Kultur | Recension

Från djupaste tvivel till nådens frid

Magnus Löwendahl
loadingOrkester, körer och 
dirigenten Bengt Eklund 
under framförandet av 
Anders Nilssons ”Requiem” 
i Engelbrektskyrkan.
Foto: Nina Fylkegård
Orkester, körer och dirigenten Bengt Eklund under framförandet av Anders Nilssons ”Requiem” i Engelbrektskyrkan. Foto: Nina Fylkegård
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

Söndagen den 2 november framfördes Joakim Anderssons oratorium ”Den 100:e psalmen” och Anders Nilssons ”Requiem” i Engelbrektskyrkan. Medverkande var tre körer, medlemmar ur Sveriges Radios symfoniorkester och två solister.

Kvällens inledande musik, oratoriet ”Den 100:e psalmen”, är skrivet av den i Engelbrekt verksamme kyrkomusikern Joakim Andersson. Det är som sig bör ett glatt verk då det är byggt på den hundrade psaltarpsalmens text: ”Höjen jubel till Herren, alla länder.”

Oratoriets senromantiska stil, inspirerad av tonsättare som Otto Olsson och Oskar Lindberg, gör det lättlyssnat för en bredare publik, och verket är i mångt och mycket klart humörhöjande. Dess främsta styrka ligger i det lyriska, där tonsättaren har en naturlig ådra, medan de pampiga avsnitten inte alltid övertygar på samma sätt, trots deras behagliga välklang.

Musik

Medverkande:

Körer från Engelbrekt, Hjort­hagen och Gävle

Musiker ur Radioorkestern

Alexandra Büchel Zetterström, Olle Persson

Dirigenter: Joakim Andersson och Bengt Eklund

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Kultur | Recension

Från djupaste tvivel till nådens frid

Magnus Löwendahl
loadingOrkester, körer och 
dirigenten Bengt Eklund 
under framförandet av 
Anders Nilssons ”Requiem” 
i Engelbrektskyrkan.
Foto: Nina Fylkegård
Orkester, körer och dirigenten Bengt Eklund under framförandet av Anders Nilssons ”Requiem” i Engelbrektskyrkan. Foto: Nina Fylkegård
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

Söndagen den 2 november framfördes Joakim Anderssons oratorium ”Den 100:e psalmen” och Anders Nilssons ”Requiem” i Engelbrektskyrkan. Medverkande var tre körer, medlemmar ur Sveriges Radios symfoniorkester och två solister.

Kvällens inledande musik, oratoriet ”Den 100:e psalmen”, är skrivet av den i Engelbrekt verksamme kyrkomusikern Joakim Andersson. Det är som sig bör ett glatt verk då det är byggt på den hundrade psaltarpsalmens text: ”Höjen jubel till Herren, alla länder.”

Oratoriets senromantiska stil, inspirerad av tonsättare som Otto Olsson och Oskar Lindberg, gör det lättlyssnat för en bredare publik, och verket är i mångt och mycket klart humörhöjande. Dess främsta styrka ligger i det lyriska, där tonsättaren har en naturlig ådra, medan de pampiga avsnitten inte alltid övertygar på samma sätt, trots deras behagliga välklang.

Musik

Medverkande:

Körer från Engelbrekt, Hjort­hagen och Gävle

Musiker ur Radioorkestern

Alexandra Büchel Zetterström, Olle Persson

Dirigenter: Joakim Andersson och Bengt Eklund

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025