loadingOm inte överenskommelsen hade nått hade avgångar med Norwegian och SAS från Arlanda ställts in på onsdag morgon. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Om inte överenskommelsen hade nått hade avgångar med Norwegian och SAS från Arlanda ställts in på onsdag morgon. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Flygstrejk avblåst – avtal klart

Patrik Dokk och Kristina Erkenborn/TT

Flygstrejken är avblåst. De kabinanställda och deras arbetsgivare har ingått ett nytt avtal, uppger facket Transportarbetareförbundet.

– Det har varit intensiva förhandlingar, men nu har vi nått den här överenskommelsen och det är jätteskönt att inte konflikten behövde bryta ut, säger pressansvariga Elin Lörnbo.

Även förbundsordförande Tommy Wreeth är nöjd.

”Överenskommelsen innebär förändringar som arbetsgivarna inte har tillgodosett på decennier. Nu har vi fått till en historisk överenskommelse som jag med stolthet står bakom. Uppgörelsen innebär förbättrade förutsättningar och villkor för kabinanställda”, säger han i ett pressmeddelande.

Avtalet har värkts fram med hjälp av medlare, som i lördags kväll efter intensiva förhandlingar bad om mer tid från parterna. Hade de misslyckats med att nå en lösning hade strejk brutit ut tidigt på onsdag. Men så blev det alltså inte.

Trygga villkor

Avtalet gäller i två år och innehåller bland annat löneökningar på 6,4 procent.

– Den här konflikten har inte grundat sig på pengar, utan hur man ska nå trygga villkor både i det centrala kabinavtalet och i de lokala förhandlingarna. Vi har via den här överenskommelsen förändrat hur man förhandlar lokalt, det vill säga hur förhandlingsprocessen ska vara på respektive flygbolag. Det är en stor förändring eftersom man tidigare varit bakbundna av fredsplikt under lokala förhandlingar, säger Elin Lörnbo.

”Efter konfliktvarsel och medling har vi nu ett avtal på plats. Det viktigaste för oss har varit att kostnadsökningarna inte går utanför den ram som industrins parter har satt inom det så kallade märket", säger Svenska Flygbranschens förhandlingschef Linda Räfsbäck i ett pressmeddelande.

Maximal flygtid

LO-anknutna Transport, som tog över förhandlingsrätten tidigare i år från tjänstemannafacket Unionen, lyfter fram två andra delar i det nya centrala kabinavtalet. Dels kan anställda nu tillgodoräkna sig branscherfarenhet vid byte av flygbolag, vilket tidigare inte var möjligt och som påverkar placeringen i lönetabellen. Och dels införs en maximal flygtid på 47,5 timmar per rullande sju dagar.

Kabinavtalet omfattar elva företag och omkring 2 400 kabinanställda, enligt arbetsgivaren.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingOm inte överenskommelsen hade nått hade avgångar med Norwegian och SAS från Arlanda ställts in på onsdag morgon. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Om inte överenskommelsen hade nått hade avgångar med Norwegian och SAS från Arlanda ställts in på onsdag morgon. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Flygstrejk avblåst – avtal klart

Patrik Dokk och Kristina Erkenborn/TT

Flygstrejken är avblåst. De kabinanställda och deras arbetsgivare har ingått ett nytt avtal, uppger facket Transportarbetareförbundet.

– Det har varit intensiva förhandlingar, men nu har vi nått den här överenskommelsen och det är jätteskönt att inte konflikten behövde bryta ut, säger pressansvariga Elin Lörnbo.

Även förbundsordförande Tommy Wreeth är nöjd.

”Överenskommelsen innebär förändringar som arbetsgivarna inte har tillgodosett på decennier. Nu har vi fått till en historisk överenskommelse som jag med stolthet står bakom. Uppgörelsen innebär förbättrade förutsättningar och villkor för kabinanställda”, säger han i ett pressmeddelande.

Avtalet har värkts fram med hjälp av medlare, som i lördags kväll efter intensiva förhandlingar bad om mer tid från parterna. Hade de misslyckats med att nå en lösning hade strejk brutit ut tidigt på onsdag. Men så blev det alltså inte.

Trygga villkor

Avtalet gäller i två år och innehåller bland annat löneökningar på 6,4 procent.

– Den här konflikten har inte grundat sig på pengar, utan hur man ska nå trygga villkor både i det centrala kabinavtalet och i de lokala förhandlingarna. Vi har via den här överenskommelsen förändrat hur man förhandlar lokalt, det vill säga hur förhandlingsprocessen ska vara på respektive flygbolag. Det är en stor förändring eftersom man tidigare varit bakbundna av fredsplikt under lokala förhandlingar, säger Elin Lörnbo.

”Efter konfliktvarsel och medling har vi nu ett avtal på plats. Det viktigaste för oss har varit att kostnadsökningarna inte går utanför den ram som industrins parter har satt inom det så kallade märket", säger Svenska Flygbranschens förhandlingschef Linda Räfsbäck i ett pressmeddelande.

Maximal flygtid

LO-anknutna Transport, som tog över förhandlingsrätten tidigare i år från tjänstemannafacket Unionen, lyfter fram två andra delar i det nya centrala kabinavtalet. Dels kan anställda nu tillgodoräkna sig branscherfarenhet vid byte av flygbolag, vilket tidigare inte var möjligt och som påverkar placeringen i lönetabellen. Och dels införs en maximal flygtid på 47,5 timmar per rullande sju dagar.

Kabinavtalet omfattar elva företag och omkring 2 400 kabinanställda, enligt arbetsgivaren.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025