loadingTvå äldre män omkom i flygolyckan i Norrtälje på fredagseftermiddagen. Foto: Anders Wiklund/TT
Två äldre män omkom i flygolyckan i Norrtälje på fredagseftermiddagen. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Flygkåren i sorg efter kraschen i Norrtälje – ”Overkligt”

Linn Lindblom Pääjärvi/TT

Statens haverikommission är under lördagen på plats vid sjön Limmaren i Norrtälje, där det mindre flygplan som kraschade i fredags så småningom ska bärgas. Piloterna, två äldre män, omkom i olyckan.

– Det känns overkligt, säger Frivilliga flygkårens länschef Per Winberg.

Flygplanet och dess två piloter tillhörde Frivilliga flygkåren (FFK) och deltog på fredagseftermiddagen i en övning på uppdrag av marinen. Utöver piloterna fanns ingen annan i planet.

Vid 16-tiden såg en privatperson planet gå ner i sjön. Bland annat räddningstjänsten, polis och Sjöräddningen larmades och efter en omfattande insats hittades piloterna inuti planet av räddningstjänstens dykare.

Deras liv gick inte att rädda.

– Vi är en smula chockade, allihopa, säger Frivilliga flygkårens länschef Per Winberg.

”Ring varandra”

På lördagsförmiddagen, ett knappt dygn efter olyckan, är han på väg tillbaka till olycksplatsen. Han ska träffa representanter från haverikommissionen. Sedan ska en grupp av Frivilliga flygkårens piloter träffas, för att, som han säger, fortsätta samtalet från i går kväll.

– Det sista vi sa i går var: Ring varandra, närsomhelst.

Exakt vad som gick fel är oklart. Polisen har bevakat olycksplatsen under natten och en förundersökning om vårdslöshet i flygtrafik har inletts.

Under lördagen pågår förberedelser inför planets bärgning. Haverikommissionen, som också utreder ärendet, är på plats för att utreda hur det kan göras på ett säkert sätt.

– Vi kommer nog att ta beslut om när det ska bärgas under eftermiddagen, säger Peter Swaffer, ansvarig utredare.

Inte rädda

Piloterna, två män i 70-, respektive 80-årsåldern, beskrivs som mycket erfarna. De var mycket engagerade i FFK, inklusive kårens ungdomsverksamhet.

Två gentlemän, säger Per Winberg.

– Åtminstone en av dem hade bra många tusen timmars erfarenhet.

Flygplanet är ett enmotorigt flygplan av typen Mooney och tillhörde en av piloterna. Enligt Winberg finns det ett utpräglat säkerhetstänk i flygkåren – man slarvar inte. Det finns också upparbetade riktlinjer för hur en olycka av det här slaget ska hanteras.

Winberg påpekar att kåren trots allt varit förskonade från olyckor med den här utgången.

– Det finns en medvetenhet i gruppen, om att det finns risker med det vi håller på med, säger han och fortsätter:

– Men rädda? Nej, det tror jag inte. Jag tror att de flesta är inställda på att komma upp och flyga inom en snar framtid.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingTvå äldre män omkom i flygolyckan i Norrtälje på fredagseftermiddagen. Foto: Anders Wiklund/TT
Två äldre män omkom i flygolyckan i Norrtälje på fredagseftermiddagen. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Flygkåren i sorg efter kraschen i Norrtälje – ”Overkligt”

Linn Lindblom Pääjärvi/TT

Statens haverikommission är under lördagen på plats vid sjön Limmaren i Norrtälje, där det mindre flygplan som kraschade i fredags så småningom ska bärgas. Piloterna, två äldre män, omkom i olyckan.

– Det känns overkligt, säger Frivilliga flygkårens länschef Per Winberg.

Flygplanet och dess två piloter tillhörde Frivilliga flygkåren (FFK) och deltog på fredagseftermiddagen i en övning på uppdrag av marinen. Utöver piloterna fanns ingen annan i planet.

Vid 16-tiden såg en privatperson planet gå ner i sjön. Bland annat räddningstjänsten, polis och Sjöräddningen larmades och efter en omfattande insats hittades piloterna inuti planet av räddningstjänstens dykare.

Deras liv gick inte att rädda.

– Vi är en smula chockade, allihopa, säger Frivilliga flygkårens länschef Per Winberg.

”Ring varandra”

På lördagsförmiddagen, ett knappt dygn efter olyckan, är han på väg tillbaka till olycksplatsen. Han ska träffa representanter från haverikommissionen. Sedan ska en grupp av Frivilliga flygkårens piloter träffas, för att, som han säger, fortsätta samtalet från i går kväll.

– Det sista vi sa i går var: Ring varandra, närsomhelst.

Exakt vad som gick fel är oklart. Polisen har bevakat olycksplatsen under natten och en förundersökning om vårdslöshet i flygtrafik har inletts.

Under lördagen pågår förberedelser inför planets bärgning. Haverikommissionen, som också utreder ärendet, är på plats för att utreda hur det kan göras på ett säkert sätt.

– Vi kommer nog att ta beslut om när det ska bärgas under eftermiddagen, säger Peter Swaffer, ansvarig utredare.

Inte rädda

Piloterna, två män i 70-, respektive 80-årsåldern, beskrivs som mycket erfarna. De var mycket engagerade i FFK, inklusive kårens ungdomsverksamhet.

Två gentlemän, säger Per Winberg.

– Åtminstone en av dem hade bra många tusen timmars erfarenhet.

Flygplanet är ett enmotorigt flygplan av typen Mooney och tillhörde en av piloterna. Enligt Winberg finns det ett utpräglat säkerhetstänk i flygkåren – man slarvar inte. Det finns också upparbetade riktlinjer för hur en olycka av det här slaget ska hanteras.

Winberg påpekar att kåren trots allt varit förskonade från olyckor med den här utgången.

– Det finns en medvetenhet i gruppen, om att det finns risker med det vi håller på med, säger han och fortsätter:

– Men rädda? Nej, det tror jag inte. Jag tror att de flesta är inställda på att komma upp och flyga inom en snar framtid.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025