Kultur | Recension

Regissörshybris sänkte ”Rusalka”

Magnus Löwendahl
loadingDen sterilt mekanistiska iscensättningen av tredje akten avviker helt från tonsättarens och librettistens scenanvisning.
Foto: Markus Gårder
Den sterilt mekanistiska iscensättningen av tredje akten avviker helt från tonsättarens och librettistens scenanvisning. Foto: Markus Gårder
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

Kungliga Operan ger i höst Antonín Dvořáks mästerverk ”Rusalka”. Netia Jones svarar för regi, scenografi och kostym, men hennes politiska och estetiska inställning till verket har resulterat i ett visuellt och regimässigt magplask.

Föreställningen av ”Rusalka” tre dagar efter premiärkvällen den 27 september kunde inte ha börjat bättre. Den kunde heller inte ha börjat sämre.

Detta egenartade förhållande sammanhänger med att musiker, dirigenter och sångare, efter Dvořáks tid, har fortsatt med att försöka gestalta det som tonsättaren vill, medan regissörer alltmer har vänt sig mot librettistens och musikens intentioner. Och aldrig har väl denna gradvis växande schism åskådliggjorts på ett så tydligt sätt på Stockholmsoperans scen som i den aktuella uppsättningen.

Opera

Medverkande

Rusalka: Lauren Fagan

Prinsen: David Butt Philip

Vattenanden: Kristian Flor

Ježibaba: Katarina Leoson

Furstinnan: Julia Sporsén

Dirigent: Alan Gilbert

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Kultur | Recension

Regissörshybris sänkte ”Rusalka”

Magnus Löwendahl
loadingDen sterilt mekanistiska iscensättningen av tredje akten avviker helt från tonsättarens och librettistens scenanvisning.
Foto: Markus Gårder
Den sterilt mekanistiska iscensättningen av tredje akten avviker helt från tonsättarens och librettistens scenanvisning. Foto: Markus Gårder
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

Kungliga Operan ger i höst Antonín Dvořáks mästerverk ”Rusalka”. Netia Jones svarar för regi, scenografi och kostym, men hennes politiska och estetiska inställning till verket har resulterat i ett visuellt och regimässigt magplask.

Föreställningen av ”Rusalka” tre dagar efter premiärkvällen den 27 september kunde inte ha börjat bättre. Den kunde heller inte ha börjat sämre.

Detta egenartade förhållande sammanhänger med att musiker, dirigenter och sångare, efter Dvořáks tid, har fortsatt med att försöka gestalta det som tonsättaren vill, medan regissörer alltmer har vänt sig mot librettistens och musikens intentioner. Och aldrig har väl denna gradvis växande schism åskådliggjorts på ett så tydligt sätt på Stockholmsoperans scen som i den aktuella uppsättningen.

Opera

Medverkande

Rusalka: Lauren Fagan

Prinsen: David Butt Philip

Vattenanden: Kristian Flor

Ježibaba: Katarina Leoson

Furstinnan: Julia Sporsén

Dirigent: Alan Gilbert

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025