ett ökat antal störningar i östersjöområdet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingGps-störningarna påverkar flyget. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Gps-störningarna påverkar flyget. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes

Gps-störningar i svenskt luftrum ökar

TT

Antalet gps-störningar över Östersjön har ökat kraftigt, visar siffror från Transportstyrelsen. Under 2025 har störningar rapporterats i snitt tre gånger om dagen.

Transportstyrelsen får in allt fler rapporter om störningar i flygets satellitnavigering över östersjöområdet. Preliminära siffror visar att 733 störningar förekommit hittills i år, jämfört med 55 stycken för hela 2023 och 495 stycken för 2024.

Dessutom påverkas ett större område nu än tidigare, både till havs och över vissa landområden.

Andreas Holmgren, enhetschef på Transportstyrelsen, ser allvarligt på situationen.

– Det är en säkerhetsbarriär som man tar bort när man inte kan använda ett primärt system som används för navigering, säger han till Sveriges Radio.

Syftet med störningarna är inte fastslaget, inte heller vem eller vad som stör – men mycket pekar åt ett visst håll.

– Statistik, händelserapporter, information, mätningar och data påvisar att störningarna har sitt ursprung från ryskt territorium, säger Holmgren till SR.

Så sent som i måndags kom rapporter om en misstänkt störningsattack mot det flyg som EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen färdades i. Enligt Anders Holmgren har Sverige, tillsammans med andra östersjöländer, påtalat problemet för den internationella luftfartsorganisationen Icao.

Även Sjöfartsverket har rapporterat in ett ökat antal störningar i östersjöområdet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025